Full version: Nu ger jag snart upp
Iza
Nu har jag snart provat alla sätt att puta fönster. Amoniak och vatten, fönsterputs, mirakeltrasor, ångtvätt, tidningspapper att efterputsa med mm.
Hur gör ni?
Gossen Ruda
Behöver man putsa fönstren? rolleyes.gif Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.
Lady Hamilton
Lite Yes diskmedel i vattnet, trasa och efter torkar med tidnings papper smile.gif
olgak
Lite, lite såpa i hink med ljummet vatten. En wettexduk, en BRED skrapa som är fräsch och hel och en ren diskhandduk. Ännu bättre går det med en sån där fönstertvättgrej med luddigt tyg på i stället för wettexduken (sådan som är konstruerad som en skrapa, men ist för gummit ett vitt syntetskinnsfluff). Gummihandskar anbefalles.

Doppa trasa/fönstertvättsmojäng i vattnet. Krama ur översottsvatten. För trasa/mojängen över fönstrets yta - jag bruka gnugga LITE försiktigt fram och tillbaka om det är några hiskeliga fläckar. Sedan ta skrapan och skrapa i långa fasta tag. Torka av skrapan med den rena handduken efter varje skrap.

Detta sätt lärde jag mig i den utomordentliga boken "Upp ur hushållsträsket", och det är ta mig tusan värt pengarna för boken bara det. Går jättefort och blir hyfsat bra. Nu har jag stora fönster, inga sexdelade rutor här inte. Men nu går det fort som sagt, och blir bra. Jag försöker efterlikna fönsterputsare som putsar skyltfönster på stan - snabba raska tag och bestämd inställning.
kristerh
Putsar med de där mirakeltrasorna (fiberduk) då behövs varken skrapa eller putsmedel wink.gif
krister
Björken
Mirakeltrasa som är doppad i så varmt vatten du kan sticka fingrarna i, spetsat med lite, obs lite diskmedel, sedan vrider du ur trasan så mycket du kan och lite till. Torkar rutorna ordentligt överallt och om du inte är petnoga så räcker det så annars kan du ta en torr linnetrasa eller en av de tunna mirakeltrasorna och eftertorka med.
Denna metod använder jag mig av när jag putsar alla 108 fönstrena på skolan nu under storstädningen, tänk bara på att aldrig jobba i direkt solsken, det är dömt att misslyckas.
Boxer
Jag tar en kall mellanöl. Istället! wink.gif
Darin i skogen
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren? rolleyes.gif Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!
Whiskuchi
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren?  :rolleyes: Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!

Det är väl inte särskilt ohygieniskt att strunta i fönstren? tongue.gif
Darin i skogen
CITAT (Whiskuchi @ 04-07-2006, 22:21)
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren?  rolleyes.gif Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!

Det är väl inte särskilt ohygieniskt att strunta i fönstren? tongue.gif

Kan väl framkalla astma, Aiiight?

Min moster dog av astma, aiiight?
jennyp
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:31)
CITAT (Whiskuchi @ 04-07-2006, 22:21)
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren?  :rolleyes: Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!

Det är väl inte särskilt ohygieniskt att strunta i fönstren? tongue.gif

Kan väl framkalla astma, Aiiight?

Min moster dog av astma, aiiight?

man får inte astma av att ha otvättade fönster wink.gif däremot kan man få astma och allergier av att ha FÖR rent hemma.
Alexander-VG-zon3
jag måste ha obäddad säng för att inte få nån atsma anfall . men jag måste vara någa med att håla rent på golvet å överallt för att få veck så mycket damm som möligt . å sne när man väl städar inte ha för straka grejor som luktar annars så går det bra för mig med rent bara inte nåt starkt för då kan man med få nåt anfall .
tilääg jag tvättar mina fönster med fönstermedel elelr ja sånt som säljs å sen tidnigspapper man får gnugga riktigkt hårt men sen bler det rent å fint det funkar för mig
Inga från Närke
Diskmedel och varmt vatten och en raka + papper att torka runt träramen. Mera behövs inte. Sedan är det lite avgörande vad man har för glas, är det gamla glasfönster kan det vara svårare att göra rent.
jennyp
CITAT (flaxss @ 04-07-2006, 22:54)
jag måste ha obäddad säng för att inte få nån atsma anfall . men jag måste vara någa med att håla rent på golvet å överallt för att få veck så mycket damm som möligt . å sne när man väl städar inte ha för straka grejor som luktar annars så går det bra för mig med rent bara inte nåt starkt för då kan man med få nåt anfall .
tilääg jag tvättar mina fönster med fönstermedel elelr ja sånt som säljs å sen tidnigspapper man får gnugga riktigkt hårt men sen bler det rent å fint det funkar för mig

precis så gör vi med här hemma med en astmatisk sambo... dessutom med hund och mååååånga krukväxter - som han egentliogen inte ska tåla nåt av det tongue.gif
Emma_
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:31)
CITAT (Whiskuchi @ 04-07-2006, 22:21)
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren?  rolleyes.gif Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!

Det är väl inte särskilt ohygieniskt att strunta i fönstren? tongue.gif

Kan väl framkalla astma, Aiiight?

Min moster dog av astma, aiiight?

Hahaha.. förlåt du Darin i skogen, men jag tror faktiskt att du ska gå tillbaka till din skog och stanna där. Du verkar lite.. underlig. laugh.gif
fruberglund
CITAT (Emma_ @ 05-07-2006, 00:37)
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:31)
CITAT (Whiskuchi @ 04-07-2006, 22:21)
CITAT (Darin i skogen @ 04-07-2006, 22:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 12:17)
Behöver man putsa fönstren?  :rolleyes: Då kan ju fåglarna flyga mot dom för att dom inte syns.

När jag nån gång putsar använder jag vatten med lite diskmedel. Avtorkar med fönsterskrapa.

Hrm.

Är det verkligen bra att du förespråkar en icke hygieniskt rätt värld?

Tänk efter lite nästa gång!

Det är väl inte särskilt ohygieniskt att strunta i fönstren? tongue.gif

Kan väl framkalla astma, Aiiight?

Min moster dog av astma, aiiight?

Hahaha.. förlåt du Darin i skogen, men jag tror faktiskt att du ska gå tillbaka till din skog och stanna där. Du verkar lite.. underlig. laugh.gif

Ja, TROLL brukar ju hålla till i skogen!

Fönsterputsning har jag inga knep på, haaaaaaaatar att putsa fönster och gör det oftast inte alls. Kan gå flera år emellan.

Björken - 108 fönster!!! Ahhhh, MARDRÖM! laugh.gif biggrin.gif
MrNorth
Mina verktyg:


* Tvättsvamp med "vit" sida (inte den grova gröna sidan)

* Varmt vatten i en hink

* en disktrasa

* torky icke luddigt papper

* gummiskrapa


Denna blandning får bort allt som hittills har fastnat på mina fönster, ytan blir ren och klar även i solljus vilket inte är falled med kemiska medel... Varför använda massa medel när det inte behövs?

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon