Full version: Upphöjda rabatter
Elisabeth P
Hur funkar det att göra upphöjda rabatter med hjälp av torvblock?
Har fått för mig att torvblocken måste bytas ut varje år, stämmer det?

Jag vill ha alla tips jag kan få på hur jag bäst gör en upphöjd rabatt.
Är det bättre att anlägga en stenmur - hur iså fall?


Lisa
kerstin z5-6
nej , ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Torvblocksrabatter blir vackrare för varje år -snart är de äldsta minst 10 år gamla .I kanterna kommer roliga saker upp av sig själv smile.gifbiggrin.gif
Elisabeth P
Va kul om det funkar med torvblock, men hur går jag till väga?
Köper jag torvblocken i vilken trädgårdsaffär som helst tro?

Jag är ju under uppbyggnad/utbyggnad av trädgård, så viss risk att jag vill förstora rabbatten allteftersom växter stömmar till finns. Är det i så fall möjligt allt flytta torvblocken med tiden, eller bör jag göra en stor direkt även om jag inte har blommor för hela än?

Lisa
kerstin z5-6
Ja i vilken större trg shop som helst -brukar vara bättre pris per /10-15 st eller 20-25t än några få.. hör med dem

Ja det är hela vitsenmed dem -du kan bygga ut o till-du kan bugga två block på höjden o få djup rabatt -småträd , buskar

Tänk på
skär av den nedre kanten , så blocket lutar inåt-mot jorden
Mindre risk att de faller ut
De ska vara förankrade baktill med käppar , som du pluggar ner -inte allla blocken -men här o där

Vill du plantera I själva blocken -måste de vara ordentligt fuktade ända in -blötlägg nån dag -eller avvakta till nästa år -med plantor i själva blocken , blöt dem bara intensivt varje dag med vattenslang

Liva upp kanten med sten -så ser det mindre monotont ut

Elisabeth P
Det här lät intressant. Då har jag ännu ett projekt på G.
Sommaren är räddad wink.gif , nej jag bara skoja, i sommar ska jag ju njuta av all blomsterprakt. wub.gif , men än är ju tid kvar innan sommaren lär vara här.

Lisa
Anki V
Å, sten kan du få av mig laugh.gif . Jag har hur mycket som.....

Välkommen upp till vackra Ångermanland och hämta.
/Anki
kerstin z5-6
tongue.gif kommer ... behöver tre nya rosrabatter laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Elisabeth P
O, jisses

Hade det inte vart så långt så............

Har en arbetskamrat vars man har ett stenbrott (eller va det nu heter) så sten kan jag nog få tag på, men tack ändå

Lisa
Också Ofelia
Kerstin du tycks vara proffs på det här med torvblock, vilka fina rabatter du gjort.

Själv har jag gjort rabatter förra året och jag förankrade inte med käppar i bakkant, kan det hända nåt? Det ser helt ok ut ännu rolleyes.gif .
Har du planterat surjordsväxter i dina eller har du vanlig jord och växter i? Är ivalet och kvalet över vad jag ska sätta i de senaste gjorda torvrabatterna. Ni andra som har erfarenhet är jättevälkomna att svara.
kerstin z5-6
Har du plan mark -det har inte jag -gammal jordbruksbygd -så går det bra utan pinnar baktill
Jag har lite olika jordblandningar -en del med roddar o andra surisar , medan andra rabatter har vanlig jord med perenner o småbuskar smile.gif
uno
Du kan halvera kostnaden genom att såga isär blocken så att de hälften så breda.
Också Ofelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-05-2006, 22:54)
Har du plan mark -det har inte jag -gammal jordbruksbygd -så går det bra utan pinnar baktill
Jag har lite olika jordblandningar -en del med roddar o andra surisar , medan andra rabatter har vanlig jord med perenner o småbuskar smile.gif

Tack för svaret! Jo, men jag har plan mark så det fungerar nog då utan pinnar i.

Jag har planterat icke surjordsväxter i vanlig jord men har inte haft dessa så länge och var osäker på om det egentligen gick. Vad bra att det går bra också, var lite rädd för att jag egentligen skulle satt surjordsväxter...
Elisabeth P
Torvblocken lägger man väl oftast i kanten och sedan fyller upp med jord till samma höjd.
Kan man lägga de i botten ochså och bygga lite etage?
Jag menar alltså om man kan ha torvblock i botten och lite högre på kanterna sedan jord över de som ligger i botten till det blir samma höjd som kanterna. Detta skulle göra att jag fick upp rabatten en bra bit men även fick bra dränering och inte alltför stor jordåtgång, men funkar det?

Om jag vill plantera i blocken måste jag ha speciella sorters växter som tål det typ stenpartiväxter, eller?

Ungerfär hur mycket kan torvblock kosta?
Hur mycket tjänar man på att köpa flera?

Lisa
fruberglund
CITAT (Lisa:) @ 25-05-2006, 14:22)
Ungerfär hur mycket kan torvblock kosta?

De jag har sett kostar mellan 35 och 40 kr/st. Lika mycket som mursten alltså sad.gif Fast visst är det det fint. Unos tips är bra!
Elisabeth P
Jag har tänkt att bygga upp med hjälp av torvblock i mellan två bergskullar. Eftersom bergskullarna omger på båda sidor och slänten bakom så behöver jag troligtvis inte så många.
När jag började gräva märkte jag att det var rätt blött (vatten som låg kvar) troligtvis för att där är berg även under. Det var därför jag började fundera på om jag även kan ha ett litet lager torv i botten som dränering.
Men det kanske inte alls fungerar. Höjer jag upp rabatten så kommer ju vattnet ändå kunna rinna undan.
Hur tycker ni att jag bäst bör göra?

Lisa
Också Ofelia
CITAT (Lisa:) @ 25-05-2006, 16:20)
Jag har tänkt att bygga upp med hjälp av torvblock i mellan två bergskullar. Eftersom bergskullarna omger på båda sidor och slänten bakom så behöver jag troligtvis inte så många.
När jag började gräva märkte jag att det var rätt blött (vatten som låg kvar) troligtvis för att där är berg även under. Det var därför jag började fundera på om jag även kan ha ett litet lager torv i botten som dränering.
Men det kanske inte alls fungerar. Höjer jag upp rabatten så kommer ju vattnet ändå kunna rinna undan.
Hur tycker ni att jag bäst bör göra?

Lisa

Måste vara bättre (och billigare) att lägga grus i botten. Det har jag gjort på två ställen, grundat med grus alltså för att förbättre dräneringen. Surjordsväxter trivs nog väldigt bra i torvblock om man också lägger i sådan jord, rhodedendron, funkia, ljung, osv...

Jag har dock hällt i vanlig jord och rosjord och planterat alltmöjligt i , rosor, akleja osv....men nu tänker jag göra den sista torvblocksrabatten till en ren surjordsrabatt.
Sollan
CITAT (fruberglund @ 25-05-2006, 16:09)
CITAT (Lisa:) @ 25-05-2006, 14:22)
Ungerfär hur mycket kan torvblock kosta?

De jag har sett kostar mellan 35 och 40 kr/st. Lika mycket som mursten alltså sad.gif Fast visst är det det fint. Unos tips är bra!

Var har du sett så billiga? De jag har sett ligger mellan 45 - 49 st.
Karrolina
På "våran" plantskola (Funbo i Uppsala) kostar dom också 40:-. Och plantskolor brukar ju för det mesta inte vara billigast. Så jag skulle kunna tänka mig att man kan hitta billigare från nån stormarknad eller kanske granngården.

Jag minns en gammal tråd där det pratades om att man kunde använda torvströ som egentligen är till hästar? Jag minns inte riktigt hur det var med det.. Men det är väl inte som block? Jag antar att det inte för inte heter torvSTRÖ biggrin.gif . Men det skulle vara billigt tror jag.
kerstin z5-6
Torvströ kan användas för surJORDs rabatter inuti torvblocken smile.gif
fruberglund
CITAT (Sollan @ 25-05-2006, 19:26)
CITAT (fruberglund @ 25-05-2006, 16:09)
CITAT (Lisa:) @ 25-05-2006, 14:22)
Ungerfär hur mycket kan torvblock kosta?

De jag har sett kostar mellan 35 och 40 kr/st. Lika mycket som mursten alltså sad.gif Fast visst är det det fint. Unos tips är bra!

Var har du sett så billiga? De jag har sett ligger mellan 45 - 49 st.

Billiga? Tycker jag inte men det beror ju vad man jämför med såklart biggrin.gif

Tror de tog till och med 32:-/st på K-rauta här i Jönköping. Kanske ska köpa några i alla fall. Fast vi har så mycket koltrastar här och de gillar tydligen att kalasa på dem har jag hört.
kristerh
CITAT (fruberglund @ 25-05-2006, 22:03)
Fast vi har så mycket koltrastar här och de gillar tydligen att kalasa på dem har jag hört.

Det kan ju inte vara torvblocken de mumsar på wink.gif de måste vara ute efter någon smarrig insekt... wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon