Lilla Selma
Hej! Såg något underligt häromdagen, något jag aldrig sett förut trots att vi bor mitt i ett rådjurstätt distrikt. Höga, gälla skrik och dova brölanden hördes borta från skogen och ut över fältet framför vårt hus kom en råget som brölade högt och liksom "drev" ett mycket litet rådjurskid framför sig. Det såg ut som om hon försökte jaga bort det. Kidet skrek hjärtskärande så fort geten vände sig bort och gick åt ett annat håll. När geten brölande jagade kidet, hade det all möda i världen att springa så fort det kunde. Vi hörde de hjärtskärande skriken länge ute i skogen.

Vad var det? Var det ett föräldralöst kid som hittat en "lånemamma" som inte ville... Eller vad?

Hälsar Selma
mekare
kan rådjuren stöta bort sina kid redan nu? låter som det.
Lars-Olof Arvids
Man ska aldrig säga aldrig, men rådjuren stöter normalt inte bort sina kid förrän nästa vår då de ska föda på nytt. Teorin om ett kid som har sökt sig till fel mamma verkar mer trolig.

Olle
Snöflinga
Så sorgligt sad.gif Det är nog tur att man inte ser allt som händer i naturen, för då skulle det nog bli många sömnlösa nätter unsure.gif
Lilla Selma
Ja, jag blev riktigt sorgsen - tänkte också på att det normalt blir två kid i varje kull, så något hemskt har nog hänt... unsure.gif

Hoppas allt avlöper väl...

Hälsar Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon