Full version: Matnojja
Magdis
Jag har aldrig i hela mitt liv varit så sugen på fisk och skaldjur som jag är just nu. Särskilt sushi är det som jag inte kan vara utan, jag är helt besatt av det. Ikväll ska jag ge mig på att göra egen sushi för första gången, det ska bli väldigt spännande. Är det någon som brukar göra det som har några tips?

Jag antar att det är någon slags graviditetsnoja detta men det känns som en bra sådan i så fall. Jag är inte alls sugen på sött och onyttigt utan bara på nyttigheter. Det godaste jag kan dricka just nu är iskallt vatten med citron i.

Har ni andra några roliga nojor eller hade under graviditet, som ni vill dela med er av? Jag kanske kan få några nya tips om nåt jag kan fixera mig vid! biggrin.gif
Pirum
Äta råa djur är jag för feg för, och gravid lär jag väl aldrig bli, men jag tror att kroppen på nåt sätt känner vad man "bör äta". Ja, alltså, tänker inte på bakelser, choklad osv, utan på att man ibland får sug efter inlagd smörgåsgurka eller blodpudding smile.gif Får väl anta att jag hade brist på järn eller nåt kanske, men det var en god blodpudding tongue.gif
Magdis
Ja så tror jag också att det funkar, att man blir sugen på det kroppen behöver. Man ska lyssna på kroppen. Att äta rå fisk är inte så farligt som du kanske tror. Lax funkar jättebra, det smakar inte konstigare än gravad eller rökt. Det känns i kroppen att det är nyttig mat, man mår bra efteråt. När man ätit en fet, grillad stek så mår man inte så gott efteråt, inte jag iallafall.
ah56
Är rå fisk verkligen lämpligt för gravida? Livsmedelsverket varnar gravida för gravad eller kallrökt lax.
Livsmedelsverket
Vill inte skrämmas, undrar bara.
Magdis
Gravad och rökt vaccumförpackad lax är inte lämpligt för gravida. Det är behandlat så att man inte nödvändigtvis märker om det är dåligt. Rå fisk däremot är så färsk att inget hunnit växa till sig i den. Det skulle inte gå att äta den om det vore skadliga mängder bakterier i den för det skulle lukta så illa. Den ska ha varit fryst i minst två dygn för att ev. parasiter ska ha dött (gäller alla, inte bara gravida)

Så jag blir inte ett dugg skrämd.
Biggan_
Jag tror inte heller att det är så bra att äta rå fisk när man är gravid!
Magdis
Citerar en kvinnlig kock som jag känner till som är mycket insatt i vad man får och inte får äta under graviditet:

CITAT
RÅ fisk är helt OK eftersom ev listeria inte hinner växa till skadliga nivåer innan förskämningsmikrober har förstört fisken.
Det gäller all rå fisk - färsk eller fryst - men ska den ätas RÅ så måste den varit fryst pga parasiter som binnekemask.

Gravad eller kall/varmrökt fisk _kan_ utgöra en risk för att hållbarheten förlängs såpass mkt att ev listeria kan växa till skadliga nivåer och det gäller framförallt den vaccumförpackade.


Med andra ord: jag är fortfarande inte orolig över att äta sushi men jag skulle inte äta rökt eller gravad lax eller sushi med tonfisk eftersom tonfisken innehåller tungmetaller.
LadyG
Jag hade morotsnoja när jag väntade barn. Kunde äta kilovis om dagen, hade alltid en morot i handen och knaprade på. Min dotter föddes orange... blink.gif biggrin.gif
Latmask
Med första sonen hade jag vegetarisk sushi (avocado i stället för fisk) och käck. Med andra sonen hade jag inget särskilt, förutom första sonens smörgåsrån vilket han var lite upprörd över. biggrin.gif
Magdis
CITAT (Latmask @ 26-05-2006, 15:16)
Med första sonen hade jag vegetarisk sushi (avocado i stället för fisk)

Jag ska ha avocado, gurka och surimisticks i min sushi också. Men det är laxen som är godast!
hellen99
Vilken tur att det är mat du är sugen på! tongue.gif
När jag väntade barn var jag helt tokig i polkagrisar! (Jag gillar inte dem i vanliga fall) Då kunde jag sätta i mig en stoooooor påse på vägen hem från jobbet (ca 2 mil). En påse varje dag!!! Det kan inte varit bra, min dotter är vuxen nu och hon har alltid gillat söta och goda efterrätter och smågodis....undrar om mammas intag av polkagrisar har något med det att göra??? huh.gif
Magdis
Hihi...polkagrisar!! Urrk! Jag brukar vara godissugen ganska ofta i vanliga fall men just nu känner jag motvilja mot det mesta som är sött. Jag tror att min kropp försöker försvara sig, jag har lite anlag för diabetes nämligen.

Det enda söta jag kan tänka mig att äta just nu är körsbärspaj, det har jag nojjat upp mig totalt på ända sen jag kom att tänka på det. Jag köpte svindyra körsbär på ICA igår så till efterrätt blir det körsbärspaj!

Oliver käkar jag som godis, det kunde jag göra förut också.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag förstår ju att man är sugen på allt möjligt när man är med barn (var det också - mest på surt ) men att man är sugen på sushi ..........

Jag vägrar nämligen att äta sushi.

Ättiksgurka däremot tyckte jag var mums när jag var med barn.

Elisabeth
Linda_A
Vi brukar göra sushi hemma och tycker inte alls det är så där otroligt svårt.

Det svåra (tycker jag men inte min sambo som är kock) är att få rullarna tillräckligt "hårda". Jag tar alltid för lite ris.

Mina syskon och mamma gjorde även misosoppa hemma för någon vecka sen och det blev med väldigt lyckat.

Vi brukar gå efter detta recpet när det gäller riset.
http://www.recept.org/Sushi_ris.html

Denna boken har jag även köpt och tycker att den är väldigt bra.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9...=9100108758&s=1

Ang resten vet jag inte så mycket om. Kan återkommer den dagen jag blir gravid för första gången. laugh.gif
netaave
Hade dille på saltgurka och gröna äpplen med första barnet som var en kille.
Dom andra två som är tjejer har jag inte haft något som helst sug efter någonting med. Däremot hade jag svårt för söta saker då. Kunde också äta mer stark mat än vad jag normalt klarar. Mindes ju när jag fått hur gott det var med fefferoni, och höll nästan på dö när jag stoppade en i munnen. ohmy.gif så kan det också vara! tongue.gif

Har någon annan haft skillnad på "tjej- respektive killnojor"?
Magdis
Ättiksgurkan glömde jag, det kan jag också käka direkt ur burken som godis. När jag väntade Caroline var jag nog mer sötsugen än nu men jag var ännu mer sugen på saltlakrits. Mamma vräkte i sig mögelostar när hon väntade mig. Med båda pojkarna har jag för mig att hon var sugen på citrus och vichyvatten (men det senare berodde nog på halsbrännan)
ah56
Riktigt sura Cyperndruvor var en av mina nojjor.
labarradepan
När vi ändå är inne på denna tråd ang gravid.. så undrar jag är det farligt att äta solbrun tabletter när man vill bli gravid? Jag och min sambo försöker nu att bli med barn, har just börjat så därför undrar jag.

Solbrun + heter de och kommer från naturapoteket ab

De äter jag i för att inte bränna mig i solen på sommaren, man äter i förebyggande samt på sommaren.
Magdis
Det rekommenderas INTE att man äter naturpreparat eftersom de inte är ordentligt testade. Jag vet dock inte vad Solbrun innehåller. Du kan ju sluta med tabletterna om du blir gravid, för säkerhets skull. Medan man håller på och försöker bli gravid tycker jag inte man ska behöva leva som om man vore gravid, i mitt fall fick vi ju försöka i 4 år och det hade inte varit så kul att under hela den tiden äta som en gravid.
Magdis
Jag måste ju berätta hur det gick med sushin! smile.gif Det var ju inte alls så krångligt som jag gått omkring och inbillat mig. Det blev riktigt lyckat för att vara första gången och nu har jag lärt mig en massa inför nästa gång.
Gott blev det, det smakade ännu godare efter en stund i kylen (vräkte i mig en överbliven bit nyss)
Tyvärr fick jag lite avsmakskänslor av att ha lagat till riset och fått risvinägerdoften rakt i ansiktet, det kan ha gjort att jag inte kände mig så sugen just då. Men detta ska jag definitivt göra igen! biggrin.gif

Körsbärspajen var också mums, smaskar i mig en andra bit nu innan jag strax ska åka iväg och jobba natten.
pimpim
Med första barnet hade jag dille på Janssons frestelse och svart caviar, helst ihop. Och så salt godis. Men kunde absolut inte äta soppa.
Med andra barnet kunde jag inte äta något kött mer än kyckling och torsk. Resten av familjen är väldigt trött på det fortfarande eftersom de fick leva på det i 9 månader. Och det är ändå 11 år sedan laugh.gif
Betty
När jag väntade mitt första barn var jag helt besatt av Päronsplitt(vaniljglasspinne med isöverdrag) och äppeljuice, kunde dricka litervis varje dag av det. När jag väntade mitt andra barn åt jag massvis med morötter. Hade inga matnojjor alls när jag väntade mitt tredje barn. smile.gif
fruberglund
Inga matnojor alls när jag väntade Isak.

Det enda var att jag ett par gånger blev supersugen på Zingo, jag som HATAR apelsinläsk biggrin.gif Räknar jag dock inte som en noja eftersom det bara var ett par gånger.
Fru fet
Jag fick mest avsmak för vissa maträtter och lukter när jag väntade barn. En gång var jag tvungen att stanna ute på trappan när jag skulle hälsa på min syster - hon hade lagat korvstroganoff - SÅ äckligt tyckte jag. Allt som luktade var äckligt, jag gömde alla parfymerade tvålar i en garderob och sen gick jag och tänkte på dem och mådde illa laugh.gif . Några saker tyckte jag om dock - med ettan åt jag BARA Chicken McNuggets i ca två veckor (inte hälsosamt - tur att det gick över snabbt) och med tvåan åt jag en låda ruccolasallad varje dag (det blev dyrt eftersom han är född på vintern) laugh.gif .
Helen B
När jag väntade mitt första barn var jag tokig i gröna vindruvor. Åt som bestatt varje kväll och ville min man smaka så var det med viss motstånd han fick ta en klase laugh.gif
Med båda barnen har jag inte klarat av doften av smält smör, det luktar äckligt och gammalt. Konstigt.
morellen
Jag växlade nojor lite, gick från kött och apelsinjuice i början via vårrullar med mycket soja, lakris och på slutet var jag tokig i piggelinglass - kunde få i mig ett sånt paket med femton stycken i på två dagar... *s*

I början tyckte jag dessutom inte om sånt som smakade sött men tyvärr (?) försvann den spärren efter de första fem månaderna...
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2006, 13:28)
Är det någon som brukar göra det som har några tips?

Det finns så god och fin sushi i varje snabbköp numera, så jag bryr mej inte att laga själv.
Gåsis
Nojig? Inte kan väl mosad banan med oboy räknas som noja laugh.gif Så gott som gravid och så fantastiskt äckligt annars. Men 50 kilo precis vid invägning till BB är väl helt ok? Det var nog kaliumbrist tongue.gif

/Åsa
Margith
Sen tonåren saknar jag 20 kilo, 20 kilo som jag väldigt gärna skulle vilja ha, men som jag omöjligtvis kan få att fastna.
Så blir jag gravid och det har man ju hört att då lägger man på kilo... visst.. wink.gif vad får jag nojja på?
Mild naturell joghurt med mammas hemkokta svarta vinbärssylt, och mängden socker i mammas sylt är INTE stor wub.gif
Jag käkade joghurt istf förmiddagskaffet och eftermiddagskaffet på jobbet ... sen blev det en tallrik till, till efterrätt efter middagen och sen måste jag få en tallrik joghurt med svarta vinbärssylt innan jag gick och la mig biggrin.gif laugh.gif
Sonen är född i början av mars och strax efter jul var ALLA svarta vinbär uppätna.
Vad spelar det då för roll att det är 80 mil enkel väg till mamma? Hon hade ju kvar 2 påsar svarta vinbär i frysen laugh.gif tongue.gif laugh.gif
SaraS
Hmm, det verkar som om syrliga och salta saker är grejjen. Jag har inga särskilda cravings, men längtar ibland efter riktigt sura gelégodisar. Dessutom kan jag få ett begär efter dyr champange, otroligt konstigt... wacko.gif Men som tur är kan det gå över av ett par nävar vindruvor. Innehåller druvor något extra bra för oss gravida?

Annars hade jag svårt för kaffe de tre första månaderna. Och ciggrök...
Magdis
Just nu är jag sugen på syrliga godisnappar. Och sushi förstås....ständigt sug efter sushi! biggrin.gif
Eva i Skåne
RABARBER!!!! Som jag åt rabarber när jag väntade första barnet smile.gif Kilovis!

Där jag jobbade hade vi torgförsäljning precis utanför huset. När jag började klockan åtta köpte jag en bunt rabarber med mig in och när det var fikadags klockan nio var jag ute och köpte en bunt till.
Jag minns så väl torggubbens förvåning nån av de första gångerna när jag kom ut vid nio. "Men köpte du inte rabarber innan i morse? Vad har du gjort av dom?" Ätit upp såklart laugh.gif rolleyes.gif
Tatta
TOMATER!!!

Käkade ett kilo per dag typ.. smile.gif
Leia
Och jag åt blodpudding till lunch varje dag i typ 6 månader när jag var gravid. Förmodligen ville kroppen ha järn, men blodproverna på mvc var bra så jag vet inte?!
Magdis
Mmmm...har just ätit mig proppmätt på härlig sushi...indränkt i soja och wasabi.....oooooo wasabi!!! Jag är i sjunde himlen! biggrin.gif

Till det drack jag alkoholfri öl som faktiskt smakade helt okej till min stora glädje. Jag var på Systemet och lastade mig full med alkoholfritt öl och vin, testar ett par olika sorter. Min man är så fånig, han ville inte ens gå tillsammans med mig till bilen när jag kom med en systemkasse i vardera näven. Bara för att det är systemkassar...det kunde lika gärna ha varit saftflaskor i dem, hade inte spelat nån roll. då har man moralpanik! wacko.gif
Tatta
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-05-2006, 12:57)
Mmmm...har just ätit mig proppmätt på härlig sushi...indränkt i soja och wasabi.....oooooo wasabi!!! Jag är i sjunde himlen! biggrin.gif

Till det drack jag alkoholfri öl som faktiskt smakade helt okej till min stora glädje. Jag var på Systemet och lastade mig full med alkoholfritt öl och vin, testar ett par olika sorter. Min man är så fånig, han ville inte ens gå tillsammans med mig till bilen när jag kom med en systemkasse i vardera näven. Bara för att det är systemkassar...det kunde lika gärna ha varit saftflaskor i dem, hade inte spelat nån roll. då har man moralpanik! wacko.gif

Du kan ju t.o.m. köpa vatten på bolaget biggrin.gif
Måste ju inte va starksprit i alla flaskor wink.gif
hellen99
CITAT (Leia @ 29-05-2006, 11:20)
Och jag åt blodpudding till lunch varje dag i typ 6 månader när jag var gravid. Förmodligen ville kroppen ha järn, men blodproverna på mvc var bra så jag vet inte?!

Så klart att proverna var bra när du åt så mycket blodpudding biggrin.gif biggrin.gif
Leia
CITAT (hellen99 @ 29-05-2006, 14:07)
CITAT (Leia @ 29-05-2006, 11:20)
Och jag åt blodpudding till lunch varje dag i typ 6 månader när jag var gravid. Förmodligen ville kroppen ha järn, men blodproverna på mvc var bra så jag vet inte?!

Så klart att proverna var bra när du åt så mycket blodpudding biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ja, så var det nog!

Kom på att jag älskade starkt kryddad mat också, sambon kunde knappt äta den mat jag tillagade. laugh.gif
Magdis
Blodpudding är mums-mums, jag blev så glad när jag såg att det fanns glutenfri blodpudding. Fast nån noja på det lär jag nog inte få i första taget. biggrin.gif
Magdis
Hihi, nu har jag skickat iväg maken att köpa syrliga godisnappar! biggrin.gif Han var sugen på choklad så han hade nog inte så mycket emot att få tillfälle att köpa det också. Det kan säkert smitta av sig med såna där "cravings".
Magdis
Det här har jag gjort ikväll! Lite lagom att mumsa på som lördagsgodis va?!


MUUUUUMMMMS!!!! tongue.gif
yenny
mmm... smaskigt biggrin.gif
Gaia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2006, 18:57)
Det här har jag gjort ikväll! Lite lagom att mumsa på som lördagsgodis va?!


MUUUUUMMMMS!!!! tongue.gif

Jag kan också få ett förfärligt sug efter sushi, och nöjer mig inte med det man kan köpa inplastat i vanliga livsmedelsaffärer. Sushi ska vara så fräscht som möjligt. Jag reste i Japan 5 veckor under 80-talet och blev helt galen i både sushi och tempura. Bägge rätterna går utmärkt att göra själv, vilket jag ser att du har lyckats alldeles utmärkt med!
Jag tycker dina Nori-makirullar ser jättefina ut, men du frågade efter tips.
Har du en stråmatta att rulla i? Då blir rullarna så hårda som man vill ha dom. Sen såg jag inte de syltade ingefäraskivorna som är så goda som tillbehör. Köp dom! Mums!
Vidare finns det små plastformar i japanska mataffärer som man duttar ner sushiriset i som skapar lagom stora bitar att lägga råa fiskskivor eller något annat på. Det förenklar väldigt. Lycka till med graviditeten smile.gif
Magdis
CITAT (Gaia @ 03-06-2006, 22:02)
Jag kan också få ett förfärligt sug efter sushi, och nöjer mig inte med det man kan köpa inplastat i vanliga livsmedelsaffärer. Sushi ska vara så fräscht som möjligt. Jag reste i Japan 5 veckor under 80-talet och blev helt galen i både sushi och tempura. Bägge rätterna går utmärkt att göra själv, vilket jag ser att du har lyckats alldeles utmärkt med!
Jag tycker dina Nori-makirullar ser jättefina ut, men du frågade efter tips.
Har du en stråmatta att rulla i? Då blir rullarna så hårda som man vill ha dom. Sen såg jag inte de syltade ingefäraskivorna som är så goda som tillbehör. Köp dom! Mums!
Vidare finns det små plastformar i japanska mataffärer som man duttar ner sushiriset i som skapar lagom stora bitar att lägga råa fiskskivor eller något annat på. Det förenklar väldigt. Lycka till med graviditeten smile.gif

Tack för tipsen! En stråmatta har jag men jag har nog inte lärt mig använda den optimalt än. Den syltade ingefäran hade jag inte lagt upp på bilden än, inte sojan och wasabin heller (som nästan är viktigast av allt).

Allt eftersom jag blir mer avancerad inom sushitillverkningen kommer jag nog skaffa mig alla de redskap och tillbehör som finns! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2006, 18:57)
Det här har jag gjort ikväll! Lite lagom att mumsa på som lördagsgodis va?!


MUUUUUMMMMS!!!! tongue.gif

Så proffsigt smile.gif till o med jag som inte äter sånt... blev frestad. tongue.gif
yenny
Jg Måste få fråga... vad är det för lax man har till sushi? och hur gör man för att tillreda den? Min måste frysa den eller nått sånt har jag hört, för att döda de bakterier somkan finnas (eller har jag hört galet? )
Magdis
Jag köpte odlad lax från Norge som var fryst när jag köpte den. Enligt vad jag har hört så är det det allra bästa alternativet eftersom den fryses in direkt när den är nyfångad och fräsch. Den ska ha varit fryst i minst 2 dygn för att parasiter ska ha dött och då är det ju lika bra att den är fryst redan när man köper den.
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2006, 22:43)
Jag köpte odlad lax från Norge som var fryst när jag köpte den. Enligt vad jag har hört så är det det allra bästa alternativet eftersom den fryses in direkt när den är nyfångad och fräsch. Den ska ha varit fryst i minst 2 dygn för att parasiter ska ha dött och då är det ju lika bra att den är fryst redan när man köper den.

Det skall jag skriva upp... sen skall här bli sushi biggrin.gif
ullislerum
När jag var gravid med min första dotter var jag i Kina. Om någon har varit i Bejing en varm vårdag och kännt lukterna från alla TUSENTALS små "hål i väggen" (snabbmatställen) så vet du att det luktar söt-surt och friterat precis överallt.. Det är det värsta i gravid-illamående jag varit med om.. Pizza Hut och Mc Donalds blev min oas och tillflykt, som jag i vanliga fall inte besöker frivilligt!

Det värsta av allt var nog tyvärr att när jag äntligen kom hem efter en ca 20 timmars flygning med svullna gravid-fötter, hade min man som inte var med på resan, gjort fondue som ett festligt välkommen-hem-trix.. NEJ TACK!

Annars hade jag nog ingen direkt noja.. förutom att jag fortfarande har lite svårt för kina-mat.. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon