Madeleine1
Jag har blivit så sugen på att göra om trädgårdslandet till pallkrageodling. Just nu känns det som att jag inte gör annat än traskar runt i jorden och trycker till den. Bra arbetshöjd och lättillgänglig odling skulle vara toppen!

Min fundering handlar om hur det ska se ut i botten av pallkragarna. På ytan som jag idag har trädgårdsland skulle det rymmas ca 6 pallkragar. Jorden som jag har i landet idag är näringsrik och jag har inte tillstymmelse till rotogräs. Behöver jag lägga markväv el liknande i botten av pallkragarna eller kan jag ställa dem direkt på backen? Mellan pallkragarna har jag tänkt mig täckbark. Jag funderar på att utnyttja jorden som finns i landet idag och bättra på den litegrann. Hur låter det?
Betty
Jag tycker att det låter hur bra som helst. Jag har mina pallkragar där det tidigare var ett potatisland med bra jord och fritt från rotogräs. Jag har ingen markduk i botten, jag använder min potatislandsjord som jag har blandat upp med kogödsel på påse. Funkar hur bra som helst. smile.gif
Hannele
Markväv och annat har diskuterats här.
Förmodligen behöver du inget, tunnt lager dagstidningar, kanske inte ens det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon