Ewa L
De första åren när jag var skild hade jag bostadsbidrag. Jag behövde helt enkelt pengarna.

När min son fyllde 18 år lyfte han hela det belopp (ingen förmögenhet) som jag och min ex-make skrapat ihop till honom genom åren. Han brände helt enkelt pengarna pga att han mådde dåligt.
Jag blev lite ledsen, men ansåg att de trots allt var hans.

Men det tyckte inte försäkringskassan. Hans pengar (som jag aldrig såg röken av) lades ovanpå min inkomst. Iomd "hittade" de också dotterns pengar. De var ju något så fult som "ett kapital".

Jag blev återbetalningsskyldig. 18.000,-!! Självklart blev jag också utan bostadsbidrag.

Jag gnetade i flera år med att betala av 500,-/mån och är sedan 1,5 år skuldfri.

I går fick jag ett brev från Försäkringskassan. De hade enligt Regeringsrätten ingen laglig grund att ta ut ränta på mina pengar under tiden jag betalade av.

Jag fick tillbaka styvt 3.000,-! En liten, men ändå seger.
Lady Hamilton
Grattis! smile.gif Även om jag tycker att försäkringskassan gott kunde ha betalat tillbaka alla "sparpengar" + räntan. För där tycker jag att du blev mycket orättvist behandlad sad.gif
Är enda chansen att klara sig från sånt att låsa in pengarna i bankfack? wink.gif
Jag har lite pengar som jag sparar åt barnen..................
fruberglund
Skönt för dig!

Vilka j-la system vi har i Sverige. Ska man inte kunna spara pengar till sina barn alltså.

Vi sparar till Isak och även gammelfarmor & farfar, farmor & farfar sätter in en del till honom på detta konto. Det skulle alltså räknas som våra pengar fast han har fått dem av andra?

Åhhhh, sånt här gör mig vansinnig!!! Det är så jäkla dumt så det finns inte!
Ewa L
Detta med att spara till barnen har varit uppe på ex.vis Plus.

En mormor (eller om det var farmor) sparade pengar till sitt barnbarn, men inte i sitt namn utan hans. Dottern (dvs mamman) åkte på en rejäl ekonomisk smäll. mad.gif

Nej, det är den gamla hederliga madrassen som gäller. Eller att mor-/farföräldrar sparar i eget namn. Testamente etc.
Numera är ju tack och lov arvsskatten i det närmaste försvunnen. Åtminstone när det gäller de belopp som vi vanliga "dödliga" klarar att gneta ihop.
- - -
Jag försökte förstås överklaga när jag fick beskedet, men inte en chans...
Pirum
Grattis till att du fick ersättning smile.gif

Helt vansinnigt när "vanliga" människor drabbas.
Men det finns ju också folk som skriver bilen på barnen för att slippa parkeringsböter (men barnen kan få kronofogden efter sig), eller personer som flyttar pengar till barnen för att förhindra förmögenhetsskatt exv. (Så är det uppenbart inte i detta fall). Synd när "vanligt folk" ska drabbas för att fifflare gjort reglena absurda.

Kanske skulle man kunna lösa detta genom något sparande där pengarna verkligen garantert ÄR barnens, dvs, att de inte kan röras alls innan barnet är 18. Men det skulle ju vara orimligt om man sparar till barnen, sen kanske pannan exploderar, bilen rasar och så måste man gå ifrån huset då man inte kan röra barnens pengar (om de är av sådan omfattning att de kan användas till att reparera).

Men visst, speciellt vid skilsmässor är det ju extra krångligt. De som drabbas hårdast är nog de familjer där de lever på socialbidrag, där blir varje arv till barnen väl uppätet av att bidraget försvinner. Precis som att höjning av övriga bidrag (barnbidrag) inte kommer dessa till del då socialbidraget väl ofta sänks med samma belopp. Hm. Nåja, jag vet inget om ovanstående, så ska ägna mig åt att laga mat istället smile.gif
Ewa L
CITAT (Pirum @ 29-06-2006, 12:21)
Kanske skulle man kunna lösa detta genom något sparande där pengarna verkligen garantert ÄR barnens, dvs, att de inte kan röras alls innan barnet är 18.

Nu var det ju när han fyllde 18 han lyfte pengarna och de VAR verkligen hans. Jag fick inte del av dem.
Men han bodde hemma och därmed ingick han i hushållet.

Så det är definitivt inte någon lösning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon