Full version: stegräknare
ninnisky
behöver helt klart stärka min kondition så jag har börjat med en stegräknare idag. 10 000 ska bli mitt mål - tror ni på det??? Vi får se ikväll smile.gif
hellen99
Spännande, kanske man ska haka på?? wacko.gif
Men jag startar nog imorgon eftersom halva dagen redan gått!!
Lycka till wub.gif
Ciczi
Körde med stegräknare ett tag, effektivt för att hålla reda på hur mycket man gick.
Till bussen hade jag ca 1500 steg om jag inte minns fel, det tar 8 min att gå.
Min toppnotering var 35000 steg på en dag. Den dagen (jobbade i stall då) flyttade vi från ett stall till ett annat på travbanan. Det blev mycket gående och jag var riktigt trött sen kan jag ju meddela...sleep.gif

Ciczi
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har gått med stegräknare i några år.

Var bra för då kunde jag berätta för läkaren hur långt jag klarar att gå. Och efter senaste ryggoperation så hjälpte det mig mycket att träna upp gångsträckan.

Tyvärr har jag slarvat sista tiden men annars tycker jag det är bra, hade min hela dagen på mig, så ser man om man har gått för lite.

Jag har lärt mig att 7000 steg/dygn är normal, allt därutöver är ett plus. Och att gå 10 000 steg är mycket bra. Sånt kan jag , tyvärr, bara drömma om.

Elisabeth
KURT
Stegräknaren ger ju motivation att inte alltid ta den kortaste vägen. Man kan alltid gå en liten omväg, och det brukar vara mycket enklare att gå omvägarna på morgonen. Går man bra lite omvägar så kan man mycket väl ligga på över 20000 steg/dag i snitt.
Rossi
Ninnisky! Jättebra att du vill förbättra konditionen men tänk på att promenader ger dig MOTION men, tyvärr, inte KONDITION. För att få förbättrad kondition måste du under minst 20 minuter i sträck få upp pulsen till ca. 60% av din maxpuls och det får du inte vid promenader.

Att man ändå vid regelbundna promenader tycker att man orkar bättre beror på att dina muskler och senor förstärks av den ökade belastningen - inte p.g.a. att du har fått bättre kondition.
Gillan
CITAT (ninnisky @ 28-05-2006, 11:28)
behöver helt klart stärka min kondition så jag har börjat med en stegräknare idag. 10 000 ska bli mitt mål - tror ni på det??? Vi får se ikväll smile.gif

Lycka till!

Jag hade en stegräknare på mig hela förra sommaren. Mina
optimala steg var faktiskt 15000. Och det var de dar jag klippte
gräset. Det blev faktiskt en härlig tävling med mig själv at ha
den på mg. !0 000 steg var vad jag kom upp till som " normalt".

Hoppas det går jättebra för dig smile.gif
Farbror Blå
Visst berättade jag det förut i nån tråd att en kvinna som rekommenderade stegräknare på viktväktarna stolt berättade att hon "redan gått 600 steg" .
Detta var vid ett kvällsmöte.....

blink.gif blink.gif blink.gif

Jag går långt mer inomhus på jobbet varje dag.
Floppy
Är lite nyfiken på en stegräknare...
...hur fungerar de?
...alltså man tar ju olika längd på stegen under en dag...*förvirrad men nyfiken* blink.gif wink.gif tongue.gif
Tesa
Det är en nån kula eller nåt som studsar till vid varje steg inne i en grej som ser ut som en digitalklocka...
Går ca 15-20 000 steg en ganska normal dag..
Floppy
Aha...fattar... tongue.gif wub.gif
Elisabeth P
Vi har startat stegtävling på jobbet, vilket jag tror är rätt populärt.
En normaldag då jag arbetat blir 12000 - 16000.
Tyvärr blir det betydligt färre då jag är hemma, eftersom att enstaka steg då du stannar inte räknas. Man måste ta minst 6 steg för att den ska räkna. Att jobba i trädgården kan göra en helt mör i kroppen , men på stegräknaren blir det inte mycket.
Det har även betydelse var man fäster den, att sätta den på strumpan vid ankeln ger helt klart bäst utslag

Mitt rekord är ca 23500 då var jag på linedans och sedan ut och dansa på kvällen laugh.gif

Lisa
Hannele
20 000 steg per dag gick vi i Rom - de lugna dagarna - över en mil!
yenny
Det låter rätt intresant med stegräknare... skulle vara kul att testa hur mycket man rör på sej en dag.
Vart köper man en sådan någonstans och vad kostar den?
Hannele
CITAT (yenny @ 30-05-2006, 17:57)
Vart köper man en sådan någonstans och vad kostar den?

Clas Olsson säljer för mindre än en hundring, bra i test.
Finn säven i sportaffärer.
ninnisky
CITAT (Hannele @ 30-05-2006, 16:11)
20 000 steg per dag gick vi i Rom - de lugna dagarna - över en mil!

Oh, underbara Rom, där kan man gå hur långt som helst......
ninnisky
Vill man lägga ner ytterligare en slant, så finns dom även på apoteket- tror den kostade runt 200:-
Bettson
Jag köpte en stegräknare själv för några år sedan. Tänkte det skulle sporra att öka konditionen. Jag fick ha den i fred tre dagar, sedan hade maken snott den för han var nyfiken på hur långt han gick i skogen varje jaktdag. Jo han gick mellan 1-2 mil varje dag.

Det förklarar en hel del varför han ofta somnar när han varit ute på sin rekreation och återhämtning efter veckans slit. laugh.gif laugh.gif

Och någon stegräknare fick jag aldrig tillbaka, så jag vet inte hur långt jag gick, för det tog lite tid att begripa sig på den.

Motionscykeln har flyttat in på mitt kontor för säkerhets skull. Så att jag skall få ha den kvar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
forget-me-not
CITAT (Bettson @ 30-05-2006, 23:35)
Motionscykeln har flyttat in på mitt kontor för säkerhets skull. Så att jag skall få ha den kvar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Lite OT, men hur går det med cyklandet? Känns det fortfarande kul? smile.gif
Bettson
Kul och kul.... inte då. Fär väldigt ont i häcken fast jag har en bra sadel.

Vet inte ens en gång att jag hade så ont i rumpan när jag började rida en gång i världen.

Fast nödvändigt. Värken i knät minskar och man förstår väl att pumpen måste jobba lite också. Tycker mera det känns som en fråga om överlevnad. Fast utan datorn som mäter ens jobb så skulle jag nog krokna.

Jag har inte råd att vara lat.Har bränt på kroppens kapital alldeles för mycket. Måste spara lite till en regning dag.

Nu skall jag denna vecka flytta in den i sonens sovrum, han som inte är hemma i veckorna. För då kan jag sitta och titta på TV när jag trampar.

Och jag orkar köra ungefär 5 mil i veckan nu. Skall ökas till 7 vad det lider.
ninnisky
Jag har nog skött mig dåligt- snittet de senaste dagarna har varit strax under 10 000. Fast hur är det när man simmar???? det blev nog 500 m idag smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 31-05-2006, 17:28)
Jag har nog skött mig dåligt- snittet de senaste dagarna har varit strax under 10 000. Fast hur är det när man simmar???? det blev nog 500 m idag smile.gif

Det är inte dåligt utan det är bra.

Jag vore lyckligt om jag skulle klara av det.
Elisabeth P
Jag har en kompis som enligt en tabell får tillgodoräkna sig ca 2500 steg/aktiva 30 min av typ cykling, simmning, ridning (som inte ger stegutslag)
tyvärr godtog de inte det på mitt jobb utan endast steg ska räknas
Men för egen del kan man ju räkna så, för det är ju motion i allra högsta grad.

Lisa
ninnisky
I morgon tar jag nog vilodag - känns som om 100 steg skulle vara tillräcklig!!! Ingen simning, ingen vattengympa, nej bara en skön dag i vilstol under körsbärsträdet wub.gif ingen stegräknare smile.gif
humla
Stegräknare hade jag på dig då jag fjällvandrade för ett par år sedan! Den dagen vi gick allra mest gick jag över 50 000 steg ( wacko.gif ) men då gick vi också från halv åtta på morgonen till halv tio på kvällen... med raster då och då förstås wink.gif I dagboken den dagen skrev jag "Hur orkade vi???" Det var inte vanliga steg heller, utan med 20 kg på ryggen, brant terräng och mycket skoskav.

It hurts tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon