Full version: jordgubbar i krage
Mozart
Jag är på jakt efter kragar som jag tänkt odla jordgubbar i. Just nu håller jag på att grubbla på om jag ska ha fler än en sort, och om jag ska köpa hel eller halv pallkragar.

Nybörjare som jag är så poppar det upp en del frågor under planerings arbetet. Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig!

1) Räcker det med en krage på höjd för jordgubbar? Eller behöver de mer jord?
2) Vad ska jag fylla med för jord? Jag har tyvärr ingen egen kompost jord hemma (anlade min kompost i år) Kan få tag i stallgödsel, men just till jordgubbar är det väl inte så lämpligt va?
gammelnalle
1. Beror nog även på vad du har "under"... (jag inbillar iallafall mig att växterna söker näring även genom markduk ???)

Jag har ett litet jorgubbsland med 2 normala pallkragar i serie.. men bara för att det skulle se lite trevligare ut satte jag en "halv" krage ovanpå. Detta innebär 3 ungefär lika stora delar där en tredjedel är 2 "våningar" högt (Fattar du??) Detta satte jag i fjol... Och i år kommer jag kanske att ha en ordentlig skörd till midsommar.

2. Jag har varvat gräsklipp och hästgödsel ca 2/3 högt och därefter fyllt på med "säckjord" . (Det sjönk rätt rejält i fjol ((förmodligen är gräsklippet "boven")) )
och att stallgössel inte skulle vara bra till jordgubbar????
Skitsnack!!!
smile.gif smile.gif

(men gärna rätt så brunnen)

lycka till

b
lisselbo
Jag har mina jordgubbar i kragar som är ca 40 cm höga.
Plantorna sitter i nästan bara välbrunnen hästgödsel, har legat i ca 9 år.
Det växer så det knakar och en väldans massa gubbar blir det.
Betty
1) Räcker det med en krage på höjd för jordgubbar? Eller behöver de mer jord?
Jag har mina kragar direkt på ett f.d.potatisland, har bara en våning till jordgubbarna.

2) Vad ska jag fylla med för jord?
Jag har fyllt mina jordgubbskragar med vanlig trädgårdsjord uppblandad till 50% med "ko på påse". Jag lägger gräsklipp runt plantorna för att dels bevara fukt bättre och det ger god näring + att gubbarna inte blir jordiga. smile.gif
Mozart
Tack för era svar! wub.gif

Jag har tänkt ställa pallkragarna på gräsmattan, och ha en täckduk under.
Så om jag har tillräkligt bra jord så kanske en våning räcker då?

Hur länge behöver stallgödslet brinna då? Om jag gräver ner till botten i min kompis gödselstack så borde det som ligger där vara ca 3-4 år gammalt. Räcker det? (jag liksom känner lukten på stacken bara jag tänker på det det! ha ha biggrin.gif)

Jag borde altså kunna blanda lite, lite hästgödsel (om den är tillräkligt brunnen), lite ko på påse, säckjord och gräsklipp?

gammelnalle Åhh, det lät fint! Kanske knycker den idén, beronde på vad jag hittar för pallkragar.

Åh, vad sugen jag blev på jordbubbar nu! tongue.gif Synd att jag inte kom på det här förra sommaren i stället! laugh.gif
Magdis
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 12:09)
Åh, vad sugen jag blev på jordbubbar nu! tongue.gif Synd att jag inte kom på det här förra sommaren i stället! laugh.gif

Jag säger detsamma; nu när jag såg hur dyrt det blir med gubbar till midsommar så undrade jag varför jag inte odlar egna gubbar. Jag satte smultron i år, nästa år får det bli jordgubbar i pallkragar. smile.gif
Betty
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 11:09)
Hur länge behöver stallgödslet brinna då? Om jag gräver ner till botten i min kompis gödselstack så borde det som ligger där vara ca 3-4 år gammalt. Räcker det?

Ja det borde räcka, absolut. Ko på påse har brunnit ca ett år. Färdigbrunnen gödsel luktar inte illa.
gammelnalle
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 11:09)
gammelnalle Åhh, det lät fint! Kanske knycker den idén, beronde på vad jag hittar för pallkragar.

Åh, vad sugen jag blev på jordbubbar nu! tongue.gif Synd att jag inte kom på det här förra sommaren i stället! laugh.gif

bara knyck på på du!!

Ni vet väl att fruntimren är de värsta kleptomanerna??
De knycker ju med ändan när de går!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif



MEN det var inte det... jag tittade lite närmare på min jordgubbslådekonstruktion när jag vattnade i kväll:
Jag ljög igår ... unsure.gif

den består av en vånig till..

alltså: två helpallar på längden
ovanpå den en till helpall
och på DEN halvpallen.....



NU tror jag det blev rätt....

b
Frida H
Men ytan blir inte större för att man bygger flera våningar.
Gubbarna kostade 20:- litern på MAXI-ICA idag. Svenska o goda.
gammelnalle
CITAT (Frida H @ 20-06-2006, 22:00)
Men ytan blir inte större för att man bygger flera våningar.
Gubbarna kostade 20:- litern på MAXI-ICA idag. Svenska o goda.

inte ytan..men låter man gubbarna hänga över kanten...för mer sol och mindre att rensa... så blir "odlingsytan" faktiskt mer...((rättre sagt; man får mer plantor/revor per yta))
(men det var inte därför jag bygde så-utan för att ha kul... )

b
Frida H
Jo jag förstår det, att det blir roligare så, men det verkar ibland att somliga ( inte du) tror att det liksom blir mera yta bara för att man bygger på höjden.
Min gubbar är av nåt som är sedan urminnes tider, inte speciellt jättegoda (men en massa revor o nu en massa kart) så jag funderar på att byta. Är det någon som vet någon riktigt god sort och är det någon som har erfarenhet av smulgubbar?
Betty
Jag har några Cavendich - för att de är tidiga (men de är inte så söta...)
Har även några Korona - de är goda, men de godaste gubbarna jag har är smulgubbarna Sara. wub.gif
Mozart
CITAT (gammelnalle @ 20-06-2006, 21:34)
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 11:09)


gammelnalle Åhh, det lät fint! Kanske knycker den idén, beronde på vad jag hittar för pallkragar.

Åh, vad sugen jag blev på jordbubbar nu!  :P Synd att jag inte kom på det här förra sommaren i stället!  :lol:







Jag ljög igår ... unsure.gif

den består av en vånig till..

alltså: två helpallar på längden
ovanpå den en till helpall
och på DEN halvpallen.....



NU tror jag det blev rätt....

b

Men skäms på dig! Sitta och ljuga för en trädgårdsnybörjare som mig! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif


tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif



Om jag förstod ditt bygge rätt nu:
Två helpall på botten kortsida mot kortsida. ovanpå dem, i mitten, en helkrage till, och i mitten av den en halvkrage?

Mitten våningen får ju stöd av "gavlarna" på bottenplan, men hur får du halvkragen att inte sjunka ner i jorden? Har du lagt något under som stöd, eller går det ändå?
Mozart
CITAT (Mozart @ 21-06-2006, 09:02)
CITAT (gammelnalle @ 20-06-2006, 21:34)
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 11:09)


gammelnalle Åhh, det lät fint! Kanske knycker den idén, beronde på vad jag hittar för pallkragar.

Åh, vad sugen jag blev på jordbubbar nu!  tongue.gif Synd att jag inte kom på det här förra sommaren i stället!  laugh.gif







Jag ljög igår ... unsure.gif

den består av en vånig till..

alltså: två helpallar på längden
ovanpå den en till helpall
och på DEN halvpallen.....



NU tror jag det blev rätt....

b

Men skäms på dig! Sitta och ljuga för en trädgårdsnybörjare som mig! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif


tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif



Om jag förstod ditt bygge rätt nu:
Två helpall på botten kortsida mot kortsida. ovanpå dem, i mitten, en helkrage till, och i mitten av den en halvkrage?

Mitten våningen får ju stöd av "gavlarna" på bottenplan, men hur får du halvkragen att inte sjunka ner i jorden? Har du lagt något under som stöd, eller går det ändå?

Ähh, nu förstod jag! det står ju på andra hållet såklart! biggrin.gif
gammelnalle
ja nu blev komunikationen rätt....

Du formulerade det mycket bättre än jag:

CITAT
Om jag förstod ditt bygge rätt nu:
Två helpall på botten kortsida mot kortsida. ovanpå dem, i mitten, en helkrage till, och i mitten av den en halvkrage?


(och den lilla står på "tvären")

OM jag hade haft tillgång till en grästrimmer... (djäkla verkstad: 2veckor har jag väntat på reservdelar till en SVENSK trimmer: "Lagret ligger numera i Tyskland")
så hade jag tatt en bild.... och den hade sagt ALLT!!! (även hur stökigt det är i mitt land.... smile.gif )
Mozart
CITAT (gammelnalle @ 21-06-2006, 15:23)
OM jag hade haft tillgång till en grästrimmer... (djäkla verkstad: 2veckor har jag väntat på reservdelar till en SVENSK trimmer: "Lagret ligger numera i Tyskland")
så hade jag tatt en bild.... och den hade sagt ALLT!!!  (även hur stökigt det är i mitt land....  :)  )

Behöver du grästrimmer för att ta en bild? ohmy.gif Själv använder jag kameran! biggrin.gif tongue.gif
gammelnalle
för en händig karl är inget omöjligt!!!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

och underbart är kort!!

smile.gif smile.gif smile.gif
Frida H
få se en blid nu !!! det kan nog inte bli värre än mitt! men jag har ingen kamera tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (gammelnalle @ 21-06-2006, 15:23)
OM jag hade haft tillgång till en grästrimmer...

Har du inte en vanlig sax rolleyes.gif biggrin.gif om du vill snygga till före fotograferingen, så gör man ju ofta innan man går till fotografen snyggar till sig laugh.gif
gammelnalle
inte ens en fårsax skulle förslå att "klippa till" så det ser anständigt ut....


och inte har de mognat ännu heller...men snart.....


b
Reserv
CITAT (gammelnalle @ 25-06-2006, 11:16)
inte ens en fårsax skulle förslå att "klippa till" så det ser anständigt ut....


och inte har de mognat ännu heller...men snart.....


b

Ta lien, det kommer jag få göra efter att gräsklipparn brann för mig igår sad.gif
Mozart
Skönt i alla fall att du skonar oss från att se ogräset, för sånt är det ingen här inne som någonsin har sätt, så det är skönt att vi slipper!

(känn inte att vi tjatar på dig Gammelnalle)
gammelnalle
CITAT (Mozart @ 25-06-2006, 20:39)
Skönt i alla fall att du skonar oss från att se ogräset, för sånt är det ingen här inne som någonsin har sätt, så det är skönt att vi slipper!

(känn inte att vi tjatar på dig Gammelnalle)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


DEN höll jag på att "gå" på!!!!


biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Meliss
Hej alla!

En snabb fråga angående jordgubbar i pallkrage; Hur nära sätter ni plantorna? Vet att man kan sätta plantor närmare- men hur mkt närmare?
Betty
Jag har åtta plantor i en krage. Men det är nog i mesta laget tror jag...
lisselbo
Så här ser mina bingar ut med jordgubbar, ursäkta röran runt om.
Jag har 4 st sådana bingar, så mycket gubbar blir det.
Hur många plantor det är i varje binge vet jag inte, men det är säkert fler än 8 st.

Mozart
CITAT (Betty @ 30-06-2006, 23:44)
Jag har åtta plantor i en krage. Men det är nog i mesta laget tror jag...

Hel eller halvkrage?

Jag har köpt 24 plantor som jag tänkte plantera, ytan är lika stor som två pallkragar, men står som en pyramid, se tidigare inlägg i samma tråd. Vet dock inte alls hur det blir.
Betty
CITAT (Mozart @ 01-07-2006, 20:56)
CITAT (Betty @ 30-06-2006, 23:44)
Jag har åtta plantor i en krage. Men det är nog i mesta laget tror jag...

Hel eller halvkrage?

Jag har köpt 24 plantor som jag tänkte plantera, ytan är lika stor som två pallkragar, men står som en pyramid, se tidigare inlägg i samma tråd. Vet dock inte alls hur det blir.

Mina pallkragar är i storleken 120x80 cm.
Mozart
Betty: Ok, helkrage altså. Dina plantor verkar ha växt massor. smile.gif
Var tvungen att söka på lite gamla trådar om hur många plantor folk här inne har i sina kragar. Bland de svar jag hittade verkade de flesta ha fler än 8 st.

Tråd 1
Tråd 2
Tråd 3


Jag köpte ju 24 plantor som jag skrev tidigare. Jag todde jag hade köpt för få, men jag behöver nog inte oro mig för det längre! Ytan jag ska plantera på är ju som två helkragar, men det blir ju som fler kanter, vilket kanske gör att man kan plantera fler.
starlady
Äh, kan du inte ta en bild ändååå.. har ju just börjat få upp ögonen för att hela mitt jobb VIMLAR av kragar som ingen tycks bry sig ett dyft om. Troligen bara att ta med sig hem vilken dag i veckan som helst! smile.gif

Våra jordgubbar (som vi upptäckt i princip I vår gräsmatta!) skulle nog behöva bättre levnadsvillkor för att verkligen ta sig och producera. De bär som har kommit har dock varit väldigt söta och goda, så nu vill jag bygga FLER såna goda gubbar! wub.gif

Hur vet man förresten vilken sort man har när man inte köpt den själv?
Betty

Kragen till vänster; 8 plantor och kragen till höger; gräslök och persilja längst fram och 6 jordgubbsplantor bakom dem.
Jag la på ett ca 3 cm tjockt lager gräsklipp i den vänstra kragen i början av juni men har inte lagt på något mer efter det, ändå är flertalet av bladen 20 - 25 cm stora.
Zinna
Hmm.... gammelnalle? Kan man fotografera med en grästrimmer? Och HUR bra blir det?
Vill tillägga att jag också tycker din pallkragekonstruktion verkar hur bra och trevlig som helst. Funderar också på att knycka........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon