Full version: Svartöga
Isis
Morron alla blomsterdiggare....... smile.gif

Har i dagarna varit på handelsträdgården och köpt på mej lite trevliga blommor, "penningblomster" buskros samt svartöga.

Vad jag nu skulle vilja veta (som jag självklart kunde ha frågat på handelsträdgården men inte gjorde tongue.gif ) är lite om svartögan.

Köpte en vit och en orange (vackra smile.gif ) är de 1;åriga eller fleråriga (perenna) om de är 1;åriga ....förökar de sig själva genom frökapslar eller?
Hur ska jag bäst sköta dom och hur bör jag plantera dom?
Kan jag sätta de mot en spalje och de växer sig upp eller sätta dom i amplar ?

Ska tillägga att zonen jag bor i har jag ingen koll på wink.gif men jag bor i härliga Värmland. biggrin.gif

Många ? här men vad ska man göra.... jag vänder mej till de bästa så klar och hoppas med iver att ni kan ge mej svar. rolleyes.gif

Kram kram
Åsa, mälardalen zon 2
Svartögan är en ettårig klätterväxt så en spalje brukar funka bra går både att odla i stor kruka och i rabatten. Frostkänslig tål inga minusgrader. Vattnas och gödslas under sommaren som de flesta andra ettåriga sommarblommor.

De får frökapslar ifall man inte nyper bort gamla blommor annars kan man köpa fröpåsar, sorterade förger kostar lite mer, men blandade färger svartöga i fröpåse tar ex. Impecta bara 11kr för. Brukar förkultiveras inomhus runt mars-april.
Irene_L
Svartöga går att övervintra på fönsterbrädan. Har själv inte gjort det men har läst om det. Man tar in den före första frosten. Klipper ner den till 10 cm över jord. Den brukar vila från blomning nov-feb. I slutet av feb brukar blommorna komma. Plantera ut i maj/juni. Jag ska prova detta i år så får vi se. rolleyes.gif
mvh
Irene
Storåtjejen
Jag övervintrade min från förra året, ljust och svalt, klippte ner den nån gång i februari (tror jag det var) wink.gif och nu är den riktigt stor och blommar för fullt wub.gif
Det går bra att ta skott också. Gjorde det och den blomman har nu min dotter tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon