Sidor: 1, 2
Snöflinga
Enligt diskrimineringsombudsmannen bör ej "den blomstertid..." sjungas på avslutningar ... ej heller bör de förläggas till kyrkan eftersom vi lever i ett mångetniskt samhälle där vissa grupper kan ta illa upp och därigenom bli dikriminerade... Skolavslutningar skall därför vara neutrala ohmy.gif

Vilket trams wacko.gif Skall på skolavslutning i morgon och då vill jag verkligen höra barnaröster stämma opp "den blomstertid.." rolleyes.gif
Pirum
Om man begränsar sig till de mest icke-religiösa verserna av "Den blomstertid..." så tycker jag helt klart att man bör kunna sjunga den på skolavslutningar, då den av folk flest inte uppfattas som religiös utan mer som en skolsång.

Att vi inte ska ha skolavslutnignar i kyrkan tycker jag däremot verkar helt rimligt. Har vi bestämt att vi ska ha ett samhälle som är mångkulturellt så måste vi ta konsekvenserna av det. Att ateist-barn tidigare fått gå till kyrkan må vara hänt, en kyrka är ju för dem ingenting. Men för en jude, muslim, whatever, gå till kyrkan, det kan ju vara svårt speciellt för ett barn. Detsamma gäller julspel.

Däremot tycker jag att Lucia gott kan vara kvar om de kristna delarna skalas bort, i grunden är det ju ett tämligen hedniskt firande.
Björken
Nähä, nu måste jag få sätta ner foten och säga min mening. Klart att vi ska sjunga Den blomstertid........och har man haft skolavslutningen i kyrkan innan så ska den vara kvar där.
Inte ska vi rätta in oss efter andras kulturella och religiösa sidor.....det finns något som heter "att ta seden dit man kommer"
freya
Det blir liksom en omvänd diskriminering, omvänd rasism om vi ska skrota alla våra gamla traditioner. Och apropå att lucia är en hednisk tradition.. de flesta kyrkorna är byggda på gamla hedniska kultplatser..

Tänk så utslätat o trist allt blir om det ska vara neutralt hela tiden, vill inte ha ett Callocain-samhälle, nej usch usch. Det var ju mångkulturellt samhälle vi skulle ha, inte totalneutralt.

Här var avslutningen i kyrkan med en präst som pratade till barnen, inte om kristendom utan om fotboll o sommalov o lekar o spring i benen, och när de sjöng "Den blomstertid nu kommer" då kändes det at nu är det sommalov...


freya
Magdis
Jag håller med - vilket trams! Det är ju löjeväckande! Och att ha avslutningarna i kyrkan är en fin tradition tycker jag, jag tror det är mest en del vuxna som får för sig att det skulle vara förtryckande, inte tror jag barnen tänker så. Sverige är väl ändå ett kristet land även om alla inte är aktiva kristna! Jag tror ärligt talat inte invandrarna bryr sig om vi sjunger Den blomstertid eller hissar svenska flaggan, jag tror mest de tycker vi är märkliga som ens för en diskussion om saken.
Magdis
CITAT (freya @ 13-06-2006, 21:24)
Här var avslutningen i kyrkan med en präst som pratade till barnen, inte om kristendom utan om fotboll o sommalov o lekar o spring i benen, och när de sjöng "Den blomstertid nu kommer" då kändes det at nu är det sommalov...

Det låter ju nästan som om det kunnat vara min man som var den prästen. smile.gif Han hade till och med tagit med sig en fotboll framme vid altaret en gång för många år sen och försökte dribbla med den. Tyvärr resulterade det i att han halkade och föll baklänges men det var säkert underhållande det med! biggrin.gif
Pirum
CITAT (freya @ 13-06-2006, 20:24)
Det var ju mångkulturellt samhälle vi skulle ha, inte totalneutralt.

Nästa skolavslutning i moskén då? smile.gif Eller, det kanske inte går av diverse skäl, men, synagoga kanske. I många skolor är idag (kulturellt) kristna i en minoritet, jag kan inte se att man där ska hålla fast vid gamla traditioner från en svunnen tid de flesta barnen saknar kontakt med.

Hur som helst, Jag menar att skolan ska vara fri från religion.
Sorry, men det finns många barn som har det svårt med påtvingad statskristendom (vilket skolavslutning i kyrkan och julspel är rest från). Känner att jag ikläder mig en politisk rock fullproppad med korrekthet här. Gick själv i skola med jehovas vittnen, och en så fånig och meningslös tradition som att ge varandra julklappar i skolan orsakade dem problem.
(Att jag själv sen skydde julspel och annat trams som pesten hoppas jag inte påverkar mina åsikter i detta fall)

Får väl avsluta med att jag är för en obligatorisk neutral och vetenskaplig religionsundervisning i skolor som ingen ska kunna smita undan.
Barn ska slippa indoktrineras i "sin egen" religion åtminstone i skolan, även om de får aldrig så mycket hjärntvätt hemmavid.

OBS! Har goda vänner som är mer eller mindre kristna. Vilket jag inte har några som helst problem med. Trevligare folk finns väl knappast. Jag har även själv läst bibeln för nöjes skull då och då. Samt gått i kyrkan, om än sporadiskt. Jag är inte anti-kristen, och absolut inte anti-svensk (tro mig vad gäller den saken).

Tillägg : när det gäller "Den blomstertid..." och några låtar av Alice Tegnér så är jag beredd att lägga in dem i läroplanen om så behövs eller önskas...
Piccante
Jag får säga att jag tycker det är på tiden att man skiljer på skola och kyrka. Eftersom kyrkan är skild från staten så behöver kyrkan och skolan inte ha något med varandra att göra och så borde det vara. Jag tyckte alltid att skolavslutningarna i kyrkan kändes konstlade.
Gossen Ruda
Jag har aldrig varit med om skolavslutning i kyrkan. Kanske beroende på att det dels inte fanns nån kyrka i närheten av min skola, Bjurslättskolan, dels på att vi var nära 2000 elever. Finns inte många kyrkor av den storleken. laugh.gif

Men att sjunga Den blomstertid ingår som obligatorum. Basta. Den som inte vill sjunga låter bli. Fattar egentligen inte varför det skulle vara diskriminerande för andra religioner, kristna, judar och muslimer tillber faktiskt samma gud men har bara olika namn på honom.
netaave
Jag tycker stämningen blir trevligare när man har skolavslutningen i kyrkan. Akustiken är bättre och jag tror dom som sjunger vågar och vill ta i mer, det finns många sittplatser och då plats även för föräldrar m.fl. mest praktiskt alltså! Varje spår har 45 min, så det är många avslutnigar den dagen.
Här hos oss tågas det med svenska flaggor till kyrkan från skolan, både prästen, som inte är särskilt kyrklig i dessa sammanhang, och rektorn pratar helt kort. Körerna sjunger, naturligtvis "Den blomstertid" och "I denna ljuva sommartid" men också "Du ska inte tro det blir sommar" den tycker jag slår de andra med hästlängder när det gäller skolavslutningen numer.
Sen skiljs klasserna med "Raketen" på brandstationens gård och vi åker hem och äter jordgubbar på altanen.
På torsdag är det dags.
Bessie
Har inte diskrimineringsombudsmannen viktigare saker att syssla med måste Sverige vara ett gott land. Mitt förslag till svenska skolor är att låta eleverna själva rösta i frågan, som övning i hur direktdemokrati fungerar.
Mycket enkelt: Dela ut en röstsedel i klasserna med frågan: Vill du sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen? Ja/Nej? Det går ju också att skriva nya sånger.

Vi hade för övrigt alltid skolavslutningarna i skolornas festsal/gymnastiksal.
Snöflinga
I och med att vi är ett mångkulturellt samhälle innebär det ju inte att vi skall avsäga oss våra rötter och traditioner det vore ju absurt huh.gif Självklart skall vi visa respekt för andra kulturer och religoner men inte genom att utplåna våra egna ...

Så jag ser fram mot morgondagen och "den blomstertid..."










smile.gif smile.gif
Pirum
Vi hade skolavslutningarna alternerande i kyrka/skola under låg- mellanstadie, på högstadie och uppåt har det dock varit ickereligiöst. Jag kan inte påstå att jag tyckte bra eller dåligt om kyrkan. Inte heller brukade vi sjunga "Den blomstertid..." vad jag minns, alla klasser hade en egen sång som de övat in. Den enda av dessa jag kommer ihåg var något om "Till Bohuslän jag traktar..." eller nåt. Rätt lokalpatriotisk sång gissar jag smile.gif

Möjligen tror jag att vi sjöng "Den blomstertid..." hela skolan samtidigt. Hm.

Hur som helst, första versen är ju helt ok :

1. Den blomstertid nu kommer
Med lust och fägring stor:
Du nalkas, ljuva sommar,
Då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma
Till allt som varit dött
Sig solens strålar närma,
Och allt blir återfött.

Medan de övriga, exv fjärde, är mer tveksam:

4. Du milde Jesu Kriste,
Vår glädjesol och sköld,
Ditt ljus och hägn ej briste,
Uppvärm vårt sinnes köld.
Giv kärlekseld i hjärta
Men dämpa lustans brand;
Vänd bort all sorg och smärta
Med mild och mäktig hand.


Ovanstående är 1937 års version, då det väl kanske är den som anses bäst idag. Vet inte om Britt G Hallquist har lagt vantarna på även denna psalm på senare tid, misstänker det.

Alltså, vers 1 bör alla kunna sjunga. Vers 2-6 är helt andra bullar.
Pirum
CITAT (Bessie @ 13-06-2006, 21:31)
Mycket enkelt: Dela ut en röstsedel i klasserna med frågan: Vill du sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen? Ja/Nej?

Demokratiskt, men om nu en majoritet av klassen är icke-kristna... Kanske någon klass röstar fram Alice Coopers "School's out"? Kanske en muslimsk sång framröstas att sjungas? Någon kanske röstar fram Ebba Gröns "Häng gud!"?

Tycker det är bra att samråda med elever, men i slutändan måste skolledningen få bestämma. Om en kristen friskola vill sjunga alla 6 verserna i "Den blomstertid..." så är det inget jag har invändningar mot. Men offentliga skolan ska vara ickereligiös.
(Ett problem här är ju att religiösa traditioner som ofta upplevs som ickereligiösa hamnar i trångmål såklart, men jag vet inte hur man löser det enklast)
Kathy
Det är väl självklart att "Den blomstertid nu kommer..." hör skolavslutningar till.

För några år sen var det inte lämpligt att sjunga "Du gamla du fria" för då ansågs man vara rasist. sad.gif
forget-me-not
CITAT (freya @ 13-06-2006, 20:24)
Det blir liksom en omvänd diskriminering, omvänd rasism om vi ska skrota alla våra gamla traditioner.

Instämmer!

CITAT (freya @ 13-06-2006, 20:24)
Här var avslutningen i kyrkan med en präst som pratade till barnen, inte om kristendom utan om fotboll o sommalov o lekar o spring i benen, och när de sjöng "Den blomstertid nu kommer" då kändes det at nu är det sommalov...

Underbart!
Inga från Närke
CITAT (Björken @ 13-06-2006, 20:12)
Nähä, nu måste jag få sätta ner foten och säga min mening. Klart att vi ska sjunga Den blomstertid........och har man haft skolavslutningen i kyrkan innan så ska den vara kvar där.
Inte ska vi rätta in oss efter andras kulturella och religiösa sidor.....det finns något som heter "att ta seden dit man kommer"

Håller med helt och fullt. Ska alla traditioner försvinna från Sverige p.g.a. av invandring av andra nationaliteter. Det är en skamm.

Får jag hissa svenska flaggan?
Får jag säga att jag är svensk?
Får jag leva efter svenska lagar?
Får jag prata svenska?
Får jag vara svensk trots inskriven i svenska kyrkan, svenskt pass m.m.?

Snart heter vi väl inte Sverige som land heller utan Europa hela bunten och vårt språk blir någon blandning av alla språken inom EU.
Jag är trött på allt daltande. mad.gif
Hos oss så klass 1-7 har avslutning i vår hembygdsgård med sång av elever och lärare bl.a. sedan har de en sed där de som börjar klass 1 till hösten överlämnar en ros till de som slutar i 7:an och börjar i 8:an för den är i ett annat område. Sista så sjunger alla Den blomstertid nu kommer även anhöriga.
mulle
Vi i Finland sjunger faktiskt också Den blomstertid nu kommer...
Men vi gick aldrig i kyrkan då jag var elev utan höll till i skolans festsal.
Mulle

Vill bara tillägga att den sjungs på finska också!
Tesa
Jag tycker nog att vårt svenska kulturarv är värt att måna om...det månas om alla andras kulturella rättigheter hit och dit men våra egna är det bara att skrota..
Det går inte att komma ifrån att kyrkan är en mycket stor del av vår kultur...den har präglat folket i århundranden och jag tror att för att kunna förstå historien så är den minst lika viktigt som alla sorters museum och sånt..
Och konstigt nog så har de flesta kristna människor inte så svårt för att ränna omkring i pyramider och tempel av alla de sorter...de besöker moskéer och synagogor och buddisttempel...allt i en strävan efter kunskap och förståelse och nyfikenhet..
Och jag tror ärligt att alla andra jordens folk är lika nyfikna..så varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor?? och samtidigt måna om och visa upp våran kultur och tradition!!
Magdis
CITAT (Tesa @ 14-06-2006, 00:03)
Och konstigt nog så har de flesta kristna människor inte så svårt för att ränna omkring i pyramider och tempel av alla de sorter...de besöker moskéer och synagogor och buddisttempel...allt i en strävan efter kunskap och förståelse och nyfikenhet..
Och jag tror ärligt att alla andra jordens folk är lika nyfikna..så varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor?? och samtidigt måna om och visa upp våran kultur och tradition!!

Superbra poäng där Tesa! Varför ska det vara så fruktansvärt kränkande att fira avslutning i en kyrka när folk glatt provar på allt annat? Vi svenskar är faktiskt väldigt öppna för alla möjliga kulturer och seder men våra egna traditioner ska det spottas på. Vi är i sanning ett mycket märkligt folkslag måste jag säga! wacko.gif
Pirum
"varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor??"

Fint, det är en åsikt och argument jag kanske kan köpa, men då måste vi (enligt mig) faktiskt återinföra statskyrkan...smile.gif

Håller med om att vi svenskar inte ska anpassa oss till invandrare i orimligt stor omfattning. Men nu är det ju så att en stor del av svenskarna, medborgarna (tyck om det eller ej), inte är att betrakta eller behandla som kristna.
Långt över miljonen svenskar har rötter utomlands. Och då kan offentliga Sverige (där skola, sjukvård, etc ingår) köra med kyrkliga seder som diskriminerar en stor del av medborgarna. I detta fallet barn.
Jämför med andra länder med invandring i samma storleksordning, som Frankrike, där är staten och skolan väldigt långt icke-religiös.

Däremot är det fullkomligt totalt ok, och värt att uppmuntras, att vi på vår privata fritid ägnar oss åt så många gamla traditioner som vi finner önskvärt.

Som avslutning kan jag säga att jag när det gäller skolmåltider inte är för en favorisering av olika grupperingar. Endast medicinska skäl bör vara grundande för speciell kost. Svensk skola kan inte ta hänsyn till kostråd från flera tusen år gamla sagoböcker, om inte skolledningen på enskilda skolan beslutar annorlunda (och det ryms inom budgeten). Om man inte vill äta kött, gris, stuvade makaroner, då kan man äta grönsaker och knäckebröd. Eller tvärtom. Japp, just nu har jag på mig min matfascistmössa smile.gif
Vill dessutom inte att sjukhus ska plocka ner bilder på grisar, som hänt i exv en barnavdelning i Norge. Bättre att man i mångkulturens namn då kompletterar med en, tja, kamel eller nåt. (Däremot bör ett sjukhus såklart inte tvinga i barn gris om de inte vill äta det)
Månskensbonden
CITAT (Pirum @ 14-06-2006, 03:03)
Fint, det är en åsikt och argument jag kanske kan köpa, men då måste vi (enligt mig) faktiskt återinföra statskyrkan...smile.gif

Tja, om vi nu verkligen HAR skiljt kyrkan från staten kan väl diskuteras, wacko.gif -I praktiken tycker jag det är Status Quo på den punkten. Samma gamla kommunpolitiker sitter i kyrkoråden, och allierar sig med sine gelikar som dom alltid gjort. Dom skriver bara inte ut sin partibokstav bakom namnen längre...

Dessutom ÄR väl faktiskt kristendomen fortfarande statsreligion i Sverige?! Tror tillochmed att det står nåt i stil med "Sveriges lagar vilar på kristna värderingar" i nån 'konstitutionstext' nånstanns. (Kan vara ute och cykla där...)

Jag tror hela den här tramsiga och så typiskt svenska "diskrimineringsebatten" är en gigantisk björntjänst för invandrarna! Dom känner sig säkert bara mer utanför när dom "i all slätstruken välmening" får klä skott för en traditionsbefriad, religionsneutral och intetsägande skolavslutning, något som dom själva inte tycks efterfråga i nån större omfattning.

Hittills har jag inte sett en enda invandrare, muslim eller jude etc offentligt kräva att de skall befrias från den förnedrande seden att behöva "besudla sina fötter" genom att tvingas trampa kyrkogolv på skolavslutningen! Tvärtom tror jag många invandrare gärna vill ta till sig/bli en del av VÅRA traditioner! smile.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 13-06-2006, 21:16)
Jag tycker stämningen blir trevligare när man har skolavslutningen i kyrkan.

Tja, inte i kyrkor, där kvinnoprästmotståndare härjar i alla fall. mad.gif wacko.gif
Och dit homosexuella inte är välkomna.

Vi har inte hört annat än Idas Sommarvisa och den ger också stämning.
Även Psalmboken förnyas ibland, allting kan inte förbli som den har varit..

Självklart ska man ta hänsyn till, att alla barnen är inte konfirmerade,
bara hälften av ungdomarna. Jehovas vittnen firar inte jul... ingenting.
Man ska inte behöva ha en "religiös" skolavslutning mot sin vilja.
gammelnalle
Själv är jag ateist och vägrade ett tag att delta i all form av religiöst verksamhet....
men det blev jobbigt när jag kom upp i den åldern när nära bekanta behagade att dö... och ville bli "kyrkligt" begravna. Lite respekt bör man väl visa de efterlevande...


(Bara så ni vet min bakgrund)

När det gäller skolavslutningen så förstår jag inte problematiken.

Givetvis skall INGEN behöva (tvingas) att gå till kyrkan om man inte vill det (oavsett orsak) men då kan man ju alltid ha en alternativ avslutning för dessa i t.ex. aulan (jag tror inte det kommer så många) och ha någon form av avslutning där med... tex att sjunga "Du ska inte tro det bli sommar"...... fast den har väl åxå en religiös underton??...

detta borde väl ge en s.k. win-win- situation ???

eller måste alla in i samma fålla???


b
ullislerum
CITAT (Pirum @ 13-06-2006, 19:30)
Om man begränsar sig till de mest icke-religiösa verserna av "Den blomstertid..." så tycker jag helt klart att man bör kunna sjunga den på skolavslutningar, då den av folk flest inte uppfattas som religiös utan mer som en skolsång.

Att vi inte ska ha skolavslutnignar i kyrkan tycker jag däremot verkar helt rimligt. Har vi bestämt att vi ska ha ett samhälle som är mångkulturellt så måste vi ta konsekvenserna av det. Att ateist-barn tidigare fått gå till kyrkan må vara hänt, en kyrka är ju för dem ingenting. Men för en jude, muslim, whatever, gå till kyrkan, det kan ju vara svårt speciellt för ett barn. Detsamma gäller julspel.

Däremot tycker jag att Lucia gott kan vara kvar om de kristna delarna skalas bort, i grunden är det ju ett tämligen hedniskt firande.

Där har du faktiskt fel! Jag jobbar i svenska kyrkan och vet att att judar, muslimer och människor av andra religioner har överlag inga problem med att gå till en kristen kyrka. Av dom får man mer respekt för att man håller sin religion högt. Med ateister och agnostiker och Jehovas är det ju en annan sak såklart. Jehovas går inte in i en svensk kyrka eller frikyrka. Ateister bryr sig inte särskilt mycket, agnostiker låter nog bara bli.

När vi hade konfirmandhögtid för ett tag sen var det mer än en med slöja
t ex.

Dom största motståndarna till kyrkan, som jag upplever det, som ändå är mitt i det och träffar på "problemet" då och då är "svensson" som inte vet så mycket om kyrkan men ändå ska hävda sin sk rätt att minsann inte göra något som JAG inte vill.. fråga istället barnen vad dom vill. Jag tror att barn tycker att det är högtidligt och festligt att ha avslutning i kyrkan. Och om man är rädd för hjärntvätt eller liknande för att man går till kyrkan en gång om året och sjunger "den blomstertid nu kommer" har ni OTROLIGT höga tankar om Svenska kyrakn.

Det finns betydligt farligare och värre saker barn utsätts för dagligen än att gå till en blomstersmyckad kyrka och avsluta ett långt skolårmed lite fin och stämningsfull musik.

Jag undrar en sak, hissar ni inte flaggan heller som ju faktiskt är ett kors, för att inte stöta er med muslimer t ex..

Tack för mig!

p.s Lucia är ett katolskt helgon från sicilien som dödades för sin kristna tros skull..d.s
ullislerum
Pirum skriver:
Om man begränsar sig till de mest icke-religiösa verserna av "Den blomstertid..." så tycker jag helt klart att man bör kunna sjunga den på skolavslutningar, då den av folk flest inte uppfattas som religiös utan mer som en skolsång.


ursäkta men jag kan inte låta bli att fnissa lite år... De mest icke-religiösa verserna... Man kan faktiskt inte säga att någon del i en psalm är icke-religiös.. laugh.gif inte ens om man inte tror på Gud själv.. wub.gif
Diabolique
Mycket vettiga åsikter och tankar i denna tråd!

Jag är nog mest inne på att man inte borde ha skolavslutningen i kyrkan, sedan kan ju kyrkan själva anordna någon form av cermoni, ritual, eller gammeldags skolavslutning för de som vill (efter den ordinarie skolavslutningen i till exempel aulan/på skolgården). Då får man väl ut det bästa av båda alternativen tycker jag.

En kille jag känner jobbar i fältgruppen med ungdommar, och han har valt att gå ur Svenska kyrkan. När det beslutades att de skulle samarbeta med en skola på skolavslutningen vägrade han att delta i kyrkan, som en markering för sin åsikt i frågan.

Till saken hör också att barn med annan religiös bakgrund (samt deras familjer) hade motsatt sig att de skulle vara just i kyrkan. Även en del icke troende var emot det.

Jag tycker att det är synd att man ska tvinga på folk traditioner. Skolavslutning är så mycket mer än kyrka för mig. Det finns massa fina traditioner kring skolavslutning som inte är lika religiöst laddade som just att samlas i en kyrka för att lyssna på en präst (oavsett om han inte pratar om gud).

I Sverige finns det en utbredd tradition av att INTE delta i kyrkliga sammanhang, inte ens under religiösa högtider (även om det då brukar dyka upp lite mer folk).
birgitek
Hur kan man kalla ett samhälle för mångkulturellt när vi förnekar vår egen kultur. Som icke-troende representerar kyrka, vissa psalmer som t.ex "Den blomstertid....." vårt kulturarv som jag tycker vi bör bevara. Dessutom bygger hela vår lagstiftning, kultur och värderingar på en kristen grundsyn och det är viktigt för mej fast jag som sagt inte är religiös/troende. Jag tycker att jag har all rätt att inte behöva känna mej som en främling i mitt eget land, Visst är andra kulturer/religioner välkomna, men det får inte innebära att jag inte har rätt till min.
Birgit Ek
Reserv
Är det ingen av motståndare till kyrklig skolavslutning som vart på en sån på många år här eller? Vart det religiösa budskapet ligger i en skolavslutning ser jag inte och har heller inte upplevt. Präster håller ett kortare tal om sommarlovet och att va´rädd om sig själv och andra.....är det niondeklassarnas avslutning så är det om att gå ut i vuxenlivet och allt va´det innebär. Rektorerna håller däremot låååååånga tal som ingen orkar lyssna på ibland. Kyrkan är bra på många sätt, dels så känns det lite mer högtidligt att gå dit finklädd för alla barn, dels så har kyrkan bättre akustik när barna ska sjunga och spela. Om det nu skulle va´så många invandrare som skulle motsätta sig en skolavslutning i kyrkan så är det juh upp till var och en att komma, inte ska våra svenska barn behöva ändra sina traditioner att få fira avslutningen i kyrkan för att några få motsätter sig det. Nån sa att man får ta seden dit man kommer, och det har jag sagt förr också, varför ta sig ända till sverige när man flyr, istället för att ta sig till närmaste ickekrigande land som har ens egen religion. Om man nu alltså har så mycket emot våra traditioner. Att fira avslutning i en aula....alla skolor har inte ens nån aula, och skulle den firas där så är det inte många som skulle klä upp sig för avslutningen, det blir slitna brallor och gympadojor. Det sista är inte sagt som ett antagande, det är fakta från skolor som inte firar i kyrkan för att den ligger för avsides.
Eva 33c
Intressant disskussion!
Är verkligen kyrkavslutningar en sån gammal tradition?
Jag disskuterade detta med min svärmor (f 1914) häromdagen och de hade inte kyrkavslutningar när hon var ung. Prästen och någon komunalpolitiker besökte däremot skolan och hade något litet "högtidligt tal" till eleverna. Själv gick jag i grundskolan på 60 och70 talet och vi hade inga kyrkavslutningar. På låg och mellanstadiet ambulerade avslutningarna till olika platser där man kunde få plats, ett år Missionshuset ett annat år ett Maranata-tält som slagits upp i närheten av skolan! På högstadiet (när vi bytt till en större skola) var det aulan som gällde. Min dotter (12år) går på en friskola och de har sina egna avslutningar på skolgården, hur mysigt som helst. Det är inte pga någon "anti-kyrklig" hållning utan för att man vill ha "sin egen" högtid. Kyrkan i närheten används till bla skolans vårkonsert.
Min personliga uppfattning är nog att skolavslutning borde kunna ske utan kyrklig inblandning. För många spelar det ingen roll kanske, men en del har tagit en principiell ståndpunkt när det gäller religion, man kanske inte vill ingå i kyrkans besöksstatistik tex och skolavslutning borde vara befriat från såna samvetskonflikter.
Lars-Olof Arvids
Detta är ett ämne som kan diskuteras fram och tillbaka i det oändliga. Ullislerum har rätt i att folk från andra religioner ofta visar mer respekt om man håller sin religion högt - argumentet att dessa inte ska gå till kyrkan kommer sällan från invandrarna själva. Sedan ska det förstås inte vara obligatoriskt att närvara om man inte vill. Jag håller också med Tesa om att många kristna gärna besöker andra religioners helgedomar. Jag är själv kristen men såg det som helt naturligt att besöka ett taoisttempel när jag var i Kina för en månad sedan. För att förstå andra religioner och kulturer måste man också känna till sina egna traditioner, där kyrkan är en viktig del. Och man ska inte behöva bli sedd som rasist för att man är stolt över sitt land, hissar flaggan och sjunger nationalsången.

Olle
Betty
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-06-2006, 12:11)
Detta är ett ämne som kan diskuteras fram och tillbaka i det oändliga. Ullislerum har rätt i att folk från andra religioner ofta visar mer respekt om man håller sin religion högt - argumentet att dessa inte ska gå till kyrkan kommer sällan från invandrarna själva. Sedan ska det förstås inte vara obligatoriskt att närvara om man inte vill. Jag håller också med Tesa om att många kristna gärna besöker andra religioners helgedomar. Jag är själv kristen men såg det som helt naturligt att besöka ett taoisttempel när jag var i Kina för en månad sedan. För att förstå andra religioner och kulturer måste man också känna till sina egna traditioner, där kyrkan är en viktig del. Och man ska inte behöva bli sedd som rasist för att man är stolt över sitt land, hissar flaggan och sjunger nationalsången.

Olle

Instämmer verkligen! Kunde inte uttryckt det bättre själv. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Reserv @ 14-06-2006, 11:46)
Är det ingen av motståndare till kyrklig skolavslutning som vart på en sån på många år här eller? Vart det religiösa budskapet ligger i en skolavslutning ser jag inte och har heller inte upplevt. Präster håller ett kortare tal om sommarlovet och att va´rädd om sig själv och andra.....är det niondeklassarnas avslutning så är det om att gå ut i vuxenlivet och allt va´det innebär. Rektorerna håller däremot låååååånga tal som ingen orkar lyssna på ibland. Kyrkan är bra på många sätt, dels så känns det lite mer högtidligt att gå dit finklädd för alla barn, dels så har kyrkan bättre akustik när barna ska sjunga och spela. Om det nu skulle va´så många invandrare som skulle motsätta sig en skolavslutning i kyrkan så är det juh upp till var och en att komma, inte ska våra svenska barn behöva ändra sina traditioner att få fira avslutningen i kyrkan för att några få motsätter sig det. Nån sa att man får ta seden dit man kommer, och det har jag sagt förr också, varför ta sig ända till sverige när man flyr, istället för att ta sig till närmaste ickekrigande land som har ens egen religion. Om man nu alltså har så mycket emot våra traditioner. Att fira avslutning i en aula....alla skolor har inte ens nån aula, och skulle den firas där så är det inte många som skulle klä upp sig för avslutningen, det blir slitna brallor och gympadojor. Det sista är inte sagt som ett antagande, det är fakta från skolor som inte firar i kyrkan för att den ligger för avsides.

Instämmer tillfullo. Dessutom tror jag inte för ett ögonblick barnen själva ser det som annat än spännande och högtidligt med avslutning i kyrkan.
Är det något som är indoktrinering så är det nog de vuxnas ställningstagande i frågan. Är själv inte troende men jag kan ändå tycka att kyrkobyggnader är vackra och stämningsfulla. Man måste inte vara religiös för att besöka en kyrka.
Reserv
CITAT (Stintan43 @ 14-06-2006, 12:22)
Är själv inte troende men jag kan ändå tycka att kyrkobyggnader är vackra och stämningsfulla. Man måste inte vara religiös för att besöka en kyrka.

Är inte troende själv heller, men det har hänt att jag besökt kyrkor just för att dom är stämningsfulla. Är det nån som besökt en "sinnesrogudstjänst"? Där kan man komma och snacka om stämning, ingen gudstjänst i den mening man tänker på. Dom släcker ner belysningen i kyrkan och tänder en massa levande ljus, sen spelar dom bara stämningsfull musik, man kan sitta och bara rensa hjärnan.....det känns så befriande wub.gif Har ni inte redan besökt en sån så är det faktiskt värt ett besök wub.gif
Diabolique
Reserv...

CITAT
Vart det religiösa budskapet ligger i en skolavslutning ser jag inte och har heller inte upplevt. Präster håller ett kortare tal om sommarlovet och att va´rädd om sig själv och andra.....är det niondeklassarnas avslutning så är det om att gå ut i vuxenlivet och allt va´det innebär.
Jo, det kan jag förklara. Det ligger i att skolavslutningen hålls i en kyrka och att det är en präst som säger det. Vad har han med skolan och skolgången att göra? Egentligen är det lika dumt som att äldste bröder från Jehovas vittnen obligatoriskt skulle avtacka de som går i pension för "lång och trogen tjänst" i Jehovas vittnens lokaler.

På gymnasiet hade vi en rektor som sa precis de orden som du tycker att en präst bör säga. Han höll inget långt tal. Och vi höll till på skolgården.

CITAT
Kyrkan är bra på många sätt, dels så känns det lite mer högtidligt att gå dit finklädd för alla barn, dels så har kyrkan bättre akustik när barna ska sjunga och spela.


Känsloargumenten tycker jag inte riktigt håller... De finns många som har helt andra känslor. Traditionen att klä upp sig inför skolavslutning kommer vi nog att behålla även utanför kyrkan. Akustiken är en annan femma... Konserthuset har väl också rätt bra akustik?

CITAT
Om det nu skulle va´så många invandrare som skulle motsätta sig en skolavslutning i kyrkan så är det juh upp till var och en att komma, inte ska våra svenska barn behöva ändra sina traditioner att få fira avslutningen i kyrkan för att några få motsätter sig det.
Ok, och de svenska barn som inte är kristna då?
Jag tycker att det är fullkomligt onödigt att blanda in invandringsfrågor när det handlar om religion. Det finns både svenskar och invandrare med alla möjliga religiös anknytning.

CITAT
Nån sa att man får ta seden dit man kommer, och det har jag sagt förr också, varför ta sig ända till sverige när man flyr, istället för att ta sig till närmaste ickekrigande land som har ens egen religion.


Flyktingfrågor hör inte heller hit tycker jag. (Av samma anledning som invandrarfrågorna).


CITAT
Om man nu alltså har så mycket emot våra traditioner. Att fira avslutning i en aula....alla skolor har inte ens nån aula, och skulle den firas där så är det inte många som skulle klä upp sig för avslutningen, det blir slitna brallor och gympadojor. Det sista är inte sagt som ett antagande, det är fakta från skolor som inte firar i kyrkan för att den ligger för avsides.


Jag tycker att det låter som en fördom. Och det är lätt att tro att du nu syftar till invandrare och flyktingar som har "fel" kläder... Hoppas att så inte är fallet.

Traditioner är ofta fina, men de förändras också. Man får tycka som amn vill och klä sig som man vill tycker jag. Men jag gillar traditionen att klä upp sig. Däremot tycker jag att det är upp till var och en om man vill göra det av traditionella syften eller bara för att det är snyggt. Och vad man tycker är snyggt är relativt. Slitna brallor och gympadojor är faktiskt mode inom stora kretsar.
Reserv
CITAT (Diabolique @ 14-06-2006, 13:13)
Flyktingfrågor hör inte heller hit tycker jag. (Av samma anledning som invandrarfrågorna).

Om du läser trådens första inlägg så kanske även du inser va´tråden handlade om blink.gif
Ophelia
Det är rent trams att inte sjunga "Den blomstertid..." i kyrkan vid skolavslutning. Tror säkert att våra invandrare tycker det är trevligt att vara med och gärna vill ta del av våra traditioner.
Snöflinga
Jaha, nu har jag kommit hem från examensfirandet... så nöjd så sleep.gif Efter kort tal av rektor blev det allsång, barn och "publik" Gissa vilken sång.... ja just det tongue.gif Ute i Guds fria natur var vi och det var så fint .. att avslutningsallsången var "du gamla du fria ..." blev liksom grädden på moset wub.gif

Tycka vad man vill om kyrkor men de tillhör vårt kulturarv, tänk dig en resa genom Sverige utan att se en endaste kyrka huh.gif Bra trist, oftast är de väldigt vackra ... besöker dem gärna, det är en speciell atmosfär, som jag inte finner någon annanstans för att inte tala om utsmyckningarna ... kalla det lisa för själen, men för mig är det det ...
Diabolique
CITAT (Reserv @ 14-06-2006, 13:29)
CITAT (Diabolique @ 14-06-2006, 13:13)


Flyktingfrågor hör inte heller hit tycker jag. (Av samma anledning som invandrarfrågorna).

Om du läser trådens första inlägg så kanske även du inser va´tråden handlade om blink.gif

"Ett mångetniskt samhälle" tycker inte jag är godkänt argument mot psalmer och kyrkoavslutningar.

Om du läser mitt inlägg så kanske du förstår vad det hanlade om. blink.gif
ullislerum
oj va det tjafsas! rolleyes.gif Det är ju just det här allt handlar om.. Människor, existensfrågor, Guds varande eller ickevarande, får man si, får man så.. det går inte att säga att saker och ting hör hit eller inte. Det som är viktigt för mig är kanske inte viktigt för dig och vice versa.. låt oss diskutera som vuxa, alla har olika tankar och erfarenheter och inget är mer eller mindre viktigt..
Alla har rätt till sina åsikter och man kan tala om att man inte håller med om allt. Eller att man tycker mer eller mindre om ett eller annat argument men låt för ...Guds.." wink.gif skull alla komma med sina egna åsikter. Endel efterlyser ju just ett icke trångsynt synsett. Likadant som att ni vill att skolan inte ska tänka så trångsynt om skolavslutningar och bara ha dom i kyrkor, kan ni väl försöka vara öppna för hur människor tänker i fråga om vad som passar in i den här tråden och inte.. wub.gif
Farbror Blå
Kanske dismrimineringsombudsmannen skulle kunna ta de svenskfödda i beaktande (cirka 88% av Sveriges befolkning) och sluta diskriminera dom?

I sverige är vi så himla noga med att inte diskriminera NÅGON grupp i något sammanhang, så att vi istället diskriminerar ALLA ANDRA



Får man säja "min fru" utan att diskriminera homosexuella?

Får man säja "solbränd" utan att diskriminera afrikaner?

Får man säja "blekfis" utan att diskriminera nordbor?

Ska vi prata svenska för att inte diskriminera de som kommit till Sverige nyligen?
Piccante
Jag måste säga att den här tråden har tagit många konstiga vändningar... Jag kan ha fel men jag uppfattade det så att DO först och främst var kritisk mot att skolavslutningar inte hålls på någon religiöst neutral plats. Jag tror inte att detta enbart handlar om någon anpassning till mångkulturen. Det är så att såvida man inte går i en konfessionell friskola så ska skolan vara religiöst neutral. Sverige är dessutom ett ganska sekulärt land där en ganska liten del anser sig vara troende även om de flesta är med i kyrkan av födsel och ohejdad vana som en kvarleva efter kollektivanslutningen som först upphörde för några årsedan.

Jag kan inte se det som en eftergift mot invandrare om man slutar fira skolavslutning i kyrkan jag ser det som ett konsekvent genomförande av skolplanen. Vill man besöka kyrkan så går det alldeles utmärk inom ramen för religionskunskap men man bör inte förlägga obligatoriska samlingar där om de inte fyller något syfte.

På hemma plan har vi haft den här debatten i flera år tyvärr. Det började med att en församlingspräst förbjöd barnen att sjunga "Idas sommarvisa" på grund av att den var för hädisk. Sedan följde en annan församling och förbjöd Per Gessles "Sommartider" pga dess sexuella anspelningar. Resultatet av att förlägga skolavslutningar till kyrkan blir ofrånkomligen att skolans program måste godkännas av det lokala religiösa väktarrådet och därmed så blir det en religiös kontroll över skolans verksamhet, vilket jag vänder mig emot.

Samtidigt så varken vill eller kan jag kräva att prästerna ska "anpassa" sig och sitt budskap för att skolbarnen ska få sjunga och spela vad de vill på sina avslutningar. Jag som inte ens är medlem har ingen rätt eller möjlighet att sätta mig över andras tjänsteutövande och berätta för dem hur de ska sköta sitt jobb. Men för att slippa konfliker kring vad som får eller inte får sägas inom kyrkans väggar så blir det bra mkt enklare för alla om man helt klipper den kontakten. Jag tycker at skolan i så stor utsträckning som möjligt ska sköta sina angelägenheter själva och kyrkan sitt. Sen är det upp till varje ensklid individ att själv avgöra vad man gör på sin fritid, det intresserar jag mig inte för.
Diabolique
CITAT (ullislerum @ 14-06-2006, 15:35)
Likadant som att ni vill att skolan inte ska tänka så trångsynt om skolavslutningar och bara ha dom i kyrkor, kan ni väl försöka vara öppna för hur människor tänker i fråga om vad som passar in i den här tråden och inte.. wub.gif

Ja, jag menade med mitt inlägg att det är upp till var och en att avgöra om man tycker att det är ett problem som är tätt knutet till flyktingar och invandrare eller inte.

Jag tycker inte att det har det minsta med saken att göra. Därav "Det hör inte hit"-komentaren.

Mina minnen från skolavslutningarna i kyrkan är jättefina, men jag tycker inte att det är rätt för det.
Diabolique
CITAT (Leocarpus @ 14-06-2006, 16:10)
Jag måste säga att den här tråden har tagit många konstiga vändningar... Jag kan ha fel men jag uppfattade det så att DO först och främst var kritisk mot att skolavslutningar inte hålls på någon religiöst neutral plats. Jag tror inte att detta enbart handlar om någon anpassning till mångkulturen. Det är så att såvida man inte går i en konfessionell friskola så ska skolan vara religiöst neutral. Sverige är dessutom ett ganska sekulärt land där en ganska liten del anser sig vara troende även om de flesta är med i kyrkan av födsel och ohejdad vana som en kvarleva efter kollektivanslutningen som först upphörde för några årsedan.

Jag kan inte se det som en eftergift mot invandrare om man slutar fira skolavslutning i kyrkan jag ser det som ett konsekvent genomförande av skolplanen. Vill man besöka kyrkan så går det alldeles utmärk inom ramen för religionskunskap men man bör inte förlägga obligatoriska samlingar där om de inte fyller något syfte.

På hemma plan har vi haft den här debatten i flera år tyvärr. Det började med att en församlingspräst förbjöd barnen att sjunga "Idas sommarvisa" på grund av att den var för hädisk. Sedan följde en annan församling och förbjöd Per Gessles "Sommartider" pga dess sexuella anspelningar. Resultatet av att förlägga skolavslutningar till kyrkan blir ofrånkomligen att skolans program måste godkännas av det lokala religiösa väktarrådet och därmed så blir det en religiös kontroll över skolans verksamhet, vilket jag vänder mig emot.

Samtidigt så varken vill eller kan jag kräva att prästerna ska "anpassa" sig och sitt budskap för att skolbarnen ska få sjunga och spela vad de vill på sina avslutningar. Jag som inte ens är medlem har ingen rätt eller möjlighet att sätta mig över andras tjänsteutövande och berätta för dem hur de ska sköta sitt jobb. Men för att slippa konfliker kring vad som får eller inte får sägas inom kyrkans väggar så blir det bra mkt enklare för alla om man helt klipper den kontakten. Jag tycker at skolan i så stor utsträckning som möjligt ska sköta sina angelägenheter själva och kyrkan sitt. Sen är det upp till varje ensklid individ att själv avgöra vad man gör på sin fritid, det intresserar jag mig inte för.

Varför är alla andra bättre på att utrycka sig perfekt...
*håller med men är grön av avund*
*Stintan*
Kan man inte hyra in sig i kyrkan utan präst? rolleyes.gif
ullislerum
CITAT (Stintan43 @ 14-06-2006, 17:15)
Kan man inte hyra in sig i kyrkan utan präst? rolleyes.gif

? varför ska man då vara i kyrkan..? Är det för lokalen eller kanske akustiken? Jag tror nog att man inte ska sätta sig över dom som jobbar där..
Fin lokal och bra akustik kan man ju hitta på andra ställen.. Antingen köper man konceptet eller inte.

Jag har inte sagt något i denna tråd om ifall jag tycker det är rätt eller fel med skolavsl. i kyrkan. Mig är det fullständigt likgiltigt var man har den faktiskt. Är det i kyrkan tycker jag att det är trevligt. Men mina barn går på en skola där man har avslutningen på skolgården. Funkar hur bra som helst det också. (om det inte ösregnar)
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 13-06-2006, 19:22)
Enligt diskrimineringsombudsmannen bör ej "den blomstertid..." sjungas på avslutningar ... ej heller bör de förläggas till kyrkan eftersom vi lever i ett mångetniskt samhälle där vissa grupper kan ta illa upp och därigenom bli dikriminerade... Skolavslutningar skall därför vara neutrala  :o

 Vilket trams  :wacko:  Skall på skolavslutning i morgon och då vill jag verkligen höra barnaröster stämma opp "den blomstertid.."   rolleyes.gif

Jag såg och hörde DO i nyhetsmorgon... hon borde byta jobb till ett
där hon har något meningsfullt att göra... ser ut som hon nu sitter ensam
på ett fint kontor och försöker komma på "något bra" att gå ut med. blink.gif sad.gif mad.gif

Rena rama svamlet att ens komma på tanken att slopa en så fin gammal tradition. mad.gif
Om det mot förmodan finns invandrare eller andra som inte känner sig bekväma med våra traditioner
så kan de låta bli att delta. Svårare än så är det inte.

Men... som oftast så är det vuxna svenskar som förfasar sig över att man sjunger en psalm, har avslutning i kyrkan mm mm mm.
Samma personer skriker högt och kräver att små tjejer ska få bära slöja i skolan
eftersom vi har religionsfrihet i vårt land och muslimerna bär slöja.

Det är dags att vi börjar slå vakt om våra traditioner. Annars.... innan vi vet ordet av så är de borta... förbjudna.

På "våran" skola sjungs alltid Den blomstertid på både Svenska och Finska... eftersom den här delen av landet är tvåspråkigt.
Och så klart sjungs också alltid Idas sommarvisa. wub.gif
MrNorth
Först o främst

CITAT
I och med att vi är ett mångkulturellt samhälle innebär det ju inte att vi skall avsäga oss våra rötter och traditioner det vore ju absurt  Självklart skall vi visa respekt för andra kulturer och religoner men inte genom att utplåna våra egna ...


bra sagt!



Sen undrar jag om det har framkommit i debatten vem det är som har klagat på detta med att skolavslutningar firas i skolan? För jag har svårt att tro att denne DO sitter och tycker saker helt på egen hand?

Denna debatten har handlat om allt från präster, föräldrar till muslimer och andra... men finns det nån fakta i ämnet över huvud taget?
Jag håller med om att vi bör värna om våra traditioner och även om man är ateist så hur farligt är det egentligen för någon att gå på en timmes skolavslutning i kyrkan, sjunga några sånger? Det dör man knappast av?

Jag är långt ifrån kristen men jag går ibland på sinnesromässor just för att slappna av, träffa folk o prata. Det är inget "farligt" med att gå in i en kyrka, men de som skall driva saker till sin spets totalvägrar att bara gå in där... varör då kan man undra?wacko.gif

Och om man tar alla i grundskolan, jag har svårt att tro att dessa skulle ha nåt att invända mot att sitta i kyrkan under skolavslutningen. Det är väl snarare deras föräldrar som misstycker.

Det är bra att ha en DO men då skall väl denne syssla med viktigare frågor än skolavslutningar och glassar.

Henrik - som stolt säger finska pinnar o negerbollar... och käkar nogger
Pirum
Ok, det kanske inte är så farligt att sätta foten i en kyrka om man är ateist.
Eller troende på något annat.
Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer, ska då även svenne-barn (i brist på bättre ord, ordet "svensk" är ju helt urvattnat idag) ha avslutningen i moskén?

Nej, bättre att se till att skolan är icke-religiös. Inte anti-religiös, men icke-religiös.

Vad gäller "Den blomstertid nu kommer..." så kan man välja att se inledningen som nära nog icke-religiös, om den sjungs ur sitt sammanhang. Dvs inte från psalmbok och inte i kyrkan. Sen kan man såklart hävda att författaren var kristen, men, med det argumentet kan man väl lägga på nästan allting i vår historia.

Noterade att min formulering "mest icke-religiös" gav upphov till viss munterhet, tacktack smile.gif

För övrigt har jag själv sjungit "Du gamla du fria..." ibland, men speciellt efter EU-inträdet ser jag det som rätt meningslöst :/ Men det är ju jag det.
Reserv
CITAT (Pirum @ 15-06-2006, 11:54)
Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer, ska då även svenne-barn (i brist på bättre ord, ordet "svensk" är ju helt urvattnat idag) ha avslutningen i moskén?

Jag skulle förmodligen inte gå på den avslutningen näe, men om jag flyttade till ett muslimskt land och det tillhörde vanligheten att fira skolavslutningen i moskén så skulle jag se det som en självklarhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon