Full version: Liljebebisar
Fru fet
Jag har några liljor i en rabatt, jag antar att det är någonslags hybridlilja (de liknar brandliljor i färg och teckning men är lägre och ser mer "kultiverade" ut). De blir fler och fler och fler och nu har jag inte mer plats. Kan man plantera småbebisarna i kruka och låta dem växa till för vidare transport till annan ort (min mamma)? De har ingen knöl (jag trodde alla liljor var lökväxter wink.gif ) utan en lång rot-tråd bara.

Roligt med självsådd förresten! Har varit ute och grävt på morgonen och hittat flera små självsådda pioner, krukade även dessa för att kunna ge bort (både vanliga bönder och, med tanke på placering antar jag, doftpion Shirley Temple) wub.gif
amaira
Självsådda pioner! ohmy.gif WOW wub.gif
Jag har flera bestånd av både lukt- och bond-pion, men några "självsådda" har aldrig blivit till här!

Pionerna är sådär hundra år gamla, och jag har själv bott här sådär femito av dessa åren biggrin.gif men inga pionbebisar. *avundsjuk*

Liljorna går säkert att plantera om, bara du tar med jorden omkring dem. Värt ett försök i alla fall.
Fru fet
Ja det är roligt, men konstigt! Det är en rabatt som borde vara helt hopplös, rakt söderläge, mot en vägg och dränering under - snustorrt (och jag är väl inte den flitigaste med vattenkannan heller)! Men pionerna verkar gilla den, de blir jättestora varenda år och fröar som sagt av sig. Kanske vet de nånting inte jag vet! Just nu står både bönderna och Shirley i knopp så jag längtar efter det stora fyrverkeriet om några veckor wub.gif .
Nu har jag krukat 10 småliljor så jag får väl se hur det går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon