Full version: parkslide
lilla mamma
Bara för att se hur den växer ska jag idag placera två plantor parkslide i min trädgård just bara för att se om den är så hemsk

Anita
Gossen Ruda
Det är en hemskt fin växt egentligen. Tyvärr med lite väl imperialistiska tendenser. Det tar några år innan den börjar flytta fram sina positioner lite grann och sen ökar den efter hand. Hos mig har det tagit kanske 10 år innan den visar sin rätta natur.
misSophie
Jag måste bara berätta om den parksliden/ jättesliden som fanns hos min syster. Den var fullkomligt hemsk. Den blev nedklippt två vårar i rad, för att bli två meter hög på en säsong. Förra våren grävde dom ur ca fyra kvadrat, slet upp rötter så mycket dom kunde. Efter ca en månad var f*nskapet uppe igen o hade spritt sig värre än förut. Då åkte en presenning o stenar på. Förhoppningen var stor att den inte skulle komma tillbaka. Denna våren upptäcktes det att växten var på frammarsch genom den asfalterade gångbanan utanför deras trädgård.
(Tilläggas bör att deras trädgård är ca 8x4 m)

Igår var föreningen där o grävde. När hålet var 1,2-1,3 m djupt o rötterna fortfarande syntes, gav grävarna upp. På med tjock markväv i tre-fyra lager o sen massa olika grus på. Nu håller syster o föreningen tummarna för att den inte ska dyka upp igen.

Sensmoralen i detta är väl att växter inte går att lita på! biggrin.gif
helios
Det låter hemskt! Är det samma sak med vippslide? Skulle vilja ha såna, dom är så fina, tycker jag.
Helios
Monica M zon 4
Jag planterade parkslide invid husväggen i ett litet land. Tänkte att huset på ena sidan landet och gårdsplanen (där det är sprängsten och krossgrus) skulle hejda växten.

Andra året upptäckte jag att den letat sig in i källaren. Den hade väl hittat småsprickor i vår grund och letat sig in. Och den dök upp långt ut på gårdsplanen.

Vi lyckades genom mycket arbete gräva upp växten. Hålet blev över en meter djupt.
hellen99
Usch vilken hemsk växt, jag hade genast tagit bort den om jag haft den i min lilla trädgård, jag tycker det räcker med knölklocka, maskrosor och allt annat ogräs!! blink.gif
lilla mamma
låter positivt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon