Full version: Fröer
visbylinda
Fick idag ett gäng med fröpåsar (perenner) som jag beställt från odla.nu
Innan jag ställer min puckade fråga bör jag som vanligt nämna att jag är total nybörjare ;-)

I min naiva lilla värld trodde jag att man kunde plantera fröerna direkt på stället där man vill ha dom och på 4 av påsarna står det exakt så men på övriga 5 påsar står det ungefär så här:

Sow: Outdoors, april-june. Plant out to flowering position from september to october.

Innebär detta att jag måste plantera dessa fröer i krukor först och sedan plantera ut dom på rätt ställe några månader senare?
Jag som vill undvika att ha krukor på altangolvet eftersom min 10-månaders bäbis älskar att gräva i dessa och jag har inget högt ställe att placera krukorna på (de är upptagna av andra blommor).

Kan man chansa och plantera ner fröerna direkt på avsedd plats i rabatten redan från början eller är det dömt att misslyckas?

De aktuella fröerna är:
Aubrietia
Mjölkklocka
Jätteprästkrage Crazy Daisy
Akleja - Lime Sorbet
Blå Bergsvallmo
kerstin z5-6
Hm ...
Jovisst , man kan chansa och så direkt , men skiljer du på små nya perennblad och ogräs i samma storlek ?
Det är jag inget vidare på än -efter mer än 10 års perennsådder -så jag rek sådd i kruka
Såjord-vattna innan du sår -sedan kollar du om det behövs
skuggigt ställe -fiberduk runt krukan -annars flyger frö ner från allt möjligt och du har samma urskillningsproblem igen
Aubrietia-kommer att gro snart
Mjölkklocka likaså
Jätteprästkrage Crazy Daisy den med
Akleja - Lime Sorbet-kan ta lång tid o behöva en köldknäpp -sätt i kylen i några v först
Blå Bergsvallmo-som ovan -kan vara kinkig -försiktig med vatten o skola ut snabbt efter grodd -i kyl 5v -därefter kan de behöva ut o in ett par ggr
kan gro i kylen .

Råd på fröpåsar är ofta ganska generella , ibland helt galna eller "fel"

Fler tips i mitt album frösådd:)
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon