Full version: Kogödsel
*Felix matte*
Alldeles säkert är frågan ställd i fel avdelning
men jag tar risken och undrar:

Idag har vi besökt Handelsträdgård och köpt en del plantor... både perenner och ettåringar... sedan köpte vi säckar med Kogödsel som vi tänkte ha i krukor
och rabatter där plantorna ska i.... Tror ni det går bra, eller ska vi blanda det med Plantjord? smile.gif
Lady Hamilton
Det finns faktiskt de som planterar endast i ko-på påse utan att blanda upp det. Så det skall nog inte vara några problem smile.gif Med reservtion för växter då som skall ha det närings fattigt laugh.gif
Alexander-VG-zon3
oj funkar det att bara plnatera i kogödsel huh.gif smile.gif tongue.gif
vad bra då behöver man inte köpa nån jord nu då ju
Hannele
CITAT (Felix matte @ 08-06-2006, 23:00)
sedan köpte vi säckar med Kogödsel som vi tänkte ha i krukor
och rabatter där plantorna ska i.... Tror ni det går bra,  eller ska vi blanda det med Plantjord? smile.gif

Det går alldeles utmärkt att plantera endast i Kogödsel, bästa jorden.
Det är det enda jag köper, så kallad Planteringsjord är 90% torv..
*Felix matte*
OK... Tack för svar allihopa wub.gif
Då har jag bara att vänta på rikblommande plantor biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 08-06-2006, 23:17)
CITAT (Felix matte @ 08-06-2006, 23:00)
sedan köpte vi säckar med Kogödsel som vi tänkte ha i krukor
och rabatter där plantorna ska i.... Tror ni det går bra,  eller ska vi blanda det med Plantjord? smile.gif

Det går alldeles utmärkt att plantera endast i Kogödsel, bästa jorden.
Det är det enda jag köper, så kallad Planteringsjord är 90% torv..

åhh vad bra tack för denna tråd . utan att gödsla med det så ska jag någ plantera det helt å hållet
tack Agneta för tråden
Tapio
Halaj!

Om man läser på innehållsförteckningen så ser man att den är redan utspädd med torv. Det finns ingen anledning att spä ut den ännu mer.

//T
stina
Dessutom har den bättre struktur tycker jag. Planteringsjorden försvinner på ett nafs, men det gör inte koskiten! rolleyes.gif
Diabolique
Tänk att jag lär mig nya saker varje gång jag går in på Odla.nu! biggrin.gif

Är kogödsel som man köper billigare än plantjord?

Menar ni verkligen att man kan plantera sina krukväxter direkt i kogödseln?
Betty
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 08:45)
Är kogödsel som man köper billigare än plantjord?

Menar ni verkligen att man kan plantera sina krukväxter direkt i kogödseln?

Nej kogödsel är något dyrare än sk planteringsjord. Planteringsjord brukar man kunna köpa 4-5 stycken för en hundralapp. Jag har inte sett liknande erbjudanden på kogödsel, häromkring brukar den säljas för ca 30 - 40:-/ säck.

Krukväxter planterar jag i blomjord - inte i kogödsel.
ullislerum
CITAT (Felix matte @ 08-06-2006, 23:00)
..sedan köpte vi säckar med Kogödsel som vi tänkte ha i krukor

Jag är kanske barnslig men kan inte låta bli att fnissa åt att man faktiskt har krukor med bajs i sin trädgård.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Berith
CITAT (Betty @ 09-06-2006, 09:00)
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 08:45)
Är kogödsel som man köper billigare än plantjord?

Menar ni verkligen att man kan plantera sina krukväxter direkt i kogödseln?

Nej kogödsel är något dyrare än sk planteringsjord. Planteringsjord brukar man kunna köpa 4-5 stycken för en hundralapp. Jag har inte sett liknande erbjudanden på kogödsel, häromkring brukar den säljas för ca 30 - 40:-/ säck.

Krukväxter planterar jag i blomjord - inte i kogödsel.

"Här" är det samma pris för alltihop - 4 säckar för 100:- oavsett innehåll eller smak. Sen ett par år tillbaka köper jag också bara påskoskit men bara för utomhusbruk.
olgak
Samma här, på Bauhaus 5 säckar för 89 kr, kogödsel/planteringsjord/toppdress/hönsgödsel.
Hannele
CITAT (Berith @ 09-06-2006, 09:41)
Sen ett par år tillbaka köper jag också bara påskoskit men bara för utomhusbruk.

Ja, för inomhuskrukor köper jag blomsterjord med perliter i.

Jag är rädd för flugor och annat med utomhusjord inne.
Fast det kanske jag inte behöver, för i dag görs det mesta jord av steril torv.. wacko.gif
*Felix matte*
Anledning till att jag frågade (fastän jag visste efter att ha läst här)...
det var för att det på påsen står att det ska användas som gödsel...
står t.ex antalet liter man ska ha i viss odling osv....

Tack allihopa för svar. wub.gif

Visst ja... här kostar de lika mycket som plantjord = fyra säckar för 100kr. smile.gif
netaave
Jag kör en del brunnen kogödsel, två delar plantjord till rabatter och krukor utomhus.
Inne har jag blomjord med leca.
kerstin z5-6
bara påskogödsel här till uteväxter -när min egen jord är slut ...
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2006, 21:53)
bara påskogödsel här till uteväxter -när min egen jord är slut ...

Imorron ska vi sätta potatis i några hinkar....
visst platsar väl påskogödsel där också?
kerstin z5-6
tongue.gif jajjamän -då har du nog peror till midsommar smile.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2006, 21:57)
tongue.gif jajjamän -då har du nog peror till midsommar smile.gif

OK... då ska potäterna ner och få gotta sig i koblajablandningen. tongue.gif smile.gif
Lena
Men, vad använder ni att gödsla med, till ex rosor, duger det då med påsko?
Lena zon 4
Ullet
Jag har glädjen av att ha en bonde till vän, och i går fick jag en skopa kobajs. Väbrunnen (luktar inget) o superbra. Ska blanda det med sand och grus till min nya rabatt (modell stooor). Känns underbart. Kobajs använder jag hellre än någonting annat. *talar mig varm om koskit* wink.gif
Lena
Vad bra, men det är ju så att de flesta har inte grannar med kor. vad använder Ni?

Lena
Sollan
Älskar kogödsel...! Men tänk på att det kan skilja sig mellan olika tillverkare hur stark den är. T ex så planterar jag direkt i kogödsel som man köper billigt men är försiktig med t ex Hasselfors kogödsel eftersom man känner på doften att den är mycket kraftigare...
Hannele
CITAT (Sollan @ 12-06-2006, 10:04)
Älskar kogödsel...!

Jag älskar min man! wub.gif
netaave
CITAT (Hannele @ 12-06-2006, 10:11)
CITAT (Sollan @ 12-06-2006, 10:04)
Älskar kogödsel...!

Jag älskar min man! wub.gif

biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 12-06-2006, 10:11)
CITAT (Sollan @ 12-06-2006, 10:04)
Älskar kogödsel...!

Jag älskar min man! wub.gif

Jag älskar din skruvade humor... laugh.gif


... och min man med förståss!
tongue.gif
Netten
I våras när jag köpte sommarplant till blomsterlådan så var jorden slut som jag trodde mig ha. Fyllde på med kogödsel istället och jag har aldrig haft så fina frodiga tobaks och pensé plant som i år wub.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Felix matte @ 11-06-2006, 21:56)
Imorron ska vi sätta potatis i några hinkar....
visst platsar väl påskogödsel där också?

ohmy.gif Det skulle inte jag göra..........
för mycket gödsel till potatis gör så att blasten växer sig meter hög men någon potatis blir det inte.............. laugh.gif
Pirum
Man kan trösta sig med att påsekogödslet ofta är så uselt gödslad att potatisen i panik sätter massvis med knölar smile.gif Det gäller att de inte står för varmt nu bara, växthus blir fort för hett.

Men visst, om man får massa blast och inga potäter, då har potatisen haft det för bekvämt smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Pirum @ 13-06-2006, 00:15)
smile.gif Det gäller att de inte står för varmt nu bara, växthus blir fort för hett.........

laugh.gif Ingen fara för mig! Mina står i lätt skugga ute. Och de är skörde-klara till midsommar laugh.gif laugh.gif Så gör jag varje år.................
wub.gif Men naturligtvis har jag "tjuv-startat" dem i min vinterträdgård i våras..........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon