Full version: vattning
bj_orn
Hej

Jag efterlyser ideer till bevattning av pallkragarna på ett smidigt sätt. Jag har dem på mark men utrymmet där jag har ställt dem är ytterst begränsat vattenspridare fungerar ej. Går lättast att jämföra med en ballkong tycker jag. Just nu bär jag vatten fram och tillbaks med en 10l vattenkanna ska köpa en till så att det går lite snabbare nu när de kräver mer vatten när det är 30+ där de står tror jag under varma dagar.
gammelnalle
Det är inte kragarna du skall vattna!!!




flåt kunde inte låta bli....


Men kan du inte ha en slang i närheten, med kran. Då kan du fylla din vattenkanna och inte behöva bära så långt??????


b
Frida H
Annars vore det nåt , att kunna få kragarna att växa. Hur vattnar man för att få dem att växa i olika riktningar biggrin.gif .
Går det inte att dra slangen ända fram?
Fru fet
Köp en vattentunna så behöver du inte fylla på så ofta med slangen. Har en vid växthuset, bra ffa när andra skall vattna nu på sommaren (det är ju lite mycket begärt att en hjälpvattnare skall släpa en massa vattenkannor, dessutom blir vattnet lagom varmt).
Diabolique
Vattna med kaffekopp...
Det har jag nyligen läst om. Och nej, det är inget skämt! biggrin.gif

Man tar vatten ur en hink med en kaffekopp och vattnar planta för planta.

Jag tänkte prova den metoden när jag fått till mammas pallkrageland.
Betty
CITAT (Diabolique @ 21-06-2006, 13:22)
Vattna med kaffekopp...
Det har jag nyligen läst om. Och nej, det är inget skämt! biggrin.gif

Man tar vatten ur en hink med en kaffekopp och vattnar planta för planta.

Jag tänkte prova den metoden när jag fått till mammas pallkrageland.

Det där kan väl ändå inte funka! huh.gif Verkar väldigt tidsödande om man har fler än en pallkrage. Olika växter har ju dessutom olika stort behov av vatten.
Nej, jag tycker nog att förslaget att ställa en vattentunna intill pallkragelandet, så man inte behöver bära kannor så långt, verkar vettigast. Eller att dra dit en vattenslang. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Fru fet @ 21-06-2006, 13:12)
Köp en vattentunna så behöver du inte fylla på så ofta med slangen. Har en vid växthuset, bra ffa när andra skall vattna nu på sommaren (det är ju lite mycket begärt att en hjälpvattnare skall släpa en massa vattenkannor, dessutom blir vattnet lagom varmt).

Jamen förstås. Här har jag gnölat över att regnvattnet i tunnan tagit slut, och sprungit med kannor alldeles i onödan. Kunde fyllt på tunnan med slangen bara!! laugh.gif
Gurkan
CITAT (Whiskuchi @ 21-06-2006, 15:27)
Jamen förstås. Här har jag gnölat över att regnvattnet i tunnan tagit slut, och sprungit med kannor alldeles i onödan. Kunde fyllt på tunnan med slangen bara!!  :lol:

Fördelen med att inte använda hjärna är att man får mycket motion !!! smile.gif

Själv börjar jag bli ganska vältränad ... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon