niklaswik
"
Gustav Berg, dömd till sluten psykiatrisk vård efter rån och överfall (ansågs "allvarligt psykiskt störd"), hotar under en permission sin flickvän. För detta blir han åtalad, ty som vi redan vet lyder svenska vettvillingar under straffansvar. Det blir rättegång, ny psykundersökning - och ett nytt resultat! Han var sund när han hotade henne, vilket skall sonas med fängelse, inte vård, finner rätten. Alltså beviljas Gustav Berg permission från sinnessjukhuset för att, såsom frisk, avtjäna sitt straff på kåken. När det är avklarat skall han, som sinnessjuk, återvända till tvångsvården.
"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=2


Intressant och tragiskt.
krellus
Jo visst bor vi i ett underbart land...

Okej, handen på hjärtat så är mycket bra men det finns mycket att göra/åtgärda... och mycket som irriterar(se ditt inlägg tex).

En sak som jag tycker är märkligt är att ekonomiska brott verkar vara "allvarligare" än vissa våld/sexbrott.

Hur går det ens att jämföra???
Pirum
Jag tycker också att det är konstigt att brott mot människor straffas så lindrigt, om än alls, medan andra brott kan bestraffas hårt. Att "piratkopiera" straffas väl ibland hårdare än våld mad.gif

Men, jag tycker att ekonomisk brottslighet ÄR allvarligt. Kina (som jag inte vill hålla som föredöme) avrättade väl för ett par år sedan några dussin personer för mord. De hade försnillat hundratals miljoner från sjukvården. Indirekt hade därmed tusentals kineser inte fått den vård de behövt, och lidit eller avlidit. Vansinnigt resonemang? Tja, där finns ju viss logik. Om en förälder förlorar ett barn därför att sjukvårdspolitiker försnillat bort pengar för egen vinning istället för att fördela pengar till medicininköp, då är det ju åtminstone ett väldigt grovt brott.

Tycker själv inte att man kan jämföra ekonomiska brott mot staten, företag, med våld/sexbrott mot enskilda personer. Men kan kan, och bör, straffa båda hårt. Samt ge vård såklart, i den mån sådan går att ge och hjälper.
Rossi
Det finns nog tokigheter i alla länder.

Jag håller med dig: Sverige är ett underbart och bra land! När jag gick omkring med Sverige-tröjor under fotbolls-VM så kände jag mig riktigt stolt över mitt land! smile.gif Den insikten har man inte alltid men det slår aldrig fel - varje gång jag är på utlandssemester så uppskattar jag Sverige så otroligt mycket.
LadyG
Håller med Pirum, brott mot människor känns som att det inte är lika viktigt i dagens samhälle medans försnillade pengar prioriteras högt. Båda är viktiga men nu får människorna stå tillbaka för pengarna och det är inte rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon