Full version: Hjälp!
Imsavimsa
Jag är ny här på forumet. Har läst ett tag och lärt mig en hel del, tack för det. Har nu fått fyra pallkragar och odlar i dem. Det växer så det knakar, men nu har tyvärr mördarsniglarna hittat vägen till dem mad.gif .

Jag har snigelfällor inte så långt från kragarna, och visst, en del drunknar i dem, men tyvärr inte alla. Har ni något bra tips att bli av med dem? Jag vill äta mina grönsaker och kryddor själv, och dessutom sover ju jag på natten när de monstrena äter sin middag.

Hoppas att någon har ett bra tips att ge mig.

Imsavimsa
Gloriana
Om du kör med 2 pallkragar på varandra kan du stoppa in en metall- eller plastlist som står vertikalt ut mellan kragarna. Den bör sticka ut en 10 cm skulle jag tro och kanten kan gärna vara lite vass. Detta borde funka tycker jag. Lycka till!
Imsavimsa
Tyvärr har jag inte två på höjd så det går nog inte. Tyvärr.

Finns det någon annan som har något tips?

Imsavimsa
KURT
CITAT (Imsavimsa @ 28-06-2006, 09:24)
Tyvärr har jag inte två på höjd så det går nog inte. Tyvärr.

Finns det någon annan som har något tips?

Imsavimsa

Man kan köpa eller bygga et staket som man sätter runt pallkragen
mekare
jag strör kaffesump och krossade äggskal på jorden i mina lådor. Det verkar som sniglarna hellre stannar utanför då. jag använder ganska mycket kaffesump.
har för mig att jag läst någonstans att 70 % av sniglarna hellre är någon annastans än där det är mycket med kaffesump. hos mig är det 100% av sniglarna smile.gif
Whiskuchi
Jag har strött SnigelEffekt på marken runt kragarna, efter det har jag inte sett nåt i dem.
Frida H
Plocka plocka plocka, varje kväll + Snigelfritt
Imsavimsa
Tack för era svar. Nu har jag strött ut snigelfritt runt kragarna och i mina blomkrukor, som de också älskade. Och varit ute på snigeljakt också. Hoppas att det hjälper. Läste också om kopparband någonstans, men kan inte hitta det. Funderade på om det kunde hjälpa att sätta det runt pallkragarna.

Som ni märker så gillar jag INTE de här äckliga krypen. Gör nästan vad som helst för att bli av med dem, men det är väl lättare sagt än gjort. Har man väl fått dem får man tydligen finna sig i att de finns där.

Imsavimsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon