Full version: Smultron
storm
Jag har plockat tre liter smultron i dag ,det måste vara rekord år för smultron i år, är det någon annan som har märkt samma sak,jag ska ut i morgon och plocka några liter till.det fins ju hur mycket som hälst,mm mm mm biggrin.gif biggrin.gif
Inga från Närke
Har också plockat idag i min trädgård men tyvärr så är det flera än jag som tycker om smultron.
Björktrastarna.
Har inte haft tid att täcka dem så det har varit fritt fram. Men det har varit rätt så mycket trots torkan.
Madeleine1
Jag har massor av smultron och de är stora som bara den! wub.gif
storm
vist är det fantastiskt för smultron är så gott jämfört med jordgubbar och kunna unna sig att koka smultron sylt det fins ju inte att köpa .Så ni som kan, ta till vara på varje lilla smultronbär och bjud familjen.
Gåsis
Vi har plockat vildsmultron idag och gjort tårta av wub.gif Det finns nästan inget som är så gott som det!

/Åsa
storm
Det var ju det jag mena , wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Månskensbonden
Jag har några Månadssmultron i en rabatt, och de smakar appselut inkentinken! sad.gif
-Får nog ge mig ut på "vild-smultronjakt"! tongue.gif *minns med förtjusning barndomens fulla timotejstrån* rolleyes.gif

F´resten, jag HAR märkt att timotejen på ängen är ovanligt höga och kraftiga i år! Kanske det är ett tecken på den påstått goda smultronsäsongen?! biggrin.gif De kanske lever i nån slags symbios, som att det är ovanligt många uvar och ugglor när det är sork-år?! laugh.gif

*undrar om det är timotejen som känner lukten av smultrona, eller tvärt om* tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Månskensbonden @ 09-07-2006, 22:37)
......Jag har några Månadssmultron i en rabatt, och de smakar appselut inkentinken! sad.gif ..........

ohmy.gif MINA smakar verkligen smultron Vad har du fått tag på för sort?
Snöflinga
Det är sommar när barnbarnen har plockat varsitt smultronstrå och vi sitter i gräset och njuter tongue.gif Plockar efterhand och lösfryser dem, för att sedan ha dem på födelsedagstårtan i December...... mmmmm....
Magdis
Mina frösådda månadssmultron blommar just nu. När väl smultronen kommer litar jag på att de kommer att smaka mycket, det härliga ljuset häruppe är som magi på frukt och grönsaker.
storm
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-07-2006, 00:00)
Mina frösådda månadssmultron blommar just nu. När väl smultronen kommer litar jag på att de kommer att smaka mycket, det härliga ljuset häruppe är som magi på frukt och grönsaker.

Hur lång tid tar det från frö till bär,jag ska nog oxå så ,herre gud att ha smultron på sin egen lott wub.gif wub.gif
Månskensbonden
CITAT (Hamilton @ 09-07-2006, 22:51)
CITAT (Månskensbonden @ 09-07-2006, 22:37)
......Jag har några Månadssmultron i en rabatt, och de smakar appselut inkentinken!  :( ..........

ohmy.gif MINA smakar verkligen smultron Vad har du fått tag på för sort?

Har ingen aning faktiskt, men de är inköpta på en handelsträdgård för sisådär 10 år sedan. De för ett blygsamt liv dock, utan speciellt mycket vård eller gödning etc. -Har dem mest som kantväxt faktiskt...
Men det blir ganska många smultron, fast väldigt torra och "o-saftiga", och som sagt väääldigt smaklösa.
-Det kanske är en "dekorativ-sort" jag fått tag på?!
Farmor
Jag fick sådan lust på smultron när jag läste att det fanns så mycket. Nu är jag hemma igen med en ynkligt mager skörd av pyttesmå smultron. Har redan svalt dom och smaken var det absolut inget fel på.

Men jag fick också med mig dom första kantarellerna hem. Det blir en lagom försmak på förhoppningsvis kommande rikliga skördar. Det finns ingen godare svamp än den knubbiga sommarkantarellen. wub.gif
anna_rispan
ja visst är det mycket smultron i år. det poppar fram nya hela tiden på mitt o min mammas små odlingstäppor. gott gott!!!! jag har dessvärre mest vita o jag vill nog helst ha röda om jag ska göra sylt.
netaave
CITAT (Farmor @ 10-07-2006, 17:15)
Men jag fick också med mig dom första kantarellerna hem. Det blir en lagom försmak på förhoppningsvis kommande rikliga skördar. Det finns ingen godare svamp än den knubbiga sommarkantarellen. wub.gif

Menar du att det finns kantareller nu när det varit så torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon