Full version: Nödhjälp
Kat
Jag vet inte vad jag gjort för fel med mina bäddar i år, men det växer verkligen USELT i dem.
Tyckte jag hade gjort så fint med att blanda jorden det växte så bra i förra året med hästgödsel från mammas pållar. Jorden kändes jätte-lucker och fin. Men allt som kommit upp såhär i början av juli(!) är smått, smått, smått.

Vad har jag gjort för fel?!

Kan jag rädda det på något vis så jag få någon skörd alls i år?
Åsa, mälardalen zon 2
Vad är det du odlar och när sådde du? Är det i norr eller söder du odlar? När gödslade du sist och med hur mycket? +var det välbrunnen gödsel?
Kat
Jag minns inte allt jag satt längre. Men kålrot och broccoli, tror jag i vart fall. Kanske fänkål också? Och troligen någon lök.

Gödseln var inte helt brunnen, men väl söndersmulad och fin från hagen. Annat jag gödslat med det mår finfint!

Jag sådde någon gång i slutet av maj och bäddarna ligger i söder.
Gödslar med nässelvatten gör jag då och då.

Jag undrar om de kanske blivit för torra någon gång i början och lider sviter av det?
Är det något som går att göra något åt nu?

By the way...
Inte för att jag sått några morrötter
- men vad ska man så dem i för att få fullstora sådana?
Sand?
Åsa, mälardalen zon 2
Kålrot brukar växa sakta och slutet av maj var ju inte så många veckor sedan, broccoli kan växa snabbt och de kan växa sakta det beror på vilken sort man valt, fänkål är inte heller någon snabbväxare (både fänkål och broccoli brukar man ofta förkultivera). Lök brukar man också förkultivera ifall man använder frö.

+Kålväxter bör inte odlas på samma plats år efter år så odlade du någon kålväxt på platsen förra året kan det vara en orsak till varför odlingen går dåligt. +Jag tycker kålväxter funkar bättre när det inte är så varmt ute.
gammelnalle
I en av mina pallkragar växte det DÅLIGT... och det tog lång tid innan jag begrep varför:

Katten!!! Hade hittat ett perfekt utedass!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gåsis
Jag tycker att mina pallkragar kräver mycket vatten, som sommaren varit hittills har det torkat ut rejält ett par gånger i ytan och för mig gror det inte så bra mad.gif Jag har sått om både sallad och rödbetor.

/Åsa
netaave
Växer uruselt i mina också, dillen jag sådde i maj har knappt kommit upp och då har jag bytt odlingsställe i alla mina kragar för allt jag brukar sätta.
Hade det varit bättre att så dillen på det gamla vanliga stället?
Sockerärtorna växer så det knakar, likaså ringblommor, men rödbetor, mangold och lök växer inte mycket.
Åsa, mälardalen zon 2
Och här växer det enormt, speciellt värmeälskande växter som ex. malabarspenaten och Calaloon men även mangolden växer som ogräs. T.o.m Gelber schnittmangold som växte dåligt förra året (det är samma fröpåse). Jag har min mangold i hemsnickrade "pallkragar" (ser inte riktigt ut som pallkragar) och det som kanske är annorlunda är att de är hyfsat stora rutor och de torkar inte ut så snabbt.


Dill växer bara där den själv vill växa, det funkar bäst att strössla ut den lite här och var på senhösten, där den trivs växer den.
Kat
Ja, jag har nog sått lite fel grejer. Men precis som andra här så växer dillen också uselt.
Det enda som spenar på är SVAMPEN!
Var i helskotta kommer DEN ifrån i värmen?

Försöker vara noggrann med skiftesbruket dock, så jag tror inte att det är själva problemet.
Eva i Västerås
Det är ju ett riktigt torrår, så det kan dra oerhörda mängder vatten. Jag har fukthållande lerjord och har vattenspridaren på en timme två gånger i veckan. Men då växer det så det knakar i värmen.
Övergödsling utan tillräckligt med vatten kan nog bränna. Men nässelvatten borde inte vara någon fara, förstås.
Jag skulle nog vattna ordentligt.

Jag har haft problem med att det GROTT dåligt en del år. Sen kom jag underfund om att min färska gödsel och halvmultnade kompost fortsatte multna. Snabbgrodda rädisor och sallat växte som bara den, liksom sättlök och förgrodda saker, men morötter, rödbetor, bönor, dill och persilja grodde knappt alls. Fröna blev uppätna/förmultnade innan de grodde.
Nu lägger jag sand eller såjord i såraderna. Det går jättebra.

Lycka till!
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon