catlady
Vi ska titta på ett hus i eftermiddag som ligger inom ett naturvårdsområde i Skåne. Är det någon som vet var på nätet man hittar rätt information om regler och bestämmelser? På kommunen och länsstyrelsen bara skickar de runt mig, och på naturvårdsverkets hemsida hittar jag inte någon sida som just tar upp hus/tomt och byggnadsregler. Vissa säger att all nybyggnation är förbjuden, vissa säger att det är olika i vart enskilt fall! blink.gif sad.gif
anna_rispan
Vad illa!! Men om du nu skulle vilja bygga så kan du väl göra en bygglovsansökan för att testa hur det fungerar? Eller? Jag vet inte. jag bara chansar. Tycker verkligen att någon på kommunen ska kunna hjälpa dig och ta fram information du behöver.
catlady
Ja, det är helt fantastiskt att om man inte uttrycker sig med rätt byråkratisk vokabulär så får man ingen hjälp! Jag fick ringa till Boverket för att få reda på vad det "heter" som jag behöver hjälp med; jag söker tydligen skötselåtgärder för området hos Naturvårdsenheten på Länsstyrelsen, men måste också prata med bygglovsenheten på Stadskontoret i kommunen... Tyckte nog att det jag skrev först var förståeligt nog men då fick jag ingen hjälp! Och nu har de förstås allihop gott för dagen eller slutat svara i telefon... Jag kan bara tänka mig hur det blir när jag faktiskt behöver ansöka om ett tillstånd...
Är det andra här inne som har erfarenhet av att flytta till naturreservat?
Piccante
Jag har ingen erfarenhet av att bo i ett naturreservat tyvärr. Men i de reservat jag har varit i kontakt med så har flera av fritids och permanenthusen legat utanför reservatet, även de som geografiskt ligger mitt i. Man har dragit gränser runt tomterna. Jag tror inte man kan upprätta reservat på någons mark utan ägarens medgivande därför har hus ofta hamnat utanför. Sedan brukar naturreservat vara inriktade på att främst skydda arter och naturtyper. Det är svårt att se hur de skulle skadas om man bygger om huset inom sin egna tomt?

Skötselföreskrifter brukar man hitta hos länsstyrelsen eller kommunen beroende på vem som är ansvarig för reservatet. Nu har jag inte varit i kontakt med region skåne men länsstyrelserna brukar ha ganska lättöverskådliga hemsidor där man kan hitta info om reservat.
Gossen Ruda
Förut var ett naturvårdsområde inte så strängt men den nya miljöbalken är annorlunda. Exakt vad som gäller är nog svårt att säga, förmodligen är myndigheterna lika handfallna. Inget ovanligt iofs. Kolla här.
Inga från Närke
Innan ni bestämmer er för huset så borde den som säljer det veta vad som gäller och även Byggnadsnämnden i din kommun om ni får bygga om, bygga ut m.m. Det kan vara stränga bestämmelser eller också kan det vara så att om ni skall bygga ut t.ex. så kan det kosta extra i bygglov m.m.
Har en granne som skall bygga garage på sin tomt men den kallas för streckad och bör inte bebyggas men om han betalade 5000:- extra för bygglovet totalt 10000:- så fick han bygga. Otroligt men sant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon