Full version: Midnattssol
*Felix matte*
Fotat kl 00.00.10 3 juli 2006
Lady Hamilton
smile.gif Ja ni har ljusare än vad vi har nu. Här är det lite "skymning" just nu
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 03-07-2006, 00:11)
smile.gif Ja ni har ljusare än vad vi har nu. Här är det lite "skymning" just nu

Aha... men så minns jag också från bardomsbyn att där var inte alls så ljust nätterna igenom som vi har här. smile.gif
Jag skulle gärna behålla midnattssolen året om tongue.gif .. och sol och värme också förståss.
Alexander-VG-zon3
så ser det ut här nästan varje natt vid 00.00-1tiden

jag vet alldrig om det är ner eller upp men jag tror dte är ner för upp kommer vid 2-3 tiden
det är verjkligen coolt när det är så ljust häftig bild wub.gif
*Felix matte*
CITAT (flaxss @ 03-07-2006, 00:15)
så ser det ut här nästan varje natt vid 00.00-1tiden

jag vet alldrig om det är ner eller upp men jag tror dte är ner för upp kommer vid 2-3 tiden
det är verjkligen coolt när det är så ljust häftig bild wub.gif

Lika mörkt brukar det vara i Boråstrakten då vi är hos sonen m.fam smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 00:19)
CITAT (flaxss @ 03-07-2006, 00:15)
så ser det ut här nästan varje natt vid 00.00-1tiden

jag vet alldrig om det är ner eller upp men jag tror dte är ner för upp kommer vid  2-3 tiden
det är verjkligen coolt när det är så ljust häftig bild  :wub:

Lika mörkt brukar det vara i Boråstrakten då vi är hos sonen m.fam smile.gif

jag vet hemskt här är både mörkt å kallt nu ju å du har sommar än .
du har det skönt nu väl
fast undra hur växterna mår elelr dom är kankse vana .
men ändå vilket coolt klimat
*Felix matte*
CITAT (flaxss @ 03-07-2006, 00:21)
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 00:19)
CITAT (flaxss @ 03-07-2006, 00:15)
så ser det ut här nästan varje natt vid 00.00-1tiden

jag vet alldrig om det är ner eller upp men jag tror dte är ner för upp kommer vid  2-3 tiden
det är verjkligen coolt när det är så ljust häftig bild  wub.gif

Lika mörkt brukar det vara i Boråstrakten då vi är hos sonen m.fam smile.gif

jag vet hemskt här är både mörkt å kallt nu ju å du har sommar än .
du har det skönt nu väl
fast undra hur växterna mår elelr dom är kankse vana .
men ändå vilket coolt klimat

Här exploderar allt i växtväg när värmen och midnattssolen kommer.
Men det kan också snabbt slå om och det är inte helt unikt att det kommer någon snöby i juli eller augusti... fast det är inget som stannar kvar.
Växterna är vana och följer klimatet här.


Vi får ta vara på alla vackra, varma dagar och njuta så länge det varar smile.gif wub.gif
Gillan
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 00:09)
Fotat kl 00.00.10 3 juli 2006

Helt fascinerande. Förstår inte att jag som är en sån
ljusälskare inte upplevt detta än wub.gif
Men det kanske blir av nåt år tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 03-07-2006, 07:01)
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 00:09)
Fotat kl 00.00.10 3 juli 2006

Helt fascinerande. Förstår inte att jag som är en sån
ljusälskare inte upplevt detta än wub.gif
Men det kanske blir av nåt år tongue.gif

Vi som lever och bor häruppe märker inte så mycket av förändringen..
den kommer liksom per automatik och sedan kommer mörkret igen
och lika lite märker vi av den innan vi har helsvarta nätter ohmy.gif laugh.gif

Tycker absolut att du ska se till att få uppleva detta... som för oss är "vardagsmat" wub.gif
netaave
Om det inte vore för dom förbaskade myggen däruppe.....
Kathy
Svalbard har en fantastisk midnattssol om sommaren.....nästan precis som om dagen.
Och - det finns inga mygg däruppe heller. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 03-07-2006, 23:26)
Om det inte vore för dom förbaskade myggen däruppe.....

Vaa?????????? På nätet läser jag om människor i Göteborgstrakten
de har inte kunnat vistas utomhus efter kl 18 pga alla mygg...
Vi har inte alls många i år heller smile.gif
Vi kan sitta ute och njuta av sommarvärmen... en liten myggspiral brinner på altangolvet.... den håller de få myggorna på avstånd. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 03-07-2006, 23:31)
Svalbard har en fantastisk midnattssol om sommaren.....nästan precis som om dagen.
Och - det finns inga mygg däruppe heller.  :D

Visst var det du som hade fått köpa "myggjacka"?

Svalbard... Såg du ikväll Fångstfamiljen på Svalbard
Tid: 21:30-22:00

Norsk dokumentärserie från 2005. En norsk familj bosatte sig på Svalbard under ett år. Del 3 av 3. De mörka vinterdagarna övergår i vår med blommor och snösmältning. Familjen åker hundspann för att jaga, hämta vatten och timmer alltmedan isbjörnarna regelbundet lufsar vid stugknuten. Dagen för hemresan till Norge närmar sig. Även 9/7.


Så intressant och sevärd serie program.
Systerson min har bott och jobbat i Longörbyn (heter den så?) under några år.
Isbjörnen tog en kvinna under hans tid där. sad.gif
Magdis
Jag har inte fått ett enda myggbett hittills. Säkert för att det varit så torrt och soligt länge nu, det enda som det är gott om här just nu är harkrankar.
Snöflinga
Ljust dygnet runt, helt fantastiskt, måste upplevas sleep.gif och naturen rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-07-2006, 23:54)
Jag har inte fått ett enda myggbett hittills. Säkert för att det varit så torrt och soligt länge nu, det enda som det är gott om här just nu är harkrankar.

Vi har 3 st elektriska "flugfångare"... jag smockar vartenda kryp som närmar mig...
Harkrankarna verkar ha fått dubbel "förökningsdos" i år...
jag vill helt enkelt få "vara i fred ute" smile.gif
caprifol
Underbart! Jag åker upp om några veckor och det är lika härligt att uppleva ljuset varje gång. Trots alla mina år här nere i södern reagerar jag likadant när jag kommer tillbaka hem efter min norrbottensvistelse. Även om större delen av sommarn - och kanske t o m semestern - är kvar blir jag lite deprimerad de första kvällarna när det blir mörkt. Det känns för mig som HÖST då - även om det är 25 grader och högsommar...
caprifol
Lady Hamilton
CITAT (netaave @ 03-07-2006, 23:26)
Om det inte vore för dom förbaskade myggen däruppe.....

ohmy.gif MYGG!
Jag förstår inte vart det där snacket om mygg kommer i från??
Folk far "gladeligen" på solsemsester till sydliga breddgrader men DÄR om någonstans finns det mygg! Det första man fick inhandla när jag var på Kreta var en typ av myggmedel som skulle sättas in i kontakten på väggen. Men ändå blev vi så mygg bitna att barnen blev tvungna att få läkarhjälp mot de hemska mygg betten.
I Norrland finns det också mygg men det är typ på myrar eller andra "speciella" ställen där myggor kläcks i massor.
Men annars är det en myt, att det finns mer mygg i Norrland smile.gif Utan det finns mera mygg söderut än vad det finns norrut laugh.gif
Gossen Ruda
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:37)
CITAT (Scrollan @ 03-07-2006, 23:31)
Svalbard har en fantastisk midnattssol om sommaren.....nästan precis som om dagen.
Och - det finns inga mygg däruppe heller.  biggrin.gif

Visst var det du som hade fått köpa "myggjacka"?

Svalbard... Såg du ikväll Fångstfamiljen på Svalbard
Tid: 21:30-22:00

Norsk dokumentärserie från 2005. En norsk familj bosatte sig på Svalbard under ett år. Del 3 av 3. De mörka vinterdagarna övergår i vår med blommor och snösmältning. Familjen åker hundspann för att jaga, hämta vatten och timmer alltmedan isbjörnarna regelbundet lufsar vid stugknuten. Dagen för hemresan till Norge närmar sig. Även 9/7.


Så intressant och sevärd serie program.
Systerson min har bott och jobbat i Longörbyn (heter den så?) under några år.
Isbjörnen tog en kvinna under hans tid där. sad.gif

Longyearbyen.

Isbjörnen är direkt livsfarlig. Ingen vettig människa ger sig ut i naturen på Svalbard utan att ha gevär med sig, ofta även inne i samhällena. Isbjörnen har ingen inbyggd rädsla för människor som andra björnar har och dessutom har den inget emot att dryga ut kosthållet med en "långgris", kannibalernas beteckning på människor.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 11:46)
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:37)
CITAT (Scrollan @ 03-07-2006, 23:31)
Svalbard har en fantastisk midnattssol om sommaren.....nästan precis som om dagen.
Och - det finns inga mygg däruppe heller.  biggrin.gif

Visst var det du som hade fått köpa "myggjacka"?

Svalbard... Såg du ikväll Fångstfamiljen på Svalbard
Tid: 21:30-22:00

Norsk dokumentärserie från 2005. En norsk familj bosatte sig på Svalbard under ett år. Del 3 av 3. De mörka vinterdagarna övergår i vår med blommor och snösmältning. Familjen åker hundspann för att jaga, hämta vatten och timmer alltmedan isbjörnarna regelbundet lufsar vid stugknuten. Dagen för hemresan till Norge närmar sig. Även 9/7.


Så intressant och sevärd serie program.
Systerson min har bott och jobbat i Longörbyn (heter den så?) under några år.
Isbjörnen tog en kvinna under hans tid där. sad.gif

Longyearbyen.

Isbjörnen är direkt livsfarlig. Ingen vettig människa ger sig ut i naturen på Svalbard utan att ha gevär med sig, ofta även inne i samhällena. Isbjörnen har ingen inbyggd rädsla för människor som andra björnar har och dessutom har den inget emot att dryga ut kosthållet med en "långgris", kannibalernas beteckning på människor.

Jodå, jag såg dokumentären, Felix matte.
Och...visst var det jag som hade investerat i en myggjacka. biggrin.gif

Svalbard har uppemot 2000 isbjörnar och, precis som Ruda säger, så vistas man inte utanför Longyerarbyen utan vapen. Sysselmannen brukar även hålla koll på ev kringstrykande björnar som kommer för nära.

När vi var däruppe, så nödgades de skjuta en hona med 2 halvvuxna ungar eftersom det inte gick att hålla dem borta ifrån byn.

Efter att ha sett programmet så inser jag att jag vill åka dit igen. wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon