Full version: hejsan
Alexander-VG-zon3
hejsan
hörde i da av mamma att vi brukar få bevattnings förbud på somamren om det är torrt eller nåt
å jag undrar hur allvarligt är det om man skulle få det ??
å hur går det till ??
å hur håller komunen kollen på det att man inte slösar ??
tacksamm för svar
Inga från Närke
De kanske kan se det på vattenmätaren från datum till datum eller period till period. De vet ju när de utfärdar förbudet och hur länge. Detta är en gissning.
Kanske en granne skvallrar också det vet man aldrig. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Inga från Närke @ 04-07-2006, 23:27)
De kanske kan se det på vattenmätaren från datum till datum eller period till period. De vet ju när de utfärdar förbudet och hur länge. Detta är en gissning.
Kanske en granne skvallrar också det vet man aldrig. biggrin.gif

jo men hur vet dom att vattnet har gått till poolen eller akvariet eller trädgården .typ vatten man har till maten,tvättmaskiner,diskmakiner,dusch m.m. det bårde med synas wink.gif smile.gif
eller kankse där är poliser som åker runt å ser vem som har finast trädgård å anmäler dom eller nåt wink.gif wink.gif
Inga från Närke
Man ser väl vad en normal förbrukning ligger på från tidigare år och när sedan vattningsförbudet träder in borde detta minska under den perioden. Har det inte det så har man överträtt förbudet. Så tror jag att det är.
Gurkan
flaxss ... du får säker vattna dina krukor m.m. men du behöver ju inte ha vattenspridaren på 24/7 på gräsmattan.

Det är ju lite skillnad på att "vattna" och "vattna" !

Och nej, jag tror inte att kommunen har nån "vattenpolis" ute ! smile.gif

EDIT :

Dvs. du bör inte hålla på som ingas lilla signaturgumma ... å vattna dygnet runt ! laugh.gif laugh.gif (missade den innan)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 05-07-2006, 00:41)
flaxss ... du får säker vattna dina krukor m.m. men du behöver ju inte ha vattenspridaren på 24/7 på gräsmattan.

Det är ju lite skillnad på att "vattna" och "vattna" !

Och nej, jag tror inte att kommunen har nån "vattenpolis" ute ! smile.gif

EDIT :

Dvs. du bör inte hålla på som ingas lilla signaturgumma ... å vattna dygnet runt ! laugh.gif laugh.gif (missade den innan)

nää vi har inget förbjud men mamma sa att vi brukar få det å har haft förra sommaren .
men jag var mest inne på att veta hur dte går tilll å hur dom har koll ppå det å vad som händer m.m. .
wub.gif
Pirum
Bevattningsförbudet litar till stor del på medborgarnas goda vilja och förstånd smile.gif

Dvs, det är en nästan hopplös åtgärd idag.

I delar av Storbritannien är det i olika grader numera bevattningsförbud. Ingen biltvätt osv. Trots detta har vattenförbrukningen bara minskat med 3%. Ett liknande bevattningsförbud på 70-talet minskade med bra mycket mer (jag kommer dock inte ihåg hur mycket).
Rossi
CITAT (Pirum @ 05-07-2006, 01:01)
Bevattningsförbudet litar till stor del på medborgarnas goda vilja och förstånd smile.gif

Precis! Bra kommentar! Det ligger i allas vårt intresse att vara rädda om naturtillgångarna och råder det förbud så finns det en anledning och vi får alla hjälpas åt att dra vårt strå till stacken.
kristerh
CITAT (Inga från Närke @ 04-07-2006, 23:27)
Kanske en granne skvallrar också det vet man aldrig. biggrin.gif

Grannar brukar hålla koll, minns hur vi hade det på landet, om man vattnade kom genast någon "polis" från grannskapet o kommenterade.
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 05-07-2006, 09:13)
CITAT (Inga från Närke @ 04-07-2006, 23:27)
Kanske en granne skvallrar också det vet man aldrig. biggrin.gif

Grannar brukar hålla koll, minns hur vi hade det på landet, om man vattnade kom genast någon "polis" från grannskapet o kommenterade.
krister

Ja det är bra att någon bryr sig. Hur roligt är det att få salt inträngningar i brunn bara för att grannen inte kan låta bli att vattna vid vattningsförbud.
kristerh
CITAT (andersen @ 05-07-2006, 09:39)
Ja det är bra att någon bryr sig. Hur roligt är det att få salt inträngningar i brunn bara för att grannen inte kan låta bli att vattna vid vattningsförbud.

Aha, en vattenpolis har vaknat laugh.gif
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 05-07-2006, 11:01)
CITAT (andersen @ 05-07-2006, 09:39)
Ja det är bra att någon bryr sig. Hur roligt är det att få salt inträngningar i brunn bara för att grannen inte kan låta bli att vattna vid vattningsförbud.

Aha, en vattenpolis har vaknat laugh.gif
krister

Ja ja skratta på du, men en förstörd brunn är inge vidare, och om det vill sig riktigt illa så kan brunn vara förstörd för all framtid, och det enbart för att grannen har vattnat i tid då det råder vattningsförbud.
Björken
Så här står det oftast i annonser om bevattningsförbud när det gäller kommunalt vatten.

Med anledning av att grundvattennivån är under det normala utfärdas förbud mot bevattning och vattenuttag med slang kopplad till kommunal vattenledning.

Med de orden som skrivs är det inte så svårt att veta vad man får och inte får göra, att det sedan finns de som har svårt att hålla igen i varje fall är bara att beklaga.
Vatten är en resurs som vi här har blivit så van att slösa med men som av större delen av jordens befolkning inte är lika självklart att ha tillgång till i obegränsad mängd.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror bevattningsförbud funkade bättre förr då praktiskt taget alla kunde trädgårdsskötsel (det ingick ju även i skolan förr i tiden), då visste folk att en etablerad gräsmatta klarar torka, den dör inte ens om den får torka så hårt att den skiftar i gulbrunt. +Folk fattade att sätter man på vattenspridaren mitt på dagen under varma dagar så är det slöseri med vatten, majoriteten dunstar ju bort.


Grannen här har inte mycket till trädgård det är en pytteliten täppa + det är mest bara gräsmatta jag tror hon har haft på vattenspridaren i runt 5-6 timmar vid det här laget och hon har inga barn eller hundar som springer och svalkar sig i vattnet. Jag försöker att bara vattna det som absolut måste ha vatten och vattenspridaren sätter jag enbart i gång på dagen i max 15 min så hunden får lite svalka, måste frilandsgrönsaker och dylikt ha vatten så sätter jag på den tidigt på morgonen eller på kvällen.
Gossen Ruda
Tror knappast att vi i Göteborg nånsin kommer att drabbas av bevattningsförbud. Göta älv sinar inte. laugh.gif
Björken
Jag håller fullständigt med dig Åsa att många slarvar bort vatten idag genom att vattna dels på dagen och det som inte behöver vatten för att överleva.
Jag har den fördelen att jag är tidningsbud och stiger upp och kommer hem på natten så jag passar på, om jag absolut måste vattna något annat än krukor och så ute, att sätta på spridaren när jag ger mig iväg, sedan passerar jag hemma en gång på min runda då kliver jag ur och flyttar den. Hellre en rejäl rotblöta än lite duttande då och då.
Sedan finns det ju den fantastiska uppfinningen med droppslang.........
Alexander-VG-zon3
oki lite å läsa .
tack för svaren wub.gif
men om man får ett förbjud gäller det bara trädgården eller gäller det andra saker med som fylla på poolen,dammen,vattna krukväxter m.m. .
å får man böter om man inte följer eller nåt .
Alexander-VG-zon3
gäller förbjud bara mot komunaltvatten så om man hgar brun så kan man hålla på hur man villl å skylla sig själv .
för tänk om grannen anmäler en som jar brunn
Björken
Gäller bara kommunalt vatten eller naturligtvis om du har brunn tillsammans med någon granne då gäller ju allmänt hänsynstagande. Det är inte så roligt att börja köra vatten om brunnen sinar, då som först märker man hur mycket vatten man slösar bort.
När det gäller det kommunala är det uttag via slang från deras vattennät. Vad det gäller hur kommunen agerar mot den som bryter kan jag inte svara dig.
kristerh
Vattna krukväxter får du göra, fylla poolen och ha vattenspridaren på timvis är inte tillåtet, och inte heller att tvätta bilen.
krister
Ewa L
Första sommaren jag bodde i mitt hus (2000) blev det vattningsförbud på sommaren. Jag hade en hel del nya växter som inte klarade någon större torka, så jag tog tillvara mycket av "gråvattnet".
Dvs det spillvatten som blir vid duschning och disk (ej maskin-). Det behövdes inte mycket för att hålla växterna hjälpligt vid liv. Värmeböljorna i Sverige brukar inte vara så långvariga.
Lady Hamilton
Jag delar pumphus med 6st varav 5st är riktiga "tomtebloss" ( wacko.gif kan inte beskriva dem bättre) Och vi har "kall-källe-vatten" som håller ca 5-10* och det är inte så bra att vattna med och i o med att vi har "egen källa" så vill man ju inte tömma den i "onödan" Så "vi" (ej tomtebloss) åker i väg ett par km och hämtar sjövatten (sötvatten) som vi vattnar med. Vi hämtar ca 700-900 liter i tunnor åt gången och med det klarar vi oss "ett tag"
Här brukar det bli bevattnigs förbud någon period varje sommar och de flesta håller nog det genom att de "vattnar" med förstånd
Pirum
Angående "gråvatten", jag tänkte på det när jag plaskade runt i badkaret häromdagen. Något jag inte gör ofta eftersom jag vanligen bor i lägenhet med dusch.

Hur som helst, vilka växter kan man utan fara för deras liv vattna med badvatten? Tänker då främst på duschcreme och inte min egen eventuella giftighet smile.gif

Jag var frestad att prova att vattna potatisarna, då de desperat behöver vatten nu, men samtidigt kan det ju vara tensider och annan skit i tvättmedlet som kanske ställer till det för rötterna.

Finns det några tvättmedel som är mindre skadliga för växter tro?

Vattna gräsmattan förresten, vad ska det vara bra för? Finns ju inget bättre än när den kippar efter andan i solgasset och knappt klarar livet, då ägnar den sig åt att blott överleva istället för att okynnesväxa... rolleyes.gif
Klura
När vi hade sommarställe hade vi regntunnor vid varje husknut.
Har man några sådana fyllda så klarar man blommorna ett tag.
Fialotta
Har egen brunn, men håller värmen i sig och jag måste vattna mycke
då blir det till att ransonera här...den får inte gå i botten liksom smile.gif
netaave
Vattnet efter den kokta potatisen är utmärkt att vattna med, efter att det kallnat förstås.
Likaså om du skrapar potatisen i vatten, sila bara bort skalen för att slippa lukt.
Jag skulle nog inte vattna med badvattnet.
andersen
bevattningsförbud
Pirum
Uppdatering :

Sedan 19 juli råder totalt bevattningsstopp i Skåne men många drabbade bönder bryter mot förbudet och konstbevattnar sina åkrar, uppger Sydnytt.
-Vi har sett flera bevattningsanläggningar som vi ska anmäla till åklagare, säger chefen vid länsstyrelsens miljöavdelning till Sydsvenskan.


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...628760&from=rss
Alexander-VG-zon3
så totalstopp innebär ingte alls för alla .
själv har jag väl inte varit en ängel ,bara vattnat det som mest behövs inget annat .
Alexander-VG-zon3
kom på en sak i da dom rika kan
jag själv har vattnat dte nödvändigsate som nyplanterade roser som kom mitt i allt detta å då viste jag inte vi hadde så hårt förbjud för annars hadde jag inte köpt dne .

men i da när jag kom hem från jobbet gick jag förbi ett hus jag lovar det var skånes grönaste å snyggaste gräsmatta man kan hitta å på det dom prunkade blommor å träd man kan hitta det var så överdrivit å väl frodande . å så hadde dom spridaren på mitt på dan å vattnade gräsmattan när grannen brevid hadde en gulgräs matta med ett träd som hadde gula blad å hlavvissna perenner m.m. .
blev lite smått sur hur man kan göra så å inte ta vara på vattnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon