Full version: Dopgåvor
forget-me-not
Jag behöver tips på lämpliga dopgåvor till min brorson.

Föräldrarna har inga önskemål själva, vilket gör det lite svårt.
Reserv
Är du händig? Hur lång tid har du på dig? Nåt personligt brukar va´uppskattat, en broderad doptavla, sy ett personligt barntäcke med aplikationer....eller rent ut av ett litet lapptäcke, om tiden finns wub.gif
ullislerum
en fin inbunden bok som man kan skriva en hälsning i på insidan av pärmen tycker jag är trevligt!
Cattis4
Sparbössa med eller utan innehåll, Dalahäst, Speldosa, Barnbestick, ja det var nog det jag kom på nu.

/Cattis
kristerh
Ett fondkonto, som nån kan sätta in pengar på vid födelsedagar, högtidsdagar mm, samt att barnet själv kan sätta in en slant då och då, tex när sparbössan tömms, de flesta barn har ju en sparbössa.
när barnet sedan kommit upp i myndighetsåldern kan de ta ut pengarna,
och då har de förhoppningsvis vuxit rejält. Pengar att ha till ny bil, lägenhet eller bara att resa upp. Jag har själv gjort så till mina syskonbarn och pengarna har vuxit rejält.
krister
Diabolique
CITAT (kristerh @ 29-06-2006, 11:03)
Ett fondkonto, som nån kan sätta in pengar på vid födelsedagar, högtidsdagar mm, samt att barnet själv kan sätta in en slant då och då, tex när sparbössan tömms, de flesta barn har ju en sparbössa.
när barnet sedan kommit upp i myndighetsåldern kan de ta ut pengarna,
och då har de förhoppningsvis vuxit rejält. Pengar att ha till ny bil, lägenhet eller bara att resa upp. Jag har själv gjort så till mina syskonbarn och pengarna har vuxit rejält.
krister

Ja, eller varför inte ett pensionssparande? smile.gif
Maria i Helsingborg
Något jag aldrig fick till mina barn - men har saknat & alltid tipsar om - är en liten söt ask för deras tappade mjölktänder smile.gif
Yin o Yang
Kompisar till mig köpte en dalagunghäst med pojkens namn på. Väldigt fin och gissa om det uppskattades
wub.gif
Diabolique
CITAT (Maria i Helsingborg @ 29-06-2006, 11:13)
Något jag aldrig fick till mina barn - men har saknat & alltid tipsar om - är en liten söt ask för deras tappade mjölktänder smile.gif

Jag tänkte personligen köpa en liten söt glasburk och skriva "Mina sista tänder" på. Kulle vara fint att ha i hyllan. Men så har jag kanske ovanligt sjuk humor... tongue.gif
Helen i Skåne
Jag har köpt vinglas till mitt fadderbarn, halsband med ett hjärta till ett barn, kanske inte så kul idag men roligt sen. Mina barn fick matbestick i silver, inramad slipsnål, för att krossa glaset när det var dags att använda, aktier, en tavla (ej barntavla utan en "vuxenvariant")
myskmadra
Jag har flera gånger gett bort ljusstakar och det har varit uppskattat.
Kan tillägga att jag själv ofta använder de ljusstakar i mässing som jag själv fick i doppresent. smile.gif
Som komplement brukar jag ge ett gåvobrev på planterade träd till exempel i "VI-skogen".
Kathy
Vid ett tillfälle hade jag målat med porslinsfärg på en stor tallrik. Jag skrev datum, klockslag, längd och vikt samt namn på henne som skulle döpas. Vid dopfesten så rollade vi hennes små fötter med svart porslinsfärg och stämplade med fötterna på tallriken. Därefter brände jag den och det blev doppresenten.

En annan gång så använde jag ett tallriksunderlägg i bambu och tillverkade en tavla av det. Skrev alla data med namn osv och slutligen så satte jag fast en liten leopard (kramdjur) som satt på sidan och dinglade med benen på kanten av tavlan.
ninnisky
Det beror ju lite på vad du vill investera... Öppnar man ett fondkonto så har jag för mig att man måste börja med 3000:- (kristerh kan säkert rätta mig).
Visst är en liten ask till mjölktänder sött - men är det inte mest föräldrarna som har glädje av det.

Själv tycker jag att en bok t ex Putte i Blåbärsskogen eller Skattkammarön med en personlig hälsning i överträffar alla "dopprylar".
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 29-06-2006, 21:07)
Vid ett tillfälle hade jag målat med porslinsfärg på en stor tallrik. Jag skrev datum, klockslag, längd och vikt samt namn på henne som skulle döpas. Vid dopfesten så rollade vi hennes små fötter med svart porslinsfärg och stämplade med fötterna på tallriken. Därefter brände jag den och det blev doppresenten.

En annan gång så använde jag ett tallriksunderlägg i bambu och tillverkade en tavla av det. Skrev alla data med namn osv och slutligen så satte jag fast en liten leopard (kramdjur) som satt på sidan och dinglade med benen på kanten av tavlan.

Just såna personliga presenter värdesätter jag... och säkert många med mig ... som allra högst. wub.gif
Tyvärr har jag inte kommit mig för att tillverka något men våra barn har fått
fina målade tallrikar av moster som är mycket händig och påhittig wub.gif
Latmask
Det vi uppskattat mest som våra barn fick var
1. Körsbärsträd till första sonen
2. Plommonträd till andra sonen
Fru fet
De dopgåvor mina barn har haft mest glädje (som barn) av är nog cd-skivorna "min skattkammare" som kom för några år sedan. De har gått varma! Själv ger jag gärna en bok i dopgåva ,"Gruffalon" av Axel Scheffler har jag gett bort flera gånger! Eller en fin barnfilt. Problemet med porslin och sånt är att det känns ruskigt omodernt när det väl skall börja användas, det som mina föräldrar samlade åt mig exempelvis använder jag aldrig (väääldigt åttiotaligt). En annan rolig gåva (till rätt person då) är en flaska vin för lagring. Båda mina pojkar har portvin som bara ligger och väntar på deras....trettioårsdag eller nåt rolleyes.gif .
Margaretha
Skultunas skyddsängel i mässing tycker jag är en fin doppresent. Den kan ju bli julprydnad så småningom, men påminner också om dopets innebörd.
Den finns i två storlekar.
forget-me-not
CITAT (Reserv @ 29-06-2006, 07:38)
Nåt personligt brukar va´uppskattat, en broderad doptavla......

Jag håller på och broderar en tavla. Det är ingen doptavla, men den är fin till en liten gosse ändå. wub.gif



CITAT (ullislerum @ 29-06-2006, 07:38)
en fin inbunden bok som man kan skriva en hälsning i på insidan av pärmen tycker jag är trevligt!
CITAT (ninnisky @ 29-06-2006, 22:10)
Själv tycker jag att en bok t ex Putte i Blåbärsskogen eller Skattkammarön med en personlig hälsning i överträffar alla "dopprylar".
CITAT (Fru fet @ 29-06-2006, 22:47)
Själv ger jag gärna en bok i dopgåva ,"Gruffalon" av  Axel Scheffler har jag gett bort flera gånger!

Det var en bra idé. Barnets mamma tycker, liksom jag, mycket om böcker. smile.gif

CITAT (Margaretha @ 29-06-2006, 23:30)
Skultunas skyddsängel i mässing tycker jag är en fin doppresent. Den kan ju bli julprydnad så småningom, men påminner också om dopets innebörd.
Den finns i två storlekar.

Googlade och hittade den. Den var vacker. wub.gif


Edit: Ibland är det inte lätt att stava rätt... rolleyes.gif
ninnisky
Vilken underbar liten tavla du gör. Den kommer säkert både barn och föräldrar bli jättelyckliga över!

Riktigt känner hur mycket kärlek du lägger in i broderiet wub.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (ninnisky @ 01-07-2006, 12:23)
Vilken underbar liten tavla du gör. Den kommer säkert både barn och föräldrar bli jättelyckliga över!

Riktigt känner hur mycket kärlek du lägger in i broderiet wub.gif wub.gif

Tack! wub.gif
*Felix matte*
Instämmer i... Sååå vacker tavla du syr forget-me-not wub.gif

Dottern sydde tavla till moster på hennes 70-års dag... det blev den mest uppskattade presenten av alla smile.gif
forget-me-not
CITAT (Felix matte @ 01-07-2006, 21:39)
Instämmer i... Sååå vacker tavla du syr forget-me-not wub.gif

Tack Agneta! wub.gif

Jag vill bara poängtera, ifall någon missade, bilden jag la upp är från sajten som sålde materialet. Det är inte den färdiga tavlan. Som jag skrev så håller jag fortfarande på och broderar tavlan. Fast självklart hoppas jag att den ska bli lika fin som den på bilden. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (forget-me-not @ 01-07-2006, 22:20)
CITAT (Felix matte @ 01-07-2006, 21:39)
Instämmer i... Sååå vacker tavla du syr forget-me-not wub.gif

Tack Agneta! wub.gif

Jag vill bara poängtera, ifall någon missade, bilden jag la upp är från sajten som sålde materialet. Det är inte den färdiga tavlan. Som jag skrev så håller jag fortfarande på och broderar tavlan. Fast självklart hoppas jag att den ska bli lika fin som den på bilden. smile.gif


Jo jag förstod att bilden inte var på den du sydde....
men visst tror jag att din tavla blir precis lika fin smile.gif
forget-me-not
smile.gif
AnnammA
Plantera en egen blåbärsbuske(typ "Putte") i en trevlig kruka tillsammans med en sagobok(typ "Putte i blåbärsskogen") rolleyes.gif smile.gif rolleyes.gif

hälsn
AnnA
kristerh
CITAT (ninnisky @ 29-06-2006, 22:10)
Det beror ju lite på vad du vill investera... Öppnar man ett fondkonto så har jag för mig att man måste börja med 3000:- (kristerh kan säkert rätta mig).

Det har jag inte hört talas om wink.gif kanske är olika på olika banker...
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 11:02)
CITAT (ninnisky @ 29-06-2006, 22:10)
Det beror ju lite på vad du vill investera... Öppnar man ett fondkonto så har jag för mig att man måste börja med 3000:- (kristerh kan säkert rätta mig).

Det har jag inte hört talas om wink.gif kanske är olika på olika banker...
krister

Inte heller hört talas om såna villkor ohmy.gif
Ska ju gå att starta med bara ett par hundralappar om man så vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon