sanna
...sa de nyss att det är inatt i hela Svealand! In med allt genast, alla sörlänningar!

Sanna smile.gif
Blomstersmurfen
Vilken tur! Det blev ingen frost här i Stockholm i allafall! Jag tog inte in någonting... Frostnätterna skall vara över nu, det har min mamma lovat!!!
Gunvor Nilsson
Man ska inte ropa hej än!! Järnnätterna kommer inte förrän första eller andra veckan i juni så då får man vara extra observant! blink.gif
/Gunvor
Belladonna
Här i Södra Dalarna har det inte vart frost i natt, men ännu kan det vara risk för nattfrost smile.gif
Shyme
Min svärmor säger att förr så satte man inte ut blommonra förrän kring 6 juni. Vet inte om det är något vetenskapligt över det men ... laugh.gif
evarina
Min kursledare och tillika pensionerad växtexpert (borde ha varit med ett tag) sa att man måste vara försiktig ända fram till 6-7 juni någongång och att det där med järnnätter definitivt *inte* var en myt. Heter det föresten järnätter eller järnnätter? Råder delade meningar om detta.. blink.gif
/Eva
Betty
Kopierat från smhi's sida:
Fråga: När inträffar de s k järnnätterna?
Svar: Det är de nätter under vegetationsperioden som enligt
folktraditionen anses vara särskilt utsatta för frost. Datum
skiftar mellan olika delar av landet.
I Mellansverige ansågs natten till den 2 juni vara en sådan
järnnatt, likaså nätterna mellan den 13 och 18 juni, lokalt också
natten till den 23 juni. I Norrland betecknades även nätterna
mellan den 28 och 31 juli samt mellan den 11 och 19 augusti som
järnnätter.
Det är ju inte särskilt ovanligt med frost i början och slutet av
sommaren, men förhållandena växlar ju mycket från det ena året
till det andra. Ena året kan varmluften dominera och göra nätterna
milda, nästa år har kanske arktikluften ett utbrott som medför
svåra frostnätter rätt allmänt under samma period.
Lotten
Urban Wilhelmina och Blenda ska sommaren skända.....innan dess planterar jag ej ut mina sommarblommor, så jag ser fram emot slutet av maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon