Madeleine1
Hur länge håller pallkragarna på ett ungefär om man inte täcker eller behandlar dem, varken på in eller utsidan?
krellus
Det är första året för mig med pallkragar och jag penslade på träolja på mina och hoppas att de ska hålla sig fräscha några år.

Dock så har jag märkt att de verkar bångna lite av fukten (?)
Margith
Jag har inga pallkragar, jag fick inte tag på sådana.
Jag åkte till brädgården och köpte.. råspont??... och byggde egna smile.gif
När jag hade stått och sågat i de här brädorna en stund kom gubben och frågade vad i hela fridens dar jag höll på med laugh.gif Han byggde dem alltså åt mig wub.gif
När jag sen började prata om att behandla dem och klä dem med plast på insidan osv, då sa han att om jag inte gjorde nåt alls skulle de sannolikt hålla 5-7 år, och om han kände mig rätt skulle jag ha fått nån ny idé långt innan dess biggrin.gif
Det här var 3 år sen och... mmmh.... jag skulle behöva flytta på dem biggrin.gif laugh.gif
Birgita
Mina obehandlade pallkragar står i ca 9 - 10 år, men då har jag inte försökt flytta dem. De som är tolv år finns nästan bara gångjärnen kvar på.
Byggde enlåda av en pallbock som jag hittade i diket för tio år sen. Den finns fortfarande men myskmadran växer nu ut i skarvarna.
mulle
Jag behandlade pallkragarna med järnvitriol på utsidan.
Inga skavanker trots att jag haft dem i 5-6-7 år.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon