Orchid
Hej alla kattalskande kamrater!

Jag ar i desperat behov av lite kattrad. En kusin till mig har fatt en liten kattunge, en perser ska det vara. Nu ar det sa har att hon inte vet nagot om katter alls och vet inte hur bast hon skall ta hand om denna katt.

Det ar en kattunge pa ca 2 manader.

Sa det storsta problemet ar foljande; katten bajsar overallt forutom i sandladan. Jag antar att det tar tid tills de lar sig, men kattungen tycks inte vilja bajsa dar alls. Hur lang tid tar det tills de lar sig? Ska man placera sandladan pa nagot sarskilt stalle, finns det nagra trix eller nagot som kan underlatta att kattungen vet vart han ska bajsa?

OCH, vad ska man mata dem med? Wishkas (el hur det nu stavas) ar maten som han far, och tonfisk i bland da och da.

O hur ofta ska man tvatta katter?

O sedan rent allmant alla rad o tips pa hur man bast ska ta hand om denna kattunge uppskattas enormt mycket!


Varma halsningar

Orchy
pejori
kattlådan: börja med att begränsa kattens utrymme till ett rum eller köket. visa den ofta var lådan står och sätt den i den.
ta lite toapapper och torka den där bak, tills den har kissat...låt sedan pappret ligga kvar. visa den lådan,så känner den sin kisslukt och kopplar fort vad han ska göra ifrån sig någonstans....öka hans utrymme lite i taget....en hel lägenhet är för mycket för en så liten kisse.
maten: whiskas går bra, det finns som kattungemat.....
även kokt fisk och annat gott brukar uppskattas.
Tvätta: normalt inte särskillt ofta, en katt håller sig ren själv, men kan ibland behöva ett bad, men inte mer än ett par ggr om året....eller till utställning.kolla öron och tänder och svalj en gång i veckan. rensa öronen med tops vid behov.
Allmäna råd:...pyssla, kelka och gosa med den så ofta hon hinner, så blir det en trygg och kelig katt.
lek mycket med den och stimulera den med olika leksaker...ibörjan är en liten tuss papper i en tråd jättekul att jaga när någon drar den över golvet....det finns också "vippor" att köpa i zooaffärer som många katter uppskattar...
OBS!!!! lämna den inte ensam med snören...det blir så dyrt med op...
lycka till. wub.gif
Orchid
Tack sa mycket for svar!

Oj da, huset som kissen bor i ar jattestort och ar aven ett tvavaninshus.. det kanske forklarar saken. Han har ju fatt vandra fritt ocksa.
Sedan sa har kissen tvattats 2-3 ganger sedan han kom vilket ar knappt en vecka sad.gif sad.gif

Hur ofta ska man byta sanden i sandladan?? Vet nagon dessutom en bra katt sajt?? Med skotsel rad osv? Sa skulle det uppskattas enormt ocksa.
kristerh
Här kommer en länk med kattfakta:

katt.nu

krister
Whiskuchi
Kattungar ska vara tre månader när de tas från mamman sad.gif
kristerh
CITAT (Whiskuchi @ 10-07-2006, 15:13)
Kattungar ska vara tre månader när de tas från mamman sad.gif

Så är det, men det kanske finns någon anledning till att den är överlämnad tidigare wink.gif annars finns ju en anledning till att man inte ska ta en kattunge innan 12-13 veckor, och det är ju så att dessa sista veckor lär sig kattungarna massor av sina mödrar, bla socialt beteende.
krister
catlady
På www.kattjouren.nu under länken "att tämja/ta hand om en katt" hittar du en lista på anledningar till varför en liten katt inte kissar där den ska. Bl.a. att lådan står på ett otryggt ställe, att katten lämnas ensam hela dagarna, att lådan står för nära maten, att lådan inte rengörs varje dag, att katten är stressad och rädd, att katten bestraffas om den kissar/bajsar på fel ställe. Tålamod, förståelse är nyckeln! Lyft försiktigt katten till lådan varje gång den kissat/bajsat eller ser ut som om den behöver!

Om en katt är en innekatt så behöver man praktiskt taget ALDRIG tvätta den, det sköter katten själv varje dag. För ivrigt tvättande gör att det naturliga skyddet och fettet i huden försvinner. Att tvätta den 1-2 ggr om året är mer än nog!
Orchid
Oj, sa den har blivit tagen fran mamman for tidigt sad.gif Ja nagon sarskild anledning till det...sa har ar det mina kusiner bor i Dubai, och dar funkar saker o ting inte som de gor i Sverige.. katterna i kattaffaren har det ganska daligt tom. O de som jobbar i affaren vet inte mycket heller om katterna, de bara saljer dem. Sa darfor forsokte jag rycka in o hjalpa kusinen med att hitta lite information o rad, for jag tycker sa synd om stackars kattungen.. den ar sa liten.
Men alla svar har har hjalpt mkt, o tack for lankarna. De ar mycket vardefulla!!

Vanligen/ Orchid
Orchid
Jo, en liten fraga... sa har stod det om "perser" pa en hemsida;

However, the large eyes do mean that a certain amount of tearing is normal, and a daily face wash is recommended. http://www.cfa.org/

Jag blir lite tveksam, vet inte riktigt hur jag ska forhalla mig till det med tanke pa att det rackte med att man tvattade en katt 2-3 per ar.
Men kattungen tarar ratt mkt, som det stod pa hemsidan, o har fatt en lite gulaktig farg nedanfor ogonen.. men det kanns som om den skulle uppskatta det valdigt lite, alltsa att fa ansiktet tvattat dagligen. Ar det nagon som vet nagot om det har? Eller kan knuffa mig i ratt riktning? unsure.gif
Whiskuchi
Fukta en bomullstuss och torka rent under ögonen bara, det räcker smile.gif
Orchid
Jaha, sa enkelt var det =) Tackar for svar!
Jag tycker det ar sa synd om djuren om man inte kan skota om dem pa ratt satt, sa darfor vill jag dubbel kolla saker o ting.
Ciczi
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:57)
CITAT (Whiskuchi @ 10-07-2006, 15:13)
Kattungar ska vara tre månader när de tas från mamman  :(

Så är det, men det kanske finns någon anledning till att den är överlämnad tidigare wink.gif annars finns ju en anledning till att man inte ska ta en kattunge innan 12-13 veckor, och det är ju så att dessa sista veckor lär sig kattungarna massor av sina mödrar, bla socialt beteende.
krister

Såg för ett tag sedan att en person ville ha en köpare till en kattunge som skulle hämtas som fem veckor gammal..... wacko.gif

8 veckor är väl ändå minimum va???

Lappen satt i en affär som säljer livsmedel så jag gick in och påpekade lite snällt att man ska inte skilja ungarna från mamman för tidigt. Men det sket de säkerligen i ändå.

Ciczi
Ramoth
CITAT (ciczi @ 13-07-2006, 09:19)
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:57)
CITAT (Whiskuchi @ 10-07-2006, 15:13)
Kattungar ska vara tre månader när de tas från mamman  sad.gif

Så är det, men det kanske finns någon anledning till att den är överlämnad tidigare wink.gif annars finns ju en anledning till att man inte ska ta en kattunge innan 12-13 veckor, och det är ju så att dessa sista veckor lär sig kattungarna massor av sina mödrar, bla socialt beteende.
krister

Såg för ett tag sedan att en person ville ha en köpare till en kattunge som skulle hämtas som fem veckor gammal..... wacko.gif

8 veckor är väl ändå minimum va???

Lappen satt i en affär som säljer livsmedel så jag gick in och påpekade lite snällt att man ska inte skilja ungarna från mamman för tidigt. Men det sket de säkerligen i ändå.

Ciczi

8 veckor ar absolut för tidigt!!!!!!!
8 veckor gäller hundvalpar, inte katter.
En kattunge SKALL vara MINST 12 veckor - gärna äldre - innan den tas från sin mamma.
Att separera dem tidigare är djurplågeri.
Varesig unge eller hona är mogna för att separeras så tidigt som 8 veckor, å 5 veckor ska vi bara inte tala om mad.gif
Det räcker inte med att ungen klarar att äta själv. Den sociala träningen är oerhört viktig när det gäller katter.

Orchid, du ska ha en eloge för allt ditt engagemang !
En god vilja att ta hand om ett djur så bra som möjligt är allt en utmärkt förustättning för att det ska bli bra wub.gif
pejori
en kattunge klarar sig utmärkt även om den skiljs från sin mamma vid åtta veckor. wub.gif wub.gif
både mamman och ungarna kan bli sjuka, eller av annan anlednig tvingas att skiljas åt då. wub.gif
ger man bara ungen massor av tid, mys och lek, så är det absolut ingen fara alls. wub.gif

sedan måste jag protestera mot att göra ren lådan varje dag ...för en så liten katt, kan man inte göra rent varje dag, man tar bort all doft då, och katten kissar någon annanstans...var tredje dag, räcker i början, man ska bara ta bort bajset varje dag.

lycka till med pissen
Ramoth
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 11:21)
en kattunge klarar sig utmärkt även om den skiljs från sin mamma vid åtta veckor. wub.gif  :wub:
både mamman och ungarna kan bli sjuka, eller av annan anlednig tvingas att skiljas åt då. wub.gif
ger man bara ungen massor av tid, mys och lek, så är det absolut ingen fara alls. wub.gif

sedan måste jag protestera mot att göra ren lådan varje dag ...för en så liten katt, kan man inte göra rent varje dag, man tar bort all doft då, och katten kissar någon annanstans...var tredje dag, räcker i början, man ska bara ta bort bajset varje dag.

lycka till med pissen

Det är skillnad på när man medvetet skiljer unge och hona åt för tidigt och när det sker av nödtvång/olyckshändelse.
Bara för att kattungen överlever betyder det inte att det är eftersträvansvärt, eller något att rekommendera!
När det gäller kattungar så handlar det mycket om mental mognad och social träning. Honans instinkter säger henne att hon ska ta hand om sin unge tills den är någorlnda redo att möta världen. En tidig separation från avkomman kan vara mycket tramatiskt för honan.

Innom de kattorganisationer som finns i sverige, norge och danmark åker man ut från oranisationerna på sina öron om man skulle drista sig till att separera tidigare än 12 veckor.
Om man läser på lite om katters naturliga beteende/psykologi så förstår man snart varför.
Det finns inte en heller enda modern kattbok eller kattkunnig person som hävdar tidigare separation än 12 veckor. (häften från foderföretag räknar jag inte)

Hunddjur förväntas tas omhand av en flock som unga. Kattdjur är ensamlevande och antas klara sig själva. Därför har kattdjur en längre mognadstid hos sin mor (och ibland även far, då det förekommer att hankatter som ges möjlighet aktivt deltar i fostran av sin avkomma)

Att inte göra rent lådan varje dag är ett kontroversiellt uttalande.
Dels söker kattungar instinktivt upp något att gräva i när de ska göra ifrån sig - varesig det luktar kattkiss eller ej.
Dels är det många katter som inte kan tänka sig att gå på en lortig låda och därför sätter sig bredvid - DET vill man inte lära sin katt!
pejori
CITAT (Ramoth @ 13-07-2006, 13:35)
Bara för att kattungen överlever betyder det inte att det är eftersträvansvärt, eller något att rekommendera!
När det gäller kattungar så handlar det mycket om mental mognad och social träning.

det är det nog ingen som har påstått här heller rolleyes.gif
men strö inte salt i såren för dom som av olika anledninga har fått eller lämnat en unge förtidigt rolleyes.gif
Ramoth
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 13:41)
CITAT (Ramoth @ 13-07-2006, 13:35)

Bara för att kattungen överlever betyder det inte att det är eftersträvansvärt, eller något att rekommendera!
När det gäller kattungar så handlar det mycket om mental mognad och social träning.

det är det nog ingen som har påstått här heller rolleyes.gif
men strö inte salt i såren för dom som av olika anledninga har fått eller lämnat en unge förtidigt rolleyes.gif

Det är inte frågan om att stö salt i såren om man redan sitter med en för ung katt som separerats av nödtvång, eller som i det aktuella fallet - köpts i djuraffär i ett land där synen på djurens välbefinnande är helt annorlunda än vår.

Då gör man som Orchid - så gott man kan. wub.gif

Men människor som gör det av nonchalans kan gott få en spark i rumpan!
Tar man in ett levande djur i familjen så skaffar man sig kunskaper *först* mad.gif
Orchid
Nu kommer jag med annu en fraga... wub.gif

Jo, som jag forstod det skulle katter badas 2-3 ganger per ar. Och ni vet kattungen som jag forsoker hjalpa ar ju en perser, sa jag forsoker lasa pa om perser. Och sa har stod det pa en hemsida http://www.cfa.org

"An occasional bath, attempted only after a complete comb-through and clipping of the nail tips, will keep the coat clean, healthy and beautiful. It is wise to establish the routine of the bath when they are young."

Det later som om det blir fler an 2-3 ganger per ar... sa nu blir jag helt osaker pa det. Sa, nagon med lite perser erfarenhet som vet?

tusen tack.

orchid
Ramoth
Vi har en perserägare här på forumet.
Hon verkar vara duktig på det där med pälsvård.
Vem var det nu då .....
Vi diskuterade pälsvård på långhårig huskatt vid ett tidigare tillfälle, så det borde gå att leta upp bland gamla inlägg.

Nu har jag letat och det fanns inte kvar. Det här forumet har bara två sidor sad.gif
Reserv
Är det den här tråden du menade?

pälsvård

ps. ett litet tips. sök från starten, det står oftast bara dom senaste 30 dagarna i sökningen längst ner wub.gif
Ior
Här finns ett forum med många kattkunniga: http://kattforum.se/
pejori
CITAT (Orchid @ 14-07-2006, 11:26)
Nu kommer jag med annu en fraga... wub.gif

Jo, som jag forstod det skulle katter badas 2-3 ganger per ar. Och ni vet kattungen som jag forsoker hjalpa ar ju en perser, sa jag forsoker lasa pa om perser. Och sa har stod det pa en hemsida http://www.cfa.org

"An occasional bath, attempted only after a complete comb-through and clipping of the nail tips, will keep the coat clean, healthy and beautiful. It is wise to establish the routine of the bath when they are young."

Det later som om det blir fler an 2-3 ganger per ar... sa nu blir jag helt osaker pa det. Sa, nagon med lite perser erfarenhet som vet?

tusen tack.

orchid

det du läser gäller utställningskatter wub.gif
dom badas inför utställningarna och all död päls tas bort... wub.gif
en hemmakatt behöver inte bada om det inte hänt något, som kräver det...bara ögon och öron, varje dag smile.gif
yenny
Däremot bör nog katten kammas/borstas ganska så ofta om den är långhårig.
Det är bra att vänja den tidigt vid kammen, annars kan det bli jobbigt då den blir äldre.
Borsta lite varje dag i början, så vänjer den sej lätt.
SannaLasso
Många perserkatter har ju helt vanställda ansikten och saknar förmåga och intresse av att hålla sig rena själva. Särskilt gäller detta ointresse för att hålla sig rena de ungar som har tagits för tidigt från mamman. Det brukar vara mamman som lär ungarna lite om både personlig hygien och att gå på låda.

Rinniga ögon verkar snarare vara regel än undantag hos perser numera.
Orchid
CITAT (pejori @ 14-07-2006, 18:34)
CITAT (Orchid @ 14-07-2006, 11:26)
Nu kommer jag med annu en fraga...  :wub:

Jo, som jag forstod det skulle katter badas 2-3 ganger per ar.  Och ni vet kattungen som jag forsoker hjalpa ar ju en perser, sa jag forsoker lasa pa om perser. Och sa har stod det pa en hemsida http://www.cfa.org

"An occasional bath, attempted only after a complete comb-through and clipping of the nail tips, will keep the coat clean, healthy and beautiful. It is wise to establish the routine of the bath when they are young."

Det later som om det blir fler an 2-3 ganger per ar... sa nu blir jag helt osaker pa det.  Sa, nagon med lite perser erfarenhet som vet?

tusen tack.

orchid

det du läser gäller utställningskatter wub.gif
dom badas inför utställningarna och all död päls tas bort... wub.gif
en hemmakatt behöver inte bada om det inte hänt något, som kräver det...bara ögon och öron, varje dag smile.gif


Jahap, da var det mysteriumet lost =))
Saved by odlas forum annu en gang.

tack. tack


mvh/ orchid
Ramoth
CITAT (Reserv @ 14-07-2006, 12:03)
Är det den här tråden du menade?

pälsvård

ps. ett litet tips. sök från starten, det står oftast bara dom senaste 30 dagarna i sökningen längst ner wub.gif

JA! smile.gif Just den jag menade ! Perfekt !
Den tråden visar också att det är viktigt att ta hand om pälsen på sin katt även om man inte planerar någon utställningskariär, eller ens har en raskatt.
Det där med hur ofta en perser behöver bada osv misstänker jag kan skilja från indivit till individ och delvis bero på hur katten är avlad.
Skaffade jag mej en perser - även om den "bara" skulle vara till sällskap - så skulle det definitivt vara andra perserägare/uppfödare jag skulle lyssna på för goda råd i första hand. De sitter ändå inne med personlig erfarenhet av rasen.

Å är man - som jag - lite lat när det gäller pälsvårt, så håller man sig till korthåriga katter wink.gif
catlady
Alltså med att rengöra kattlådan varje dag menade jag INTE att tvätta den, utan att rensa den! Det är förvånadsvärt många kattägare som tycker att det är ok att ha bajs och kissklumpar liggande i lådan i några dagar - speciellt om de har lock på lådan. Det tycker däremot inte katter, utan vill ha en ren låda att gå på - annars kan de strejka helt och gå på annat ställe. Dessutom ökar riskerna med att smittas av zoonosen toxoplasmos (tror jag det heter) radikalt om man låter avföring ligga i några dagar.
Tvätta lådan med rengöringsmedel räcker det att göra 1 gång i veckan. Men vissa tvättmedel gillar inte katter, man får prova sig fram!

Och jag vill bara tillägga att det finns en anledning till varför organisationer har satt 12 veckor som gräns, även om vissa kattungar klarar det bra att separeras från mamman tidigare! Jag förstår inte varför man inte kan visa större tålamod och förståelse för djurs behov av interaktion med sin mamma och syskon, utan tror att katter endast är till för människans förlustelse... mad.gif Herregud, det är bara några månader det gäller! Om man varit oförsiktig nog att inte kastrera sin honkatt så får man faktiskt hantera konsekvenserna! Eller om man bestämt sig för att ta hand om en dräktig hona så får man faktiskt också löpa linan ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon