Latmask
Vi har samlat pengar för att byta betongpannorna mot plåttak inom något år, men vårt tak är fel i övrigt också för det bågnar och trots förstärkning så bågnar det lite mer hela tiden känns det som.

Nu undrar jag om det går att byta ett tak helt och hållet. Bygga ett helt nytt tak på ett hus? Det är en enplansvilla som är tillbyggt på så vi har "två tak".

Vad skulle en sådan ombyggnad kunna kosta i mycket runda tal? Hur länge skulle huset vara obeboeligt om det ens är möjligt att byta?

Finns det någon som vet något om detta?
Ophelia
Testat att fråga här?:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Latmask
Tack snälla du!
netaave
Klart det går, det är ju bara riva allt in till takstolarna och börja om. Kolla också om ni kanske behöver byta någon takstol eller förstärka.

Huset är nog beboligt ändå, du har ju ett innertak också.
Latmask
Tack Netaave! Jag har frågat lite på forumet jag blev tipsad om också och har fått veta mycket mer. smile.gif
ingrid fuxwall
Vi bytte vårt tak för ett antal år sedan, hade några eternit plattor från 60 talet och bytte till plåtskivor och givetvis bodde vi kvar under tiden.

Vädrets makter kan man ju inte råda över så man måste förse sig med plast att täcka över med om himlen skulle öppna sig.

ingrid
morellen
Så länge man inte behöver byta ut takstolarna så ... behöver man det blir det RIKTIGT kul wacko.gif
Ralf
ska ni byta betongpannor mot plåt så är det ju betydligt lättare, så befintliga taktstolarna tål nog belastningen. Se bara till att ni ej bygger några fuktfällor så fukt ej kan vädras ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon