Åsa, mälardalen zon 2
Gjorde lite fynd på skobutiken 350kr kostade alla dessa skor tillsammans.



Skobutiken bytte ägare för 5-6år sedan och de har ännu inte sålt ut lagret av skor som medföljde, fast det är inte så mycket kvar. Familjen som hade skobutiken innan hade aldrig haft rea och hade aldrig slängt några skor som gick att använda (var det några som blev dåliga slängde de vänsterskorna på en tipp och åkte och slängde högerskorna på en annan tipp). Efter vad jag förstått var det svensk filmindustri som fick första tjing på lagret det fanns ju skor i lagret som var ända från 40-talet, tidstypiska skor är ju bra att ha ifall man ska spela in filmer som utspelar sig i förfluten tid.

Själv har jag köpt en massa skor under tiden de sålt av det gamla lagret, allt har ju inte fått plats i butiken så det har ju dykt upp nya skor hela tiden. Det jag har blivit mest förvånad över är att de gamla skorna håller så bra, köper man skor från 70-80-talet hade ju jag trott att gummi och dyl. i sulor och sånt skulle vara dåligt men många av de skor jag köpte ur det gamla lagret 5-6år sedan är fortfarande OK. (Jag har även köpt sånt som platåträskor för några år sedan då det fanns gott om skor kvar i lagret)


De 2 skorna längst bak på bilden skulle jag tippa är äldst (troligtvis slutet 70-tal eller tidigt 80-tal), de till vänster är tillverkade i Kumla på en skofabrik (tyvärr lämnade jag de gamla kartongerna med all info kvar i affären, jag promenerade och ville att skorna skulle ta så liten plats som möjligt) och nu finns det väl knappt några skofabriker kvar där, de till höger är från Finland enligt kartongen.
Ralf
Lyllpos dig. Ja idag verkar skor mest vara en förbrukningsvara. Jag köpte ett par skor förra året som gick söder till oreparerabart på ca 10 månader..... och slitage gäller ignen garanti för.
ninnisky
Vilken dröm att köpa fyra par skor på en gång till ett sånt pris wub.gif

Jag älskar skor och har nog redan alltför många i garderoben - men kan bara inte låta bli om jag hittar nåt....

Härnäst måste det nog bli Blocket.se igen biggrin.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
Ja där ser man vilka fynd man kan göra smile.gif Och jag tror också att det var bättre kvalite på skorna förr i tiden. För då tillverkade man skor för att de skulle kunna användas mycket och länge. Nu håller många skor inte längre än högst en säsong sad.gif
cic
CITAT (Hamilton @ 05-06-2006, 17:29)
Ja där ser man vilka fynd man kan göra  :)  Och jag tror också att det var bättre kvalite på skorna förr i tiden. För då tillverkade man skor för att de skulle kunna användas mycket och länge. Nu håller många skor inte längre än högst en säsong  :(

Nja.. Jag har flera par skor som jag haft många säsånger. Det beror faktiskt på vad man köper. Jag förväntar mig ingenting av tex Din Sko, Skopunkten mm. , men mina salomon (två olika par gympadojjor), meindl (vandrarkängor), Ecco (sandaler) och flera par Dr. Martins har hållt länge nu. Även mina gummistövlar är fantastiska. Har haft dom i säkert 15 år (tretorn).

Så, vad jag menar är, det går fortfarande att köpa kvalitet.

smile.gif
Hannele
Grattis till gôrbra fyndet, Åsa!
ingrid fuxwall
CITAT (cic @ 05-06-2006, 21:08)
CITAT (Hamilton @ 05-06-2006, 17:29)
Ja där ser man vilka fynd man kan göra  smile.gif  Och jag tror också att det var bättre kvalite på skorna förr i tiden. För då tillverkade man skor för att de skulle kunna användas mycket och länge. Nu håller många skor inte längre än högst en säsong  sad.gif

Nja.. Jag har flera par skor som jag haft många säsånger. Det beror faktiskt på vad man köper. Jag förväntar mig ingenting av tex Din Sko, Skopunkten mm. , men mina salomon (två olika par gympadojjor), meindl (vandrarkängor), Ecco (sandaler) och flera par Dr. Martins har hållt länge nu. Även mina gummistövlar är fantastiska. Har haft dom i säkert 15 år (tretorn).

Så, vad jag menar är, det går fortfarande att köpa kvalitet.

smile.gif

Fast stövlar har sämre material nu på 2000 talet än de hade tidigare och jag har tyvärr fått använda mig av garantin (ett år) två gånger på mina tretorn stövlar - tyvärr.

ingrid
Ralf
CITAT (cic @ 05-06-2006, 20:08)
Jag har flera par skor som jag haft många säsånger. Det beror faktiskt på vad man köper. Jag förväntar mig ingenting av tex Din Sko, Skopunkten mm. , men mina salomon (två olika par gympadojjor), meindl (vandrarkängor), Ecco (sandaler) och flera par Dr. Martins har hållt länge nu. Även mina gummistövlar är fantastiska. Har haft dom i säkert 15 år (tretorn).

Så, vad jag menar är, det går fortfarande att köpa kvalitet.

smile.gif

Jo kvalitetsmärkesskor kan man lite på,ibland. Timberland seglarskor har sjunkit i kvalitet. dom kanske har blivit uppköpta av nån som vill klämma mera ur varumärket. Tretorns stövlar idag vet jag ej så mkt om, men dom tillverkas väl ej längre i Sverige.
Ophelia
Läckert. De där ljusbruna skorna ser ut som låga Frye Boots och är jätteinne. Färgen är ju högaktuell oxå.

Kumla skofabrik var välkänt på den tiden då det begav sig. Nu är det skola där, för KOMVUX tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon