Bessie
Jag har läst och sett på alltför mycket rymdopera på senaste tiden, så min fantasi löper väldigt lätt i de banorna just nu. Startar därför halvt på lek och halvt på allvar en tråd där deltagarna får välja ut vilka kulturväxter ni vill ha med er den dag mänskligheten slutgiltigt lämnar jorden för att söka sig andra boplatser i universum, på samma sätt som amerikafararna tog med sig växtfrön hemifrån.

Utrymmet i rymdskeppets kryotankar är begränsat, så det blir inte mera än fem arter per person. Om det finns extremt bra skäl kan man öka antalet till tio.

Vi leker att det finns ett annat solsystem på relativt bekvämt avstånd (fast så långt bort att man inte gör resan oftare än en gång per livstid), och att tekniknissarna redan varit där och terraformerat, alltså fixat till gravitation, atmosfär, biosfär och så vidare så att de närmar sig jordens. Det finns en grund för civilisation, nu gäller det bara att ta med sig det nödvändigaste för er i plantväg om ingen annan kommit att tänka på det. Det är inte nödvändigt att begränsa sig till en enda klimatzon, och det är fullt tillåtet att byta plantor med andra kolonister om det behövs.

Mina fem bidrag till den nya civilisationen kommer att vara quinoa, lin (bomull blir för jobbigt att rensa och spinna, fast eftersom jag med de andra valen ser ut att hamna i närheten av ekvatorn får jag kanske byta med nån som tänkt bosätta sig längre norrut), kaffe, tomat och någon art av Capsicum annuum, som jag hoppas att vi kan vidareförädla sedan. Resten sparar jag tills jag fått se vad ni andra tar med er i kappsäckarna.
RibesRubusVitis
Ni vet förstås vad Noa planterade på marken, när han gick ur arken…
Vilka de andra fyra arterna ska vara kan göra detsamma.
arno
Humle måste vi ha med oss......Ros,Akleja,Mynta och Lingon vore också bra att ha.
Glenn
Jag skulle ha med kaffe, kakao, tobaksplantor (till cigg), paprika och vaniljplantor.


Sen innan avfärd så skulle jag svälja massvis med olika fröer/kärnor och hoppas på att nått av det skulle gro där uppe tongue.gif
Boxer
Vitlök - kan jag inte leva utan
Vete - till pasta
Liljekonvalj - för doften
Fingerborgsblomma - älskar den blomman
Lupin - i olika färger
Morbid
Majs- För mat och till Popcorn.
Raps- Till olja.
Humle- Pilsner må man ha.
Basilika- Passar bra till pastan som Boxer tillverkar. laugh.gif
Sockerrör- Bra till mycket.
Månskensbonden
Tall -för vi måste ju ha timmer och virke...och att tälja barkbåtar på våren!

Penicillin -en svamp förvisso, men 'svamparna är också männskor' smile.gif Vi skulle alla snart dö annars. (Kan tänka mig att smuggla med en stor mogen roquefort i handbagaget om det kniper rolleyes.gif )

Gul Mandelpotatis -Vad skall vi annars ha till surströmmingen där borta?? (Utgår att surströmming ingår i den förberedande 'Terraformeringen')

Hägg -och helst en klonad variant som blommar varannan vecka hela året! (Fast med lite tur är ett år i den nya världen bara tre månader, och går från maj till juli och sen börjar det om...)

Kantareller -ja nu är vi på svampavdelningen igen, men man blir ju så GLAD när man hittar de små solarna i skogen! smile.gif
ullislerum
höstphlox och syrener wub.gif

OCH KAFFE!!!
Pirum
Potatis och kor. Ja, kor är en kulturväxt, vilket bevisas av att de exempelvis har taggar på huvudet, har rejäla rötter som hindrar dem från att blåsa omkull, de utsöndrar växtsaft från öppningar i en vätskecellskoncentration undertill och det ramlar av växtdelar i ena änden.

I övrigt är väl äpplen rätt trevliga. Samt något sädesslag, vete kanske. Fast tusan vet om inte havre kanske är mångsidigare.
gunvor
vi vet ju inte om växterna klarar av det hela - röstar för nate - den överlever allt - överallt!
ullislerum
och KIRSKÅL!! Den kan man ju dessutom äta!
hellen99
Jag skulle ta med mig Kaffe, Solros (både vackra och ätbara), Potatis, Vete och en vinstock!!! laugh.gif
Ciczi
Skulle ta med mig havre, majs, raps, äpplen och hibiskusen för skönhetens skull. Vi måste ju ha något vackert att tittar på också.


mvh Ciczi
Månskensbonden
Gubbarna som åker i förväg och "terraformerar" har väl en massa djurarter med sig antar jag.
Jag skulle vilja att 'Noak' skriver in följande arter på NEJ-listan:

Stickmyggor, Kålfjäril, Rådjur, Stora håriga spindlar, och Byråkrater.
biggrin.gif


Åsså ett tillägg till växtlistan: Pors! -Vad skall vi annars krydda "potatisen" med?! -Dessutom är det ju en gammal välkänd växt i rymdsammanhang. Redan i Star Wars sa dom ju "May the Pors be with you!"... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon