Nutten
Tog med sambon ut på balkongen för att visa dagens nyheter på växtfronten (bl a hade fackeliljan satt igång med blomställningarna!!) och hamnade framför krukan med ätliga saker i. Påpekade att den kinesiska gräslöken hade vuxit till sig ordentligt nu och det var knappt man trodde sina ögon!

Så säger sambon "Kinesisk gräslök? Har inte den runda blad? Är du säker på att det är kinesisk gräslök? "

Jo då, det var jag visst, trots de kraftiga, platta bladen. Hade planterat den för tre år sedan som ett ynkligt litet grässtrå som folket hade planerat att slänga och nu hade den blivit stor och fin och till och med fördubblat antalet plantor. Trodde han mig inte kunde han smaka på bladen...

Sagt och gjort, han smakade på bladen som hade den välbekanta milda vitlökssmaken. Trots det trodde han inte fullständigt på mig...(Karlar!!! wink.gif )
För att ytterligare övertyga honom så sökte jag på nätet efter kinesisk gräslök och hos lindbloms fröer stod det bl a att en fullt utvuxen plantan fick platta blad. DÅ trodde han mig tongue.gif
Hannele
Kinesisk gräslök ser ut som vanlig gräslök, lite sirligare. Vita boll-blommor.
mildare smak än vanlig gräslök.
mynta
Jag har stött på två varianter presenterad som kinesisk gräsläk: den ena är ettårig med små flockar av stjärnblommor & platta blad: jag köpte frö(Weibulls) iår i tron om att det var den perenna varianten, jag haft innan, men som gått hädan. Minns inte om den senare hade platta blad eller ej, men just blommorna såg annorlunda ut... wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Palttheten varierar tycker jag - snarare kraftigheten på stråna och plattheten :-)

Och den hade övervintrat :-))

Hälsar ingrid
Nutten
Jo då, den här såg från början ut som folk vill att kinesisk gräslök ska se ut; sirliga runda strån och så småningom fina vita blombollar. Den var från början sådd från inköpta frön (tror från Weibulls för yrkesodlare). Saken är den att kinesisk gräslök bara övervintrar i varma lägen, så det är kanske inte så många som ser samma planta året därpå och året efter det!? Min bor i en kruka ute på en inglasad balkong, som hålls frostfri, så den vissnar inte heller ner lika kraftigt som den skulle ha gjort om den stod utomhus. Alltså blir bladen kraftigare och kraftigare...Får väl klippa ned den snart för att få späda, fina skott igen.
Ingrid på Västkusten
Det är rättså kul - i Asien selekterar man på kraftigare plattare strån, det finns kultivarer med upptill en halv centimeter platta blad :-)
När jag köpte min så valde jag ibland ett helt brätte med frösådder, och dem jag köpte den av förundrades vilket konstigt 'platt' exekmplar jag lyckades med. Senare när man läst böcker så upptäckte jag det där med plattheten och selektionerna :-)

Undras om inte den sirliga är den man odlar för knopparnas skull och för blekning(i Asien)?

Hälsar Ingrid fundersamt
Hannele
Mina sirliga runda strån med fina vita blombollar har övervintrat flera år.
Ganska torktålig också.
Nutten
Kanske är det så!? Min typ är i varje fall den med rätt breda, platta blad smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon