Full version: FAQ i forumets delar
Sidor: 1, 2, 3
Diabolique
Visst skulle det vara bra med FAQ-listor i början på några av delarna i forumet? Eller vad tycker ni?
Hannele
Du kanske skulle först förklara, vad FAQ-listor är för nåt? unsure.gif
Att det betyder Frågor&Svar,... men sen?
Diabolique
FAQ betyder Frequently Asked Questions.
Det handlar alltså om frågor som återkommer.
Om man listar de mest förekommande frågorna med svar så får man snabbt en överblick på det som de flesta undrar över.

Så som det är nu så finns det en sökfunktion i forumet, och det är jättebra, men det kan ändå ta lång tid att hitta det man söker. Särskillt om man sitter med en långsam modemuppkoppling.

Nya medlemmar kanske inte vet om sökfunktionen, och när man skriver ett sökord kan man få många träffar. För att få svar på just det man undrar över så kan man trots sökfunktionen behöva arbeta sig igenom en massa olika trådar. Det kan vara nyttigt och allmänbildande, men inte särskillt effektivt.

Idag har jag till exempel suttit i evigheter för att hitta bilder på pallkragsland, då jag inte kände mig manad att stara en bildtråd och inte skulle orka vänta på att andra skulle lägga in bilderna i en eventuell bildtråd. Det är annars ett ytteliggare förslag, att man skulle kunna ha en bildtråd som ligger under FAQ-listan överst i de delar av forumet där det skulle kunna vara aktuellt. Men nu brinner jag först och främst för en FAQ-lista.
*Stintan*
Bilder ligger väl oftast i folks album och dom kan man ju inte lägga i FAQ-listan. Fattar inte riktigt hur du menar. Det finns ju en rubrik som heter Pallkragar där finns ju hur mycket information som helst och hänvisning till bilder i album. På vägen kan man lära sej mycket bra saker i ämnet.
Hannele
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:07)
FAQ betyder Frequently Asked Questions.
Det handlar alltså om frågor som återkommer.

Hur ska man kunna rösta, när man inte ens vet, vad det betyder.. blink.gif
Livet är ju så: ständigt återkommande frågor.

Kan du visa något ställe, där det där fungerar?
Diabolique
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 15:16)
Bilder ligger väl oftast i folks album och dom kan man ju inte lägga i FAQ-listan. Fattar inte riktigt hur du menar. Det finns ju en rubrik som heter Pallkragar där finns ju hur mycket information som helst och hänvisning till bilder i album. På vägen kan man lära sej mycket bra saker i ämnet.

Ja, du har rätt.
Det är lärorikt att läsa igenom alla trådar, men det är inte särskillt effektivt när man söker svaret på en specifik fråga.

Ja, jag har idag letat igenom ett antal album och trådar.
Och det har varit kul, för jag har fått se en massa saker (fast det mesta har ju inte varit just pallkragar, som jag egentligen ville se).

Alla döper ju inte sitt album med bilder på sina pallkragar till just "pallkragar". Någon har en bild under rubriken "trädgård" en annan under "kryddland" osv. En del av de som har pallkragar har en massa bilder men inte på just det. Andra har inga album alls.
Dessutom är det lätt att glömma vilka album man har kollat i efter sisådär 15 genomgångna, så då får man se samma album flera gånger. Det kan vara kul, men inte särskillt effektivt.

Visst kan man lära sig mycket av att leta, men kanske inte just det man vill lära sig. Idag har jag fått lära mig att ha extra tålamod till exempel... smile.gif

Man kan inte heller sticka under stol med att det är fler än jag som tycker att det är jobbigt att leta igenom alla trådar som berör ämnet för att hitta svar på sin fråga. Det märks ju inte minst på att samma frågor återkommer.
Eller hur?
Hannele
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:45)
Det är lärorikt att läsa igenom alla trådar, men det är inte särskillt effektivt när man söker svaret på en specifik fråga.

Då kan du inte söka på rätt sätt; har du testat Avancerad sökning, där man söker flera ord?
Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..

Jag röstar för att inte starta En NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal..
Whiskuchi
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:50)
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 15:45)
Det är lärorikt att läsa igenom alla trådar, men det är inte särskillt effektivt när man söker svaret på en specifik fråga.

Då kan du inte söka på rätt sätt; har du testat Avancerad sökning, där man söker flera ord?
Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..

Jag röstar för att inte starta En NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal..

Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
"Följande är fel:
Vi fann inget som matchar din sökning"
Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:34)
Hur ska man kunna rösta, när man inte ens vet, vad det betyder.. blink.gif
Livet är ju så: ständigt återkommande frågor.

Kan du visa något ställe, där det där fungerar?

Här är en lite utförligare förklaring på förkortningen FAQ.FAQ-info


Ett mycket bra exempel:
FAQ om fågelinfluensa
I länken ovan kan man läsa hur experter på Statens Veterinärmedicinska Anstalt svarar offentligt på de vanligaste frågorna om fågelinfluensa.

Jag kan gissa att de har blivit nerringda och mailbombade med en massa samtal om just dessa frågor...
Istället för att anställa 35 extra personer som sitter och svarar dygnet runt på samma frågor så har de valt att sammanställa FAQ.

Här är det istället så att många uppmanar de som frågar helt vanliga frågor att söka på nätet eller i forumet. Det är inte fel, men skulle vara helt onödigt om man sammanställde FAQ.
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 15:50)
Jag döper mina bilder efter vad de föreställer, men man kan inte lära hela världen..[/color]

Jag röstar för att inte starta En NY Tråd för varje ny fråga, man kan forstätta på en gammal..

Jag håller med om att man kan ha en ny tråd för varje ny fråga.
Men det är inte det frågan handlar om.
Det handlar om att sammanställa de vanligaste frågorna i en låst tråd inledningsvis i till exempel pallkragsdelen av forumet. Sedan är det inget som hindrar att samma frågor diskuteras och analyseras i trådarna. Precis som nu. Skillnaden är att man får en överblick i ämnet innan man ger sig in och börjar ställa frågor. Till exempel "Vad är en pallkrage?"

Nej, du kan nog tyvärr inte lära hela världen.
Även om många döper bilderna till vad de föreställer så är det ju faktiskt inte alla som gör ett nytt album i varje kategori av bilder heller. Och det gör inte jag heller. Har jag bara en bild på pallkragar så gör jag ju inte ett nytt album, utan låter den ligga i till exempel albumet "trädgård".
Nåja, bilder var en fråga som jag egentligen inte ville prioritera. FAQ tycker jag däremot skulle underlätta för oss alla. wub.gif
andersen
Nej jag vill inte ha det så här. Jag tycker att det är bättre att söka och då kommer det upp ofta flera svar och synsätt på frågan.
anna_rispan
Slänger in en annan kommentar. Angående att fortsätta på en gammal tråd. Ibland blir det krångligt när en tråd som är ett par år gammal dyker upp igen. Folk blir förvirrade när det pratas om amaryllis som kommit upp redan när det precis varit tid att stoppa ner dem. Eller som jag själv råkat ut för. Inget svar när jag hakar på i en gammal tråd för att slippa göra en ny för en liten fråga. Men om jag tröttnar och GÖR en ny tråd med den enda frågan så ploppar det in ett svar. Hmmm.

Men jo lite kan jag hålla med om att en del frågor märker man dyker upp år efter år o den har garanterat fått fylliga svar.

Tex när jag först kom hit frågade jag om något om plantering på balkong. Den frågan hade säkert dykt upp någon annanstans.

Men, nu kom jag på en annan sak. unsure.gif *tänker* om man lägger in en ny fråga på en gammal tråd blir det inte svårare att hitta då när man söker???

Jag har också råkat ut för det där fenomenet som någon tidigare här nämnde. Sökning avacerat, ger inget resultat fast jag VET att det borde ploppa upp några trådar.....
Hannele
CITAT (Whiskuchi @ 09-06-2006, 15:59)
Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
"Följande är fel:
Vi fann inget som matchar din sökning"
Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*
a

Nu gav sökning album AND trådar ett svar... ingen annan har skrivit det förut.. biggrin.gif

Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif
Vem skriver orden album & trådar? Vad säger dessa ord? Ingenting! Absolut ingenting... om nånting.

(Vill du veta något om jordblandning i pallkragar, hittar du dessa få svar.)
Diabolique
CITAT (andersen @ 09-06-2006, 16:24)
Nej jag vill inte ha det så här. Jag tycker att det är bättre att söka och då kommer det upp ofta flera svar och synsätt på frågan.

Ok...

FAQ är inte en ersättning av forumet som många verkar tro, utan bara en liten kort sammanfattning av de vanligaste frågorna och svaren.

Det är bara en sammanställning av de allra vanligaste frågorna och hindrar inte att frågorna tas upp för diskussion i forumet. Tvärt om underlättar de för alla som vill vara med då de ger en överblick i ämnet.

Exemplet jag tog upp är bara för att visa betydelsen av FAQ, inte för att det ska var 100 frågor och svar i inledningen av varje forumsavdening.

Just exemplet ovan handlar ju om experter som uttalar sig i vanliga frågor.
Här är det ju tänkt att vi ska hjälpa och tipsa varandra.
För att underlätta detta hjälparbete kan det vara bra om det till exempel finns en förklaring överst i pallkragedelen på vad en pallkrage är och hur den kan användas.

Sedan ska ju forumet naturligtvis vara precis som det är. Man kan diskutera vidare om vad man tycker att en pallkrage är och hur den kan användas i oändlighet om man vill. Men det UNDERLÄTTAR om man inledningsvis har en liten genomgång av de vanligaste frågorna, så att nya själar som hittar hit slipper leta ihjäl sig eller genera sig med att ställa EXAKT samma fråga som 10 andra har gjort.
Diabolique
CITAT (anna_rispan @ 09-06-2006, 16:35)
Ibland blir det krångligt när en tråd som är ett par år gammal dyker upp igen. Folk blir förvirrade när det pratas om amaryllis som kommit upp redan när det precis varit tid att stoppa ner dem. Eller som jag själv råkat ut för. Inget svar när jag hakar på i en gammal tråd för att slippa göra en ny för en liten fråga. Men om jag tröttnar och GÖR en ny tråd med den enda frågan så ploppar det in ett svar. Hmmm.

Men jo lite kan jag hålla med om att en del frågor märker man dyker upp år efter år o den har garanterat fått fylliga svar.

Tex när jag först kom hit frågade jag om något om plantering på balkong. Den frågan hade säkert dykt upp någon annanstans.

Det är precis de problemen man skulle slippa med FAQ. wub.gif
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 16:37)
Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif

(Vill du veta något om jordblandning i pallkragar, hittar du dessa få svar.)

Man måste väl inte kunna söka?
Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny, när man inte kan sökfunktionerna och inte orkar leta igenom alla trådar för att få svar på det mest grundläggane i ett ämne.

Dessutom är det onödigt att söka på det allra vanligaste om man har en sammanställning av just det.

Ja, men hade vi haft en FAQ så hade det stått en liten sammanfattning i stil med "Bla bla bla... sedan fyller man pallkragen med jord som passar för just det man vill odla".

Allt som man inte kan få svar på i FAQ frågar man om i forumet eller söker reda på själv.

Just jordblandningar är en sådan sak som jag inte tycker hör till FAQ, om det inte är något specifikt som man MÅSTE tänka på.

Jag menar att FAQ ska vara kort, tydlig och övergripande.
I det exemplet på FAQ som jag länkade till så ville de naturligtvis svara på alla frågor de kunde, så att de skulle slippa bli mailbombade. För det handlade ju om en brinnande fråga som berör och oroar stora delar av samhället. Tänk hur idiotiskt det hade varit om de INTE hade haft en FAQ i det läget... biggrin.gif

Här på odla så kan det ju faktiskt finnas flera svar på samma fråga.
Vi tycker ju olika saker om allt möjligt.
Det är alltså bäst att hålla sig till det mest grundläggande i en FAQ här.
De 5 vanligaste frågorna skulle göra susen att sammanställa.
En del trådar är ju rena FAQ, men man hittar dem inte så lätt som ny, och det är som ny som man har mest frågor.
hellen99
Det här var en toppenbra idé tycker jag, FAQ är toppen om man är van att använda det.
Jag kan hålla med om att det är jobbigt att leta i Sökfunktionen, är själv relativt ny på detta forum och ser saker på ett annat sätt än om man varit här inne länge och lärt sig systemet i detta forum.
Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif wub.gif
Betty
CITAT (hellen99 @ 09-06-2006, 17:05)
Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif wub.gif

Det gjorde jag med! biggrin.gif
Diabolique
Om ni tänker att man har att inlägg som alltid ligger överst i forumsavdelningen (som den nedan), där man svarar på det allra vanligaste i ämnet. Så stör det ju inte själva forumet och diskussionerna där. Tvärt om!

Eller hur?

Här under avdelningen "Träd, buskar och häckar" hittar man en sådan tråd. Fast den innehåller inte FAQ utan en uppmaning att söka svar innan man frågar: Viktigt: Läs detta innan du postar!
cic
CITAT (Betty @ 09-06-2006, 17:11)
CITAT (hellen99 @ 09-06-2006, 17:05)
Att ha FAQ är ju inte att förstöra eller nåt sånt, snarare tvärtom, det är ett fint hjälpmedel....Jag röstar för! rolleyes.gif  :wub:

Det gjorde jag med! biggrin.gif

Jag också. smile.gif
*Stintan*
Själv tycker jag det är oerhört tråkigt att det så ofta påpekas att man ska söka när man ställer en fråga. Visst jag förstår att många som varit här länge kan tycka det är jobbigt när samma fråga dyker upp igen och igen
men vill man ha nya medlemmar på ett forum så måste ju dessa få ställa frågor även sådana som varit uppe förut. Det kanske finns nya rön, nya ideer, nya människor som kan bidra oxå. Det kanske inte alls står i en gammal tråd det jag vill ha svar på. Den som inte orkar svara behöver ju inte gå in bara för att agera pekpinne. Och precis som sas tidigare så
är det ofta förvirrande när gamla trådar tas upp på nytt. Jag är tveksam till om det behövs FAQ för jag tycker de olika rubrikerna säger väl om vad det handlar om just där. Är man tveksam så är det ju bara att gå in och kolla lite så ser man ju. sleep.gif
Snöflinga
Röstade också FÖR ... verkar vara en bra id'e rolleyes.gif
pejori
jag röstade nej smile.gif smile.gif
älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif rolleyes.gif
oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif laugh.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 17:43)
Själv tycker jag det är oerhört tråkigt att det så ofta påpekas att man ska söka när man ställer en fråga.

Men ibland kan det kännas lite ledsamt, när samma fråga varit upp alldeles nyss
och vederbördande inte orkar ens läsa de rubriker, som syns... wacko.gif
Hannele
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:59)
Man måste väl inte kunna söka?
Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny

Tja, kanske, men man kanske inte ska ändra på ett forum, innan man lärt sej det grundläggande?
Du kan ju allt om FAQ..
LadyG
FAQ är ett bra komplement till ett forum, de flesta brukar ha sticky threads (trådar som aldrig försvinner ner i listan) med den funktionen. De innehåller vanliga frågor och svar, tips om olika bra sätt att använda sökfunktionen på osv samt vem man ska kontakta om man har frågor. Fast det är ju på forum där det finns aktiva forumvärdar/moderatorer som deltar i diskussionerna, det finns så vitt jag vet inte här. Fast det finns gott om andra kunniga som kan hjälpa till, så det jämnar ut sig biggrin.gif

Jag är helt klart FÖR en FAQ, fast min fråga är:

Vem ska skriva den? Ingmar eller Göran? Har inte de att göra som det är?
Diabolique
CITAT (pejori @ 09-06-2006, 18:08)
jag röstade nej smile.gif smile.gif
älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif rolleyes.gif
oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif laugh.gif wub.gif


I så fall så röstade du nej av en ganska dum anledning tycker jag. Om det bara var därför.

Jag älskar också att rota i gamla trådar, men det hindrar ju inte att man kan ha en FAQ. Som det är nu så är man faktiskt TVINGAD att rota i gamla trådar om man vill veta de mest enkla saker. Så skulle det faktiskt inte vara med en FAQ.

Bara för att vi gillar att rota i gamla trådar så behöver vi ju inte motverka lättillgängligheten på den information som mest efterfrågas. Det tycker i alla fall inte jag. Tråkigt att så många verkar tycka det.

Ibland vill även jag hitta svaren på frågorna snabbt, och då kan en FAQ underlätta.
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:35)
Tja, kanske, men man kanske inte ska ändra på ett forum, innan man lärt sej det grundläggande?
Du kan ju allt om FAQ..

Det handlar inte om en ändring i själva forumet, utan om ett litet konstant liggande info-inlägg som är överst i de delar av forumet där det är relevant.

Så som under den tråden om buskar och träd.
Varför klagar du inte på den "ändringen" också i så fall?

Jag tycker att det är många som verkar kritiska helt utan anledning.
Vad är ni rädda för?
Att nya ska känna sig välkomna och lättare sätta sig in i ämnena?
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:31)
Men ibland kan det kännas lite ledsamt, när samma fråga varit upp alldeles nyss
och vederbördande inte orkar ens läsa de rubriker, som syns... wacko.gif

Jag håller med.
Det är svårt att komma ifrån att vissa är så desperata att få svar på sin fråga att de inte ens tittar efter om någon har frågat innan. Men med en FAQ minskar man i alla fall risken för att de vanligaste frågorna ska behöva upprepas gång på gång. Samtidigt ger man den sökande svar direkt i stället för att han/hon ska tvingas leta upp det själv.

En välkomnande gest samtidigt som det bidrar till att trådarna kan fokusera mer på "finliret".
pejori
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 19:13)
CITAT (pejori @ 09-06-2006, 18:08)
jag röstade nej smile.gif  :)
älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif  :rolleyes:
oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif  :lol:  :wub:


I så fall så röstade du nej av en ganska dum anledning tycker jag. Om det bara var därför.

Jag älskar också att rota i gamla trådar, men det hindrar ju inte att man kan ha en FAQ. Som det är nu så är man faktiskt TVINGAD att rota i gamla trådar om man vill veta de mest enkla saker. Så skulle det faktiskt inte vara med en FAQ.

Bara för att vi gillar att rota i gamla trådar så behöver vi ju inte motverka lättillgängligheten på den information som mest efterfrågas. Det tycker i alla fall inte jag. Tråkigt att så många verkar tycka det.

Ibland vill även jag hitta svaren på frågorna snabbt, och då kan en FAQ underlätta.

varför startar du en omröstning, om det enbart går ut på att du har rätt och andra fel?
JAG röstade inte nej av fel anledning...JAG röstade nej av den anledningen som JAG står för
Diabolique
CITAT (pejori @ 09-06-2006, 19:27)
varför startar du en omröstning, om det enbart går ut på att du har rätt och andra fel?
JAG  röstade  inte nej av fel anledning...JAG röstade nej av den anledningen som JAG står för

Nu missförstod du mig.

Jag menar bara att jag tycker att det är fel att missunna andra lättilgänglig info. bara för att man själv älskar att söka i timmar.

Även med en FAQ skulle vi kunna söka hur mycket vi vill, men de som inte vill söka efter det mest grundläggande skulle slippa.

Du har med andra ord inget att förlora på en FAQ, men andra har MYCKET att vinna. Så är detta ditt enda skäl så tycker jag att det är dumt.
Det är rent elakt och missunsamt.

Jag står för att jag tycker att man är elak när man missunnar andra något som man själv och andra inte förlorar på.

Du röstade helt RÄTT eftersom det är din åsikt.
Jag råkar bara tycka att den är rätt dum.
Whiskuchi
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 16:37)
Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif
Vem skriver orden album & trådar? Vad säger dessa ord? Ingenting! Absolut ingenting... om nånting.

Tack, jag vet hur man söker. Orden album and trådar var något som jag plockade ur denna tråden - ord som jag VET förekommer i samma tråd. Ingen idé att testa sökfunktionen med ord som jag inte vet förekommer samtidigt, eller hur?
Nu funkade det, denna gången skrev jag and med versaler - ska det verkligen behövas?
*Stintan*
I vilka ämnen vill du ha FAQ? Vad är det för frågor konkret du vill ska finnas där och vilka svar ( det finns ofta flera svar på samma fråga)? Vem ska bestämma vilka frågor som är vanligast eller leta fram dom och svaren?
Kan du inte ge några relevanta exempel så vi andra begriper varför det skulle vara såå bra.

Jag använder Odla som en uppslagsbok många gånger men jag ställer också frågor som kanske har varit uppe tidigare men inte gett mig dom svar jag vill ha. Tur att det finns så många duktiga människor här som med
glädje delar med sig av sina kunskaper. Dialogen kan vara nog så viktig många gånger. Den som suckar över att samma frågor kommer igen får väl hoppa över den då. Undrar hur det skulle se ut här om en fråga bara fick ställas en gång. Ganska tråkigt och dött tror jag men jag kanske har fel.
Men visst titta efter gör jag så att inte samma fråga finns på några sidor tillbaka åtminstone. Frågor och svar gör att Odla lever. sleep.gif
*Stintan*
Skriver samma som i den andra FAQtråden. Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen. Kanske inte så många som har tänkt på det, jag vet inte men jag tycker det är ganska lättöverskådligt och bra. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif
hellen99
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:35)
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:59)
Man måste väl inte kunna söka?
Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny

Tja, kanske, men man kanske inte ska ändra på ett forum, innan man lärt sej det grundläggande?
Du kan ju allt om FAQ..

Konstigt att alla verkar vara så rädda för att ändra på nåt i detta forum! Det är väl inte farligt med förändringar, det behöver ju inte vara något negativt!
Se det positiva i förändringar istället, + att det är kul att nya forummedlemmar försöker hitta på nåt nytt! Släpp in dom vetja! tongue.gif
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif

Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.
Det är i forumet jag aktivt söker svar om det är något jag undrar.
Mest av gammal vana, och så vet jag att det finns så mycket värdefulla kunskaper och tankar samlade här. wub.gif

Min tanke var bara att det kunde vara bra att sammanfatta lite av de vanligaste frågorna i de ämnen där det skulle kunna tänkas relevant. (Pallkragar var just det som gjorde att tanken väcktes). FAQ behöver ju inte vara det bästa sättet att göra det.

Resten av odlas hemsida ska jag kolla upp så fort jag har tid. smile.gif

Jag kan fila lite på ett exempel på hur infon (med motivering), när det gäller just pallkragar så får ni se hur det skulle kunna se ut. Nu vet jag allt som jag för tillfället behöver veta som ny på området, men det skadar ju inte om man kan göra just den informationen som man vill ha som ny mer lättillgänglig.
Pirum
Jag tycker att en FAQ i olika delar av forumet vore en god idé, som komplement.

En FAQ om potatis kan exv kortfattat beskriva hur man odlar potatis på friland, pallkrage, hink, balkong. Den kan beskriva hur man ska förbereda potatisen (låta den gro), och när man kan skörda den. Den kan beskriva kupning, gödsling och vinterförvaring. Och vara en del i en FAQ i Köksträdgården. En annan del i FAQ kan handla om äpplen, en tredje om rotfrukter. Det enda hindret brukar vara att någon/några måste skriva FAQn smile.gif

En nybörjare (eller veteran!) på forumet kan då snabbt kolla igenom FAQn efter frågor och svar om potatis, och sen kanske inspireras själv att söka vidare.

Svar som "använd sökfunktionen!" eller "läs FAQn!" är såklart oftast väldigt tråkiga och okonstruktiva.

Parentes man inte behöver läsa : I internets tidiga diskussionsforum (usenet) var FAQn ett oumbärligt komplement till alla diskussionsforum/grupper.
Dagens diskussionsforum på internet är såklart mycket mindre än usenet var, men enskilda forum kan ju vara väl så oöverskådliga som en nyhetsgrupp. Usenet finns fortfarande kvar förresten, men har väl tappat i kvalitet år efter år såklart
Diabolique
CITAT (Pirum @ 10-06-2006, 00:35)
Jag tycker att en FAQ i olika delar av forumet vore en god idé, som komplement.

En FAQ om potatis kan exv kortfattat beskriva hur man odlar potatis på friland, pallkrage, hink, balkong. Den kan beskriva hur man ska förbereda potatisen (låta den gro), och när man kan skörda den. Den kan beskriva kupning, gödsling och vinterförvaring. Och vara en del i en FAQ i Köksträdgården. En annan del i FAQ kan handla om äpplen, en tredje om rotfrukter. Det enda hindret brukar vara att någon/några måste skriva FAQn smile.gif

En nybörjare (eller veteran!) på forumet kan då snabbt kolla igenom FAQn efter frågor och svar om potatis, och sen kanske inspireras själv att söka vidare.

Svar som "använd sökfunktionen!" eller "läs FAQn!" är såklart oftast väldigt tråkiga och okonstruktiva.

Parentes man inte behöver läsa : I internets tidiga diskussionsforum (usenet) var FAQn ett oumbärligt komplement till alla diskussionsforum/grupper.
Dagens diskussionsforum på internet är såklart mycket mindre än usenet var, men enskilda forum kan ju vara väl så oöverskådliga som en nyhetsgrupp. Usenet finns fortfarande kvar förresten, men har väl tappat i kvalitet år efter år såklart

Det är precis det jag syftar till!
Du förklarade det bara så mycket enklare och tydligare... rolleyes.gif

Och en FAQ behöver inte vara lång.
Kan inte du göra en liten FAQ om potatis, bara som exempel?
Emma_
Tycker också det verkar vara en bra idé då det ofta ploppar upp frågor som ställts innan. Även om man rekommenderar sökfunktionen så är det inte säkert att vederbörande hittar rätt med den känsliga sökfunktion som finns här.

Och för mig gäller i alla fall att första gången en fråga ställs så skriver jag långt och utförligt, men ju fler gånger den har ställts, ju mindre skriver jag som svar. Man tröttnar ju på att upprepa samma sak om och om igen. wink.gif

Jag är för!

Emma
Diabolique
Jag tycker att Ingemar har gjort en jättebra sak när han satte in en liten text överst i "Träd, buskar och häckar"!

Kolla in den här:
Ingemars text

Denna text står alltid överst, och man störs inte av den, för har man läst den en gång så behöver mn ju aldrig gå in och läsa den igen. Men som ny/gäst på forumet så läser man den! smile.gif

Om man hade en FAQ om till exempel potatis så skulle den kunna avslutas med exakt samma text och uppmaning, samt kanske ett glatt "Lycka till" som avslut.

Är det någon som stör sig på Ingemars låsta tråd?
Eller är det fler än jag som tycker att samma tråd kunde inleda fler delar i forumet?
Just den avdelningen är jag väääldigt sällan inne på. Det tog nog ett år eller så innan jag kollade den.
*Stintan*
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 00:30)
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif

Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.
Det är i forumet jag aktivt söker svar om det är något jag undrar.
Mest av gammal vana, och så vet jag att det finns så mycket värdefulla kunskaper och tankar samlade här. wub.gif

Min tanke var bara att det kunde vara bra att sammanfatta lite av de vanligaste frågorna i de ämnen där det skulle kunna tänkas relevant. (Pallkragar var just det som gjorde att tanken väcktes). FAQ behöver ju inte vara det bästa sättet att göra det.

Resten av odlas hemsida ska jag kolla upp så fort jag har tid. smile.gif

Jag kan fila lite på ett exempel på hur infon (med motivering), när det gäller just pallkragar så får ni se hur det skulle kunna se ut. Nu vet jag allt som jag för tillfället behöver veta som ny på området, men det skadar ju inte om man kan göra just den informationen som man vill ha som ny mer lättillgänglig.

Men snälla, kolla in "frågor och svar" under "aktiviteter" på första sidan innan ni börjar skriva om sånt som det kanske finns uppgift om där redan.

Det verkar ju lite konstigt om du inte kan ta dig tid att först kolla vad som finns på forumet redan. wacko.gif rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Whiskuchi @ 09-06-2006, 15:59)
Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
"Följande är fel:
Vi fann inget som matchar din sökning"
Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*

För mig tog det också lång tid att förstå hur man använder 'avancerad sökning'. rolleyes.gif
Det räcker inte att bara skriva in två sökord och AND, man måste också ändra i 'rullmenyn' så att texten i rutan ändras frön 'enkel' till 'avancerad' sökning.

Idén med FAQ är bra, men vem kan göra jobbet, och kommer alla att kunna enas om en text?
*Stintan*
Med risk för att verka tjatig sleep.gif

Eftersom FAQ betyder "frågor och svar" så finns det ju redan en sån funktion på forumet wink.gif
Betty
CITAT (Stintan43 @ 10-06-2006, 11:04)
Med risk för att verka tjatig  sleep.gif

Eftersom FAQ betyder "frågor och svar" så finns det ju redan en sån funktion på forumet  wink.gif

Med risk för att låta petig...
Ja - En sån funktion finns på Odlas förstasida - under knappen Aktiviteter - men inte här på forumet... sleep.gif

Vi är många som går in direkt på forumet - utan att först passera förstasidan... smile.gif
*Stintan*
Själv har jag den som öppningssida innan jag går in här men om det är såå svårt för många att titta där så kanske det vore idé att kolla med Ingemar om det är möjligt att flytta just "frågor och svar" hit in på lämplig plats. Dock är min personliga åsikt att jag tycker det är lite slött att inte ens kolla vad som redan finns innan man gapar efter nytt.

Jag vet inte om det är en annan typ av frågor och svar trådskaparen önskar men om man inte ens bemödar sig med att ta del av den information som redan finns så blir åtminstone jag ganska fundersam.
Hannele
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 00:30)
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
Ja,  första sidan är toppen!  :)
Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.

Kollå då Frågor & Svar på första sidan, kanske det du söker finns redan här? unsure.gif
Diabolique
CITAT (Hannele @ 10-06-2006, 17:06)
Kollå då Frågor & Svar  på första sidan, kanske det du söker finns redan här?  :unsure:

Ja, Frågor & svar är jättebra.
Det man som ny inom området söker kan mycket väl finnas där.
MEN det är svar på alla möjliga frågor inom alla möjliga ämnen, vilket iof är nyttigt och superbra. Meningen med FAQ är däremot just att man sammanfattar enbart de allra vanligaste frågorna inom ett specifikt ämne i direkt anslutning till diskussionerna om just det ämnet diskussionen handlar om. Det är för att slippa söka i ett register på alla Frågor & svar på en annan del av hemsidan än forumet, samt för att slippa leta igenom trådarna när det gäller det mest grundläggande inom ämnet.

En kort basinformation helt enkelt. Som altså skulle ligga precis som Ingemars text (som jag tidigare hänvisat till) överst i avdelningarna i forumen. Kanske skulle man kunna använda Ingemars text som avslutning på en FAQ, det tycker jag skulle vara en god idé. smile.gif

Jag förstår inte varför den texten bara finns under avdelningen om träd och buskar. Det är väl inte bara där man har upplevt att samma fråga återkommer iderligen av de nykomna själarna?

Är det någon som är emot Ingemars text, och som inte tycker att den skulle kunna läggas i de andra delarna?

Ett litet "Lycka till" i slutet skulle göra den mycket trevligare, men det är väl inte så svårt att ändra?

En FAQ skulle inte behöva vara längre än detta inlägg och skulle vara så grundläggande att den kanske aldrig skulle behöva uppdateras (Ungefär som Ingemars inlägg).

Det jag söker är en FAQ. Och det finns inte under Frågor och svar.
kerstin z5-6
Nej varför det ?
Nya frågeställare är nya vänner - de som varit här några år har alla sett mina rosor -, mina rabatter osv osv -
Frågor är väl roligt??
Forum är väl till för kommunikation -inte en databas ?
Om gamla trådar med nya frågor tycker jag INTE , om flera år gamla trådar tycker jag ännu sämre
Ett forum lever på grund av sina trådar -stoppar man in en fråga om petunia i en tråd om frösådd av Lingon kan de lätt missas blink.gif
Hannele
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 18:50)
Ja, Frågor & svar är jättebra.
Det man som ny inom området söker kan mycket väl finnas där.
MEN det är svar på alla möjliga frågor inom alla möjliga ämnen, vilket iof är nyttigt och superbra. Meningen med FAQ är däremot just att man sammanfattar enbart de allra vanligaste frågorna inom ett specifikt ämne i direkt anslutning till diskussionerna om just det ämnet diskussionen handlar om. Det är för att slippa söka i ett register på alla Frågor & svar på en annan del av hemsidan än forumet, samt för att slippa leta igenom trådarna när det gäller det mest grundläggande inom ämnet.

Alla Nya Frågor & Svar.

Alla Frågor & Svar, alfabetisk ordning, med information om hur många som ställt frågan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon