Full version: FAQ
Diabolique
Vad skulle kunna stå med i en FAQ-tråd?

Vem är bäst på att sammanställa de vanligaste frågorna och svaren?

Jag har sett förslag på det innan, men det tål att tjatas om.
Det behövs FAQ överst på flera delar av forumet!

Här är en omröstning om, och diskuteras FAQ för fourmets delar
Hannele
Inte blir det lättare att söka, om man skriver under fel Avdelning..

Jag röstar för att inte starta EN NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal. ohmy.gif
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:53)
Inte blir det lättare att söka, om man skriver under fel Avdelning..

Jag röstar för att inte starta EN NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal. ohmy.gif

Gör inte det då! biggrin.gif

Du har inte förstått meningen med FAQ.
Det är bara en sammanställning av de allra vanligaste frågorna och hindrar inte att frågorna tas upp för diskussion i forumet. Tvärt om underlättar de för alla som vill vara med då de ger en överblick i ämnet.

Jag håller med om att man ska ha en ny tråd för varje ny fråga!
Men jag står fast vid att man kan sammanställa de vanligaste frågorna i alla fall, bara för att underlätta för de som inte var med från början, eller redan kan grunderna.

Denna tråd handlar egentligen om vilka frågor som man skulle kunna svara på i en FAQ om pallkragar. Så nu tänker jag hålla mig det ämnet som denna tråd och avdelning berör.

Till exempel:
"Vad är en pallkrage?"
"En pallkrage är (och så en förklaring), de kallas också för (vad de nu kan tänkas kalls för) och ser ut såhär (här infogar man en lämplig bild)"

"Var kan jag få tag på pallkragar?"
"De säljs på (var de nu kan tänkas säljas), och man kan även tigga till sig genom olika företag. Gula sidorna kan man också söka på för att hitta begagnade. Då är det lämpligt att även söka på Europapallar och andra namn för samma sak"

Förstår du principen?

Jag visste till exempel inte att Pallkragar kallades för andra saker förrän jag hade läst igenom alla trådar här. Och innan dess så kunde jag ju inte söka på andra namn (eftersom jag inte kände till dem). Eller hur?

Om jag nu ville hitta någon som sålde dem så hade det kunna bespara mig en massa tid (och kanske pengar) om jag haft möjlighet att söka på andra namn.

En kort sammanfattning på de vanligaste och mest grundläggande frågorna skulle kunna hjälpa många.
Hannele
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:28)
Jag håller med om att man ska ha en ny tråd för varje ny fråga!

Man ska inte öppna ny tråd vid varje inlägg.. sad.gif
Alla som skaffat pallkragar, behöver inte en egen tråd?
Man kan fortsätta på de gamla? blink.gif
ullislerum
Men allvarligt Hannele, sluta tjafsa! wacko.gif Jag blir alldeles snurrig. Märka ord och hålla på.. Om du inte vill läsa ev kommande FAQ behöver du ju inte det. Men om det finns dom som har nytta av det så är väl det jättebra! wub.gif
Lite mer kärlek och förståelse snälla. Vi är ju här för att hjälpas åt, inte motarbeta varandra. Och jag har säkert skrivit en massa stavfel och satsfel och allt möjligt men det behövs inte påpekas. Jag hade inte femma i svenska och huvudsaken är ju att vi förstår och hjälper varandra! smile.gif wub.gif
Hannele
CITAT (ullislerum @ 09-06-2006, 21:28)
Och jag har säkert skrivit en massa stavfel och satsfel och allt möjligt men det behövs inte påpekas.
Jag hade inte femma i svenska och huvudsaken är ju att vi förstår och hjälper varandra! smile.gif wub.gif

Vad?? Ingen klagar på att man skriver slarvig! smile.gif
Diabolique
Jag är medveten om att jag kan utrycka mig ganska hårt när jag brinner för något, och jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna.

Det här är i alla fall några av de frågor som jag tror skulle vara bra om de ALLTID låg överst i en så kallad FAQ i Pallkrageklubben, så att det är lätt att hitta när man går in på Pallkrageklubben.

Vad är en pallkrage? (beskrivning, storlek/mått, andra namn på pallkragar)

Varför är de bra att odla i? (fördelarna med en upphöjd odlingsbädd)

Hur gör man? (Underlag mot ogräs, de växter man vill ha och jord som pasar till de växter man vill ha)


Ja, och så kan man länka till någon annan sida som beskriver det hela mer utförligt och kanske kosta på sig någon bild. Thats it.

Jag filar för tillfället på en kort sammanfattning på de tre frågorna med svar.

Vilka andra frågor tror ni man har när man aldrig har hört talas om pallkragsodling innan?

Någon fråga som man kan svara kort sammanfattat och allmängiltigt på?
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:58)
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:28)
Jag håller med om att man ska ha en ny tråd för varje ny fråga!

Man ska inte öppna ny tråd vid varje inlägg.. sad.gif
Alla som skaffat pallkragar, behöver inte en egen tråd?
Man kan fortsätta på de gamla? blink.gif

biggrin.gif
Jag tolkade helt fel... Förlåt.
Jag menade att man ska öppna en ny tråd för varje nytt ÄMNE (inte för varje ny fråga).
Så fel det kan bli.

Och då är frågan om att jag har fastnat för pallkragar räknas in under samma ämne som någon annan som fastnade för pallkragar för 2 år sedan. Jag ser mig som ett nytt ämne i samma fråga- alltså ny tråd enligt min definition.
arno
Några punkter som skulle kunna vara med är:
Måla eller inte?
Täcka insidan?
Jorden?
Vintern?
Osv.....
FAQ är väl alltid bra för de som precis har börjat fundera.
Diabolique
CITAT (arno @ 10-06-2006, 02:02)
Några punkter som skulle kunna vara med är:
Måla eller inte?
Täcka insidan?
Jorden?
Vintern?
Osv.....
FAQ är väl alltid bra för de som precis har börjat fundera.

Tack!

Jag tänkte skriva något sådnat här om just det:

En del väljer att måla sina pallkragar. Det är inget måste, men kan bli väldigt snyggt och träet håller längre om man väljer en bra färg.
Vissa täcker insidan med plast för att minska träets åldrande vid kontakt med den fuktiga jorden. Andra använder kragarna precis som de är. Det är en smaksak.

När det gäller jord så kan man göra det som passar en själv bäst (och de växter som ska vara i pallkragslandet).

På vintern kan man låta pallkragslanden vara kvar, vilket de flesta verkar välja att göra.
Hannele
CITAT (arno @ 10-06-2006, 02:02)
Några punkter som skulle kunna vara med är:
Måla eller inte?
Täcka insidan?

Men redan nu är det lätt att hitta hur man behandlar pallkragar.
Diabolique
Ja, om man kan hur sökfunktionen fungerar.

Är du helt ny, eller bara gäst (inte medlem) så är det inte lika lätt att hitta.
Dessutom får man för mycket svar vid en sökning mot det som avses med FAQ. En kort överblick i ämnet.

Jag känner mig verkligen tjatig, men bara för att du och jag kan använda sökfunktionen och gör det så hindrar det ju inte att man kan sammanställa en FAQ, så att den mest grundläggande infon finns samlat i anslutning till forumets delar.

Själva syftet med en FAQ är att grunderna står enkelt förklarat inledningsvis. så att man inte behöver söka något alls utan genast kan ge sig in i diskussionerna, utan att behöva leta i trådarna vad pallkrageodligen innebär eller går ut på och hur det görs.
helios
Vad betyder FAQ? (Säkert nån fånig förkortning!)
Om man aldrig har hört talas om pallkrageodling – vad är då problemet?
Menar Diabolique att man ska ha nån faktaruta om rosodling, grönsaksdito osv? Det funkar ju bara inte. Det går säkert att söka på nätet i så fall. Eller låna en bok på biblioteket. Även jag lär mig mer för varje dag, sökfunktion osv.
Tycker att det ni häller på med är mycket väsen för ingenting. En massa tjafs som tar upp plats.
Helios
Sommartorparn
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 14:32)
Ja, om man kan hur sökfunktionen fungerar.

Är du helt ny, eller bara gäst (inte medlem) så är det inte lika lätt att hitta.
Dessutom får man för mycket svar vid en sökning mot det som avses med FAQ. En kort överblick i ämnet.

Jag känner mig verkligen tjatig, men bara för att du och jag kan använda sökfunktionen och gör det så hindrar det ju inte att man kan sammanställa en FAQ, så att den mest grundläggande infon finns samlat i anslutning till forumets delar.

Själva syftet med en FAQ är att grunderna står enkelt förklarat inledningsvis. så att man inte behöver söka något alls utan genast kan ge sig in i diskussionerna, utan att behöva leta i trådarna vad pallkrageodligen innebär eller går ut på och hur det görs.

Det som behövs är kanske ett FAQ som förklarar sökfunktionen, samt sådana komplicerade saker som att aktivera album och lägga in foton och sånt.

Var gäller odling och växter, så tror jag det är svårt att skriva ett FAQ som behandlar alla olika frågor som kan uppkomma.

Men andra sidan, eftersom du har en idé om hur det skulle kunna göras, så finns det väl inget som hindrar att du skriver ett förslag, som sedan dom andra får ha synpunkter på.
Diabolique
CITAT (Sommartorparn @ 10-06-2006, 22:29)
Det som behövs är kanske ett FAQ som förklarar sökfunktionen, samt sådana komplicerade saker som att aktivera album och lägga in foton och sånt.

Var gäller odling och växter, så tror jag det är svårt att skriva ett FAQ som behandlar alla olika frågor som kan uppkomma.

Men andra sidan, eftersom du har en idé om hur det skulle kunna göras, så finns det väl inget som hindrar att du skriver ett förslag, som sedan dom andra får ha synpunkter på.

Japp, det är på gång! smile.gif

Jag tror inte heller att FAQ passar i alla delar av forumet.
Just pallkragar passar det däremot för, och de tekniska delarna.

När det gäller odling rent allmänt så kan man ju inte generalisera fakta till några allmäna frågor och svar. Typ som att "man behöver jord, ljus och vatten för att odla"... Mer än så kan man ju inte säga rent allmänt om odling. Jord behövs ju till exempel inte alltid...
Tapio
CITAT (helios @ 10-06-2006, 22:19)
Vad betyder FAQ? (Säkert nån fånig förkortning!)

Halaj!

www.acronymfinder.com

//T
gammelnalle
CITAT (Tapio @ 11-06-2006, 10:49)
CITAT (helios @ 10-06-2006, 22:19)
Vad betyder FAQ? (Säkert nån fånig förkortning!)

Halaj!

www.acronymfinder.com

//T

för den som inte orkar kopiera och klistra (eller skriva adressen) så är
FAQ mycket vanligt i de flesta forum och betyder:
Vanliga frågor (FrequentlyAsked Question(s)
eller på franska : Foire Aux Questions



majjister bezzerwisser mezzerschmidt


som tycker att idén var mycket god , speciellt här på pallkrageavdelningen...
noora
Eftersom inte alla vet vad FAQ betyder borde man alltså kanske se till att det står "Vanliga frågor och svar" eller "Svar på vanliga frågor" nånstans i rubriken/underrubriken på en eventuell FAQ-tråd smile.gif

Petnoga som jag är med såna här saker tycker jag att "och svar" är viktigt tillägg till "vanliga frågor". Annars skulle jag lätt kunna göra en lång och fullständigt oanvändbar lista på vanliga frågor wink.gif
starlady
Det absolut första jag saknade när jag kom hit till Odla.nu var faktiskt en F.A.Q. för varje forumdel. För jag har ju massor av såna där enkla frågor om exvis pallkrageodling (nu när jag baxat hem några kragar från jobbet) och jag hade blivit MYCKET hjälpt av en sådan FAQ som Diabolique försöker skriva ihop. Sen behöver den nålas högst upp i forumet, gärna med en rubrik i stil med:

NYBLIVNA PALLKRAGEENTUSIASTER - LÄS DETTA FÖRST!
(vanliga frågor och svar)

Så behöver man inte sitta och leta igenom hela forumet och inte heller fråga om samma gamla tjatiga frågor en gång till...
anna_rispan
här pratade vi lite om FAQ avdelningar. smile.gif

är dte fler som vill ha det nu kankse?
Mozart
Jag är FÖR! tummenupp.gif
Jag satt i evigheter själv här och sökte om pallkragar innan jag skaffade mina. En FAQ avdelning hade sparat mycket tid och energi!
Dessutom så kommer en sådan FAQ avdelning minska inlägg med "vanliga" frågor, d.v.s sådan som dyker upp titt som tätt här på avdelningen. (nu bryr jag mig inte mycket personligen om det, men andra kanske tycker det är störande)
Aries
Förutom det som ni redan har rabblat upp kan man ha med:

Brainstormar lite så meningarna kanske kan vara lite osammanhängande... alien.gif

- hur många pallkragar ska man ha på höjden? För att odla vad?
- hur länge håller en pallkrage? (obehandlad, behandlad och med vad)
- vad kan man ha under pallkragen för att slippa ogräs (tidningar, duk, gammal matta??? )
- kan det komma gift i det man odlar (om man bygger själv av nåt "konstigt" material eller behandlar med något som kan komma i odlingen)
- tips på vad man kan odla??
- vad är INTE lämpligt att odla i en pallkrage? (finns det nåt?)


Nu har jag inte svaren på frågorna utan detta är väl vad jag funderar på. ;-)
puskas5
Jag tycker det är fantastiskt att någon erbjuder sig att göra en FAQ om pallkragar och kan inte förstå det griniga motståndet. Jag hade välkomnat en FAQ när jag blev medlem i Odla.nu för inte så länge sedan och ännu senare fick upp ögonen för pallkrageodling. Hellre en välmatad FAQ än att man själv mer eller mindre på måfå tvingas söka svar på alla sina frågor.
Att pallkragar kan heta något annat var helt nytt för mig. Vad mer kan de heta?
Anders i Lund
vickeva
thumbsup.gif Mycket bra idé tycker jag.

Andra frågor som man kan ha med är:

Vad kostar en pallkrage?
Hur mycket jord rymmer den?
Vad ska man ha runt pallkragelandet?
dahla
Dom frågorna (och svaren) som bör stå i en sk FAQ är ju dom ofta återkommande frågorna i trådarna... bara att sätta sig och läsa alla trådarna nu och sammanställa det hela wink.gif
Susanne i Linköping
bravo.gif Sällar mig till de som vill ha en fast tråd med vanliga frågor och vanliga svar på dessa. tummenupp.gif
Om det blir många frågor bör de vanligaste stå först, förstås, så att det blir lätt att hitta.

En sådan tråd har jag saknat länge.
gustav1977
FAQ är underbart! Jag är för! Håller precis på att söka som en galning i alla trådar!

/gustav
suddis
Gah!! Här finns alla frågor jag vill ha svar på men inga svar! Jag hade gärna sett en FAQ.. smile.gif Med svar.. wink.gif
/suddis.
Agneta z5-6
Mycket bra idé tycker jag också //Agneta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon