lolo
Jag undrar om någon kan lista ut vad detta är för fin buske? Ingen av grannarna eller bekanta/familjen vet. Vet någon på odla.nu?
Farbror Blå
Vanlig druvfläder.
Bären blir vackert röda
lolo
Tack så mycket för svaret, Farbror Blå! Då vet jag. Tråkigt bara att hela växten är giftig, inte bra om små barn springer runt kring den då. Men den är väldigt fin och jag vill försöka vara rädd om den. Den "kom fram" när vi fällde en cembratall nyligen, kanske får den en chock med allt nytt ljus, men än verkar den klara sig.
Ophelia
Om barnen springer runt den gör väl inget bara de inte äter av bären. Men de är inte så goda. Om du tar blad och gnuggar eller skrapar på barken ska du se att den inte är så goddoftande.
Gossen Ruda
Den är visserligen giftig men inte så kraftigt. Magont, diarréer och kräkningar kan den som ätit av bären få men inte mer. Fö brukar fåglarna hinna före.
Inga från Närke
Du kan få mera svar om du lägger dem i träd och buskar eller i småprat om trädgård.
lolo
Tack för svaren. Ja, det tänkte jag inte på, ska tänka på detta med tråden. Jag har själv inga barn så det är ingen fara så, men jag läste på internet att växten anses som väldigt giftig. Hursomhelst är det kul att ha denna (som jag förstått) lite ovanliga buske (åtminstone här i Västerbotten). tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon