Full version: Eskilstuna bor här?
labarradepan
Hej
Jag bor i eskilstuna o vill protestera till detta bygge på västerleden. Förstör vår natur anser jag.
Skriv på här Eskilstuna.se

kolla deras planer: planer
Kathy
Ja, nu bor jag inte i Eslikstuna och eftersom jag inte känner till området (trots planbyggnadskartan) så kan jag inte skriva på.
Hannele
Jag skriver aldrig på för att hindra utvecklig. Hemma har dom sprungit runt med lappar inför varje ny stuga som ska byggas, jag vill aldrig stoppa någon annan att förverkliga sina drömmar.
hellen99
Vad är det dom ska bygga? huh.gif
Frågar endast pga nyfikenhet, kan inte skriva på då jag bor långt från detta område! unsure.gif
Pirum
Jag vill också veta mer; om någon tvingas flytta pga att det ska byggas kontor, externt köpcentra (verkar inte vara fallet här) eller annat skit så skriver jag absolut på. Tycker f.ö det verkar ligga för nära ån, som jag antar är vacker. Många "industriområden" är närmast att betrakta som kriminellt fula. Om folk försöker bygga ens tiondelen så fult eget hus så blir det avslag direkt.
Gossen Ruda
Vad jag förstår så är det ett förslag till planändring av området. Användningen framgår av förklaringen till höger. HSK=handel, småindustri, kontor.

Tja, om alla säger nej till allting så avstannar utvecklingen. Det gäller att välja ut det absolut viktigaste och skrika där.
labarradepan
bland annat biltema ska de bygga där, jag med flera bor precis i närheten. hur kul är det att se biltema från sin balkong istället för grönområde??
Lars-Olof Arvids
Jag kan inte få fram planerna på min dator, men som gammal trädkramare är det klart att man blir nyfiken. Är det någon värdefull natur med hotade arter det gäller, eller handlar det mest om att se grönområden från balkongen? Natur på nära håll är också viktig att ha kvar, men tyvärr kan man inte spara allt överallt. Miljökamp behöver inte vara lika med att hindra utvecklingen, det kan också handla om att leda utvecklingen åt rätt håll. Dock får man passa sig för "NIMBY-syndromet" (NIMBY = Not In My Backyard). Just det här fallet känner jag inte till och tänker inte skriva på innan jag vet mer om det.

Olle
Gossen Ruda
Inte kul alls. Men förmodligen har det varit grönområde tidigare både där du bor och gör dina inköp. Bor man i en stad får man räkna med att det byggs hus av olika slag. Bygger man inte här måste man bygga någon annanstans och då klagas det där. Sånt är livet.

Mittemot där jag bor planeras det för 10 radhusfastigheter. Grannarna klagar vilt och befarar ökad trafik och kaotisk trafiksituation mm. Det är bara det att det finns väl i området nästan 100 fastigheter och dom nya radhusen skall ligga precis vid infarten. Det är gnäll för gnällets egen skull. Jag lyfter inte ens ögonbrynen.
Pirum
Jag tycker det är skillnad på att gnälla på att det byggs bostadshus, eller byggs fula-som-fan-industriområden eller onödiga-som-fan-köpcentra.

Externa köpcentra suger.

Enda anledningen till att de är så populära är att kommunpolitikerna dels vill sno "kunder" från angränsande kommuner, samt dels känner lirarna som (tvångs)köper mark billigt för att sedan kränga som handelsområde eller industriområde.

Möjligen kan externa köpcentra fylla en funktion om det går BRA kollektivtrafik dit, och de läggs undanskymt så de inte stör.
netaave
Skriver aldrig på sådant där.
labarradepan
CITAT (Hannele @ 07-06-2006, 09:30)
Jag skriver aldrig på för att hindra utvecklig. Hemma har dom sprungit runt med lappar inför varje ny stuga som ska byggas, jag vill aldrig stoppa någon annan att förverkliga sina drömmar.

Men detta handlar inte om några "små stugor" utan stora lokaler på ca 7500 kvm bl a.

Och de är politikerna som vill ha detta. suck
Kathy
CITAT (labarradepan @ 08-06-2006, 07:14)
Och de är politikerna som vill ha detta. suck

Det gäller att välja sina politiker. wink.gif
labarradepan
självklart
Pirum
Spelar ofta ingen roll vilka politiker man väljer i sådana här kommunala fall.
Det brukar bli så att de stora politiska partierna, där ledarna känner varandra bra, kommer överens med lokala exploatörer och klippare (ofta i samarbete med extern exploatör med vana att bygga köpcentra exv) om att det nog skulle vara bra med kommunen med lite mer handels- eller industriområde så att inte närliggande kommuner hinner bygga ut först.
Det enda man kan hoppas på är väl att högre instanser (län, vägverk, osv) stoppar eller drar ut på det pga miljöprövningar, det ena med det andra.

Lycka till, för det tror jag ni behöver, jag hade försökt hoppas på lokala tidningar, kanske naturskyddsföreningen har något att säga till dem, etc, osv. Bygga opinion är skitsvårt, eftersom folk har så svårt att relatera till eller tänka på sådant de inte har rakt framför näsan. Ja, svårt då också.

Jag är en fredlig person som har svårt att tänka mig att trilskas alltför mycket, men om jag har ett hus och trädgård och mark och jag tvingas flytta för ett KÖPCENTRUM...då vet jag inte hur jag hade reagerat. Illa nog med ett fall som det här där man tvingas se på eländet.

Tillägg : ska titta in i kristallkulan lite...jodå...snart kommer någon att föreslå att bostadshus ska rivas för att göra plats för bilparkering...kostnadseffektivt att tvångsinlösa sådana värdelösa fastigheter för något mer progressivt, som, tja, en parkering åt ett köpcenter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon