Fia N
Hej alla kotteälskare!

Vi har en kotte som bor under vår gamla stentrapp på baksidan av huset. Dessvärre måste trappen nu tas bort. Funderar nu förstås på hur jag kan muta kotten att stanna på tomten?? Är detnågon som försökt något sådant?
Ska jag mata den lite då och då och hoppas att den inte flyttar så långt? Älskar kottar och är bedrövad över att vi måste beröva den på dess hem...
Trappan måste bort, men jag drar på det så länge jag bara kan....

Antar att det bara är att hoppas att han flyttar bakom lekstugan eller nåt.

Sofia sad.gif
Fialotta
Lyckliga du som ha en kotte rolleyes.gif

jag vet inte men jag tror att tar du bort trappan så går han till grannen
eller nåt...men den hittar sitt eget nya ställe...det
går nog inte att muta den...har egen vilja tongue.gif

Var rädd om kotten och låt naturen sköta sitt...även om du måste
ta bort trappan rolleyes.gif
Lycka till!
yla
jaa fast har den ungar just nu så kan du väl ändå vänta tills dom e klara det e ju inte så kul o behöva flytta med småbarn i bagaget

igelkottar gillar rishögar det kan du ju ha i åtanke
när du försöker muta den
men den kommer förstås göra som den vill men varför inte testa att ta det som finns under trappan (det är ju kottes gamla bohag såatt säga)o ge det till kotten på nån bra plats i trädgården o gärna ett tak de e nog därför han gillar din trappa tak över huvudet e ju fint laugh.gif
Fia N
Där sa du nåt.... Hade inte ens tänkt så långt som småkottisar, måste kollas...försiktigt. Tänk om den har bebisar! Då blir ju ångesten ännu större! ohmy.gif

Ska självklart vänta med trappelimineringen in i det sista hur som helst.
Och hoppas att kotten stannar....
Fia
Fia N
Fantastiskt! Tack Kurt!!!!!!
Fia
Kattmatte
Du kan försöka bygga ett kottebo som jag skrev i hasse h:s meddelande.
Använd en stor, djup trälåda som läggs uppochned med öppningshål, fylls med torr halm eller torra löv. Vill man vara lite pysslig kan man säkert bygga ett litet igelkottslott att ha som prydnad i trädgården. wink.gif
Se bara till att det är välisolerat och byt isoleringen=halm/torra löv varje säsong så ohyran som gärna väljer att parasitera de stackars kottarna försvinner. Elda upp det men se till att ingen igelkott följer med!
Kattmatte
CITAT (KURT @ 16-05-2003, 10:27)

äsch, han hann före.

ohmy.gif biggrin.gif
L8 B.
Hej!
Läste i forskning och framsteg för ett gäng år sedan om någon som hade doktorerat på igelkottar wink.gif I artikeln stod att en genomsnittlig igelkott har i genomsnitt 1500 olika sotrers kvalster, parasiter mm... Det är väl troligt att de har fler än en av varje... Men hur som är de söta. Gillar de inte katt/hundmat om man nu ska mata dem...? Småkottarna är alldeles mjuka på magen =)
Eva i Skåne
Igelkottar älskar kalla plättar tongue.gif

Vi har ett par stycken som går runt till alla grannarna på kvällarna och kollar var som bjuds.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon