Whiskuchi
Jag lovar, det ska rensas upp, läggas markduk, betongplattor och grus, men just nu ser det ut såhär wink.gif



Det syns inte på bilden, men potatisen har börjat blomma så smått. Tror nog jag får egen färskpotatis till midsommar!! tongue.gif
Håkanbråkan
Hejsan,

Jag hade ett trägårdslands som såg rent ut sagt för djäkligt ut. Fyllde det dock med grus(planade ut med sand och sedan täckduk och grus), vilket blev himla bra...Återkommer med bilder på detta senare. Rent, snyggt, avvikande plats i trädgården samt bra skydd mot sniglar.

/Håkanbråkan
Gurkan
Jag har mina upphöjda bäddar så att jag precis kan köra gräsklipparen emellan. Å så var problemet löst ...

Men det beror ju på vad man tycker är snyggt, jag gillar den lite vildvuxna stilen, med lite blommor och högt gräs i kanterna, och skulle man få för sig att man vill ha det lite prydligt så är det ju bara att krypa ett varv med kantsaxen.
ester
HA, Kallar du det där ogräs? Jag har ställt mina pallkragar riktigt opraktiskt tätt för att få plats med så många som möjligt. Kan knappt gå mellan dem ens.
Jag la en presenning under kragarna och stack hål i den med en grep. Sen tömde jag några kärror med stallgödsel uppe på presenningen, mellan kragarna. Och HEJ vad det växer ogräs! Har försökt gå på med röjsågen för att meja ner de värsta nässlorna, men de växer med rekordfart.

Så alla som anlägger nytt med pallkragar - Lär av mina misstag wacko.gif blink.gif
Frida H
Håller med, de där va inte mycke till ogräs. gott om tistlar har jag.
Men vad är det du har uppepå kanten på kragarna?
Gillan
Det där kunde ha varit vi, och mycket ,mycket värre wub.gif
Tyckte det såg bra ut jag smile.gif

Vi har tyvärr enorma problem med Åkervinda, smörblommor,
kvickrot och sork., Så under de åtta år vi bott här, har vi fått börja
om från börja ( nästan) vartenda år. Nu har vi definitivt
tröttnat på det. tongue.gif

När vi började med vårt " pallkrageland " , så grävde vi bort
så mycket av gräs/ogräs/blomsvål som var möjligt.

Sen la vi " täckduk" och därefter grus.

Bilder finns i mitt album.

Ps. Täckduken är sån duk som man har under dammar och
pooler. Jag fann den på rea förra året. 16 km för trettio kronor sleep.gif

Ps. Glömde nämna kvickroten, som är den som konkurrerar mest
med sorken. hur jag nu kunde glömma det blink.gif blink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 14-06-2006, 22:42)
.... Jag fann den på rea förra året. 16 km för trettio kronor.............

ohmy.gif 16 km!! Hur stora pall kragar har du!!!!
Gillan
CITAT (Hamilton @ 14-06-2006, 22:48)
CITAT (Evgeni @ 14-06-2006, 22:42)
.... Jag fann den på rea förra året. 16 km för trettio kronor.............

ohmy.gif 16 km!! Hur stora pall kragar har du!!!!

wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Förlåt, förlåt, förlåt, ska aldrig mer göra ett sånt
misstag sleep.gif

Jag menade ju naturligtvis kvadratmeter .

Nöjd så, käre Hamilton tongue.gif
Lady Hamilton
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Du vet att jag tycker om att retas........
sleep.gif Och jag är inte ett dugg avundsjuk på era pallkragar... wub.gif
Gillan
CITAT (Hamilton @ 14-06-2006, 23:01)
laugh.gif    :lol:  :lol:
Du vet att jag tycker om att retas........
sleep.gif Och jag är inte ett dugg avundsjuk på era pallkragar... wub.gif

Och det är precis lika roligt att retas tillbaka tongue.gif

Men vad skönt att du inte är avis på några pallkragar wub.gif laugh.gif
Whiskuchi
CITAT (Frida H @ 14-06-2006, 22:19)
Håller med, de där va inte mycke till ogräs. gott om tistlar har jag.
Men vad är det du har uppepå kanten på kragarna?

Plast, som snigelstopp (funkar ganska bra tror jag, har bara sett en snigel). Skar remsor från ett gammalt Ikea-skåp och spikade fast wink.gif biggrin.gif

edit: har fler sniglar (hittade i kväll), men absolut inte så många som utanför kragarna.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har plattor biggrin.gif
Mest för att jag är slö om jag skall vara ärlig + att jag vill hinna med en massa annat


Dock är bilden från förra året, nu är nästan alla fulla med små blad som jag hoppas blir grönsaker och blommor med tiden.

Ps glömde säga att en av anledningarna till att jag la plattorna var just sniglarna. När vi hade land där för 2 år sedan var det hur mycket sniglar som helst, detta året har jag hittat två i plattlandet laugh.gif
Iza
Kvickrot!!!!!!! blink.gif
mulle
Jag har lagt kragarna direkt på en kulle vanlig mylla med sidor av småstensbelagd lera.
Mellan stenarna gror fröogräset ganska lätt ( i synnerhet gräslök!) men jag brukar ånga bort det ett par gånger per säsong.



Mulle
noora
Mina "kragar" (som egentligen är sexkantiga sandlådor) står tätt intill varandra för att minmimera ogräset. Det ogräs som jag förväntade mig att se var åkerfräken, men i stället har det vuxit upp klöver både mellan och i kragarna blink.gif
vickeva
Jag har singel, gör lite ont i fötterna att gå barfota på, men annars är jag nöjd.
Frida H
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 16-06-2006, 08:40)
Mest för att jag är slö

Har man det så här tjusigt kan man inte va slö!!!
tiso001
Har 16 st. pallkragar, så att lägga grus emellan - som jag tänkte från början - blev helt enkelt för dyrt tyckte jag. Kändes också lite överambitiöst i ett trädgårdsland.

Jag körde istället med täckbark, det gick visserligen åt 30 säckar, men med Bauhauspriser på 5 st för 89:- så blev kostnaden ändå överkomlig. Och faktum är att både jag och grannarna tycker det blev bra
smile.gif
Kat
Täckbark.

Men det växer urdåligt i mina pallkragar i år. Jag vet inte vad jag gjort för fel!
Antingen har jag låtit dem torka ut, eller så har jag gjort dem för sura eller något.
*suck*
Frida H
CITAT (tiso001 @ 27-06-2006, 17:03)
grus - blev helt enkelt för dyrt tyckte jag.
Jag körde istället med täckbark, det gick visserligen åt 30 säckar, men med Bauhauspriser på 5 st för 89:- så blev kostnaden ändå överkomlig. Och faktum är att både jag och grannarna tycker det blev bra
smile.gif

Inte är det väl så dyrt med grus. Det dyra är väl transporten om man inte kan hämta själv. Däremot är det väl lättare att hantera barken, det blir så tungt att kärra grus. Har själv haft funderingar hur jag ska göra, lat som jag är. Lägger man bara på grus så trampas det väl så småningom ner i jorden (mina kragar har jag bara ställt i det gamla landet) men vad händer med bark? har du lagt nån duk under? förmultnar det så småningom? hur trivs mördarsniglarna, gömmer de sig i barken?
Kat
Man trampar söner barken, så det måste bättras på efter hand. Annars är bark väldigt beständigt mot förmultning. Det brukar vara det sista som är kvar av en stock.
tiso001
CITAT (Frida H @ 28-06-2006, 22:31)
CITAT (tiso001 @ 27-06-2006, 17:03)
grus - blev helt enkelt för dyrt tyckte jag.
Jag körde istället med täckbark, det gick visserligen åt 30 säckar, men med Bauhauspriser på 5 st för 89:- så blev kostnaden ändå överkomlig. Och faktum är att både jag och grannarna tycker det blev bra
smile.gif

Inte är det väl så dyrt med grus. Det dyra är väl transporten om man inte kan hämta själv. Däremot är det väl lättare att hantera barken, det blir så tungt att kärra grus. Har själv haft funderingar hur jag ska göra, lat som jag är. Lägger man bara på grus så trampas det väl så småningom ner i jorden (mina kragar har jag bara ställt i det gamla landet) men vad händer med bark? har du lagt nån duk under? förmultnar det så småningom? hur trivs mördarsniglarna, gömmer de sig i barken?


Själva gruskostnaden är väl överkomlig kanske, men fortfarande bra mycket dyrare än motsvarande mängd täckbark. Som du påpekar är transporten det riktigt dyra och de mängder jag skulle behövt är omöjliga att transportera själv (det är ju 16 pallkragar, så det blir några gångar att fylla....). Att bara lägga grus direkt på marken innebär, enligt de jag pratat med, att man trampar ned gruset och måste bättra på med mer grus med jämna mellanrum.

Barken måste man iofs också bättra på allt eftersom, men min erfarenhet av täckbark i andra sammanhang är att den förmultnar långsamt, och att bättra på med några säckar täckbark då och då känns överkomligt i jämförelse med att bättra på med nytt grus.

Har inte lagt någon duk under, jag räknar med att barken hyggligt effektivt stoppar ogräset och att barken inte trampas ned i jorden på samma sätt som grus.

Mördarsniglar har vi lite grann på andra delar av tomten, men ännu inga alls bland pallkragarna...det kan vara ren inbillning (eller fromma förhoppningar), men jag inbillar mig att sniglarna inte riktigt gillar att krypa omkring på täckbark....eller så har de kanske bara inte hittat dit ännu bara... smile.gif

Jag kanske också ska påpeka att trädgårdslandet gjordes i ordning i våras och att barken bara ligger sedan en dryg månad tillbaka, så än så läge är det rätt mycket obekräftade teorier från min sida...vi får väl se om jag är lika positiv om ett-två år rolleyes.gif

Men just nu fröjdas jag åt ett välordnat och prydligt trädgårdsland där faktiskt allt vi sått växer så det knakar, allt från amerikanska blåbär och jordgubbar till alla möjliga salladssorter och svartrot wub.gif Det enda som går trögt är potatisen, men det KAN bero på att vi satt dem upp och ned sad.gif biggrin.gif Men även här har blasten börjat titta upp....
Zinna
CITAT (mulle @ 19-06-2006, 14:10)
Jag har lagt kragarna direkt på en kulle vanlig mylla med sidor av småstensbelagd lera.
Mellan stenarna gror fröogräset ganska lätt ( i synnerhet gräslök!) men jag brukar ånga bort det ett par gånger per säsong.



Mulle

Ånga bort ogräs? Det låter inte så arbetskrävande (= passar mig sleep.gif ). HUR gör du då?
mulle
Jag har Fiskars ångapparat men jag skulle nog inte köpa en ny om den nuvarande gick sönder.
Fördelarna är att du kan stå rak och att du kan rikta din bekämpning, d.v.s. du kommer åt också smala hörn utan att skada växterna runt omkring.
Dessutom hör du bara ett puttrande, kokande ljud - i övrigt är den tyst. (Jag avskyr alla gräsklippare och trimmers som för ett helsikes oväsen).
Nackdelarna är att den visserligen är effektiv mot de spröda fröogräsplantorna men rotogräset är tillbaka efter några veckor.
Det är också ett långsamt sätt att bekämpa eftersom du bara ångar ett litet område i gången.
Mulle
Bitta98
Så sär mitt pallkrageland ut. Det är inte riktigt klart ännu, men börjar se en ände på det.

linvik
Jag la tidningspapper halvvägs under och runtom pallkragarna och betongplattor på det. Men nog tusan har maskrosorna och gräset trängt sig upp mellan.



Men med mitt beskedliga lilla pallkrageland tycker jag det är ganska överkomligt!
krellus
Har 3 pallkragar på "längden" utan mellanrum. Dessa är flankerade av två hemsnickrade lådor där vi har rosor(gula). Väv under lådorna.

-Gurka(2 sorter) blev det jätte mycket av. Framför allt västeråsgurkan!
-Tomater blev det också mycket av.
-Ruccola, gräslök, persilja, dill, morötter.

Potatisen har vi bakom huset men dessa har vi inte börjat äta av ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon