Sidor: 1, 2, 3
Dodde
Det finns ju en hel del besynnerliga ord. Vilket är
mest besynnerligt? Den som vinner tävlingen får
ett pris som jag inte har tänkt ut än. Tävlingen
avslutas den 15 december 2006.

Ett märkligt ord är ju hemförlovad. Vadå
hem-förlovad? Är man förlovad med hemmet då?

tongue.gif
Lady Hamilton
Skottkärra............
Pirum
Onomatopoetisk.

Ett ord som ingen kan stava till, och ingen kan uttala, vars mening är att med bokstäver enkelt beskriva ett läte. Exempel : tjoff, plask.
gammelnalle
CITAT (Pirum @ 12-07-2006, 23:34)
Onomatopoetisk.

Ett ord som ingen kan stava till, och ingen kan uttala, vars mening är att med bokstäver enkelt beskriva ett läte. Exempel : tjoff, plask.

Prutt
Hicka





ett annat besynnerligt ord är Odjur
CITAT
Hamilton Skickat den 12-07-2006, 23:04
--------------------------------------------------------------------------------
Skottkärra............  


hörs ju på namnet att man skall köra trädgårdsväxter i den... Skott...

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (gammelnalle @ 13-07-2006, 09:17)
CITAT
Hamilton Skickat den 12-07-2006, 23:04
--------------------------------------------------------------------------------
Skottkärra............  


hörs ju på namnet att man skall köra trädgårdsväxter i den... Skott...

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif MEN, det är så sällan jag behöver "köra" så mycket "skott" att jag behöver en skottkärra. ohmy.gif Eller menar du "tjuvskott" alltså ammunition som man använder som "skrämselskott" mot........?? Har man mycket så kan det ju bli tungt att bära om kring på och då behöver man kanske en skottkärra rolleyes.gif
Månskensbonden
CITAT (Hamilton @ 13-07-2006, 09:25)
CITAT (gammelnalle @ 13-07-2006, 09:17)
CITAT
Hamilton Skickat den 12-07-2006, 23:04
--------------------------------------------------------------------------------
Skottkärra............  


hörs ju på namnet att man skall köra trädgårdsväxter i den... Skott...

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif MEN, det är så sällan jag behöver "köra" så mycket "skott" att jag behöver en skottkärra. ohmy.gif Eller menar du "tjuvskott" alltså ammunition som man använder som "skrämselskott" mot........?? Har man mycket så kan det ju bli tungt att bära om kring på och då behöver man kanske en skottkärra rolleyes.gif

Nä, jag tror att det i grund och botten är en trädgårdsterm från kinesiska risodlare! biggrin.gif
Alltså, man odlar ju riset i blöta fält....kärr alltså....och en del ris-sorter får man dra upp i små krukor först innan man sätter ut dem i kärret, "kärrar" dom. Men en del sorter kan man sätta direkt som små skott, alltså 'skottkärra' dom! biggrin.gif

(och sen kom nån kines på att använda en 'rick-shaw' bakåfram för att köra sina risplantor i, och verbet 'skottkärra' gled över till ett substantiv för själva transportmedlet... tongue.gif )

((Jäklars, det där lät ju nästan trovärdigt! laugh.gif laugh.gif ))
andersen
Nu är det länge sedan jag gjorde lumpen, men jag tar ett ord ifrån den tiden....Beväring
Ramoth
CITAT (Hamilton @ 13-07-2006, 09:25)
CITAT (gammelnalle @ 13-07-2006, 09:17)
CITAT
Hamilton Skickat den 12-07-2006, 23:04
--------------------------------------------------------------------------------
Skottkärra............  


hörs ju på namnet att man skall köra trädgårdsväxter i den... Skott...

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif MEN, det är så sällan jag behöver "köra" så mycket "skott" att jag behöver en skottkärra. ohmy.gif Eller menar du "tjuvskott" alltså ammunition som man använder som "skrämselskott" mot........?? Har man mycket så kan det ju bli tungt att bära om kring på och då behöver man kanske en skottkärra rolleyes.gif

Skott uttalas som om det vore ett *namn*.
Det är Skott som kör kärran. Alltså en Skottkärra laugh.gif
Gossen Ruda
Om man får vara väldigt tråkig på kommer förleden på skottkärra av ordet skjuta, dvs en kärra man skjuter framför sig.

Jag kan dock fylla på med ordet förlovad. Är det i analogi med att att det heter förätit sig när man ätit för mycket? Kan man bli förgiftad sen? rolleyes.gif
ah56
Kvarleva

Har visserligen fått förklarat ordets ursprung men tycker ändå ordet är skumt.
Gillan
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You... och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans blink.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You... och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans blink.gif laugh.gif laugh.gif

Kanske just till h****e. laugh.gif Betydelsen är dock: ingenting att tacka för, ingen orsak eller för all del. Hur man får det till det får du dock fråga amrisarna om, även om nog inte ens dom vet. biggrin.gif

Jag kan fortsätta med "Adjö"!
Betty
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You... och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans blink.gif laugh.gif laugh.gif

Lika störigt är svaret "Me too" när någon säger: "I love you". wacko.gif
Inga från Närke
Rökfritt eller Rök fritt
Rossi
CITAT (Betty @ 13-07-2006, 11:48)
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  :blink:

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  :blink:  :lol:  :lol:

Lika störigt är svaret "Me too" när någon säger: "I love you". wacko.gif

Tja, det är kanske inte alla som vill vara älskade tillbaka! laugh.gif

Det man menar när man säger "Me too" är ju att "jag känner likadant, d.v.s. I love you too". För engelskspråkiga är inte det här något konstigt uttryck alls utan fullt naturligt. Det är bara det att det inte passar in i vårt svenska sätt att prata så vi tror att man menar att man älskar sig själv ...
Ramoth
CITAT (Inga från Närke @ 13-07-2006, 12:28)
Rökfritt eller Rök fritt

Jag ä l s k ar särskrivningar laugh.gif

En klassiker:
fryst kyckling lever wacko.gif blink.gif

Jag bara undrar:
Hur bär de sig åt på Kronfågel för att hålla kycklingen vid liv när den är nedfryst?
Det vore verkligen på sin plats att de delade med sig av denna kunskap till läkarvetenskapen laugh.gif

Några till:
Skum tomte - tar klapparna själv
Morgon rockar - kväll suger?
Ett styck mord - vill ni beställa något mer?
Barn under kläder - rädda dem innan de kvävs!
Super under ställ - dricker sprit medan han sladdar? Polisen blir inte glad!
Snodd mapp - Åhléns gränger hett kontorsmateriel för 19.90

Skivad kalv lever med kul potatis - kan skivade kalvar vara sambos med roliga potatisar???

Sorry, detta är inte besynneriga ord, men betydleserna blir lite besynnerliga när vi skriver isär på fel ställen laugh.gif
Rossi
För att inte prata om sjuk vårdare eller sjuk gymnast. Det värsta är att folk som aldrig förut har skrivit illa har börjat att ta efter alla särskrivningar i tid och otid. Det ser så ovårdat ut tycker jag .... (Även om man kan få sig en del goda skratt på deras bekostnad laugh.gif )
belle
"Hejduk" , tycker jag är ett roligt/konstigt ord! Ursprunget är väl inte svenskt antar jag, men betydelsen är väl typ "skurk".
Pirum
CITAT (belle @ 13-07-2006, 14:28)
"Hejduk" , tycker jag är ett roligt/konstigt ord! Ursprunget är väl inte svenskt antar jag, men betydelsen är väl typ "skurk".

"ytterst av madjariska haidú, stråtrövare, fribytare, pl. haidúk; jfr polska hajduk, ryska gaiduk, fr. heiduque, t. heiduck, haiduck samt det besläktade turkiska haidd, rövare, marodör" säger Svenska Akademien om detta 'hejduk'. Det användes tydligen mycket om ungerska legosoldater.

På tal om det; i äldre och bättre böcker kan man ibland läsa fraser i stil med "Konung Eriks handgångna män bröto igenom de danska försvarslinjerna" etc.

Handgångna? Gick de på händerna eller? smile.gif
andersen
CITAT (belle @ 13-07-2006, 14:28)
"Hejduk" , tycker jag är ett roligt/konstigt ord! Ursprunget är väl inte svenskt antar jag, men betydelsen är väl typ "skurk".

Hejduk är väll skurkens medhjälpare?
anna_rispan
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  :blink:

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  :blink:  :lol:  :lol:

ja ungefär som vi svenskar svara någon som säger tack

-det var så lite så

det kanske det inte var för den som fick hjälp?!
misSophie
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You... och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans blink.gif laugh.gif laugh.gif

jag har direktöversatt det uttrycket, med den följden att jag får lite undrande blickar. huh.gif " Tack så mycket! " " Du är välkommen!" smile.gif
Annars är ju " Väl bekomme" en annan variant...
Gillan
CITAT (Betty @ 13-07-2006, 11:48)
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  :blink:

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  :blink:  :lol:  :lol:

Lika störigt är svaret "Me too" när någon säger: "I love you". wacko.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

CITAT (misSophie @ 13-07-2006, 15:15)
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  :blink:

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  :blink:  :lol:  :lol:

jag har direktöversatt det uttrycket, med den följden att jag får lite undrande blickar. huh.gif " Tack så mycket! " " Du är välkommen!" smile.gif
Annars är ju " Väl bekomme" en annan variant...

laugh.gif
Jag tycker det är ganska kul när man översätter rakt av så
där. För det är ju faktiskt inte så att man inte vad de menar sleep.gif
Det blir bara så helknäppt när man ska översätta det rolleyes.gif
linn
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 10:40)
Jag kan dock fylla på med ordet förlovad. Är det i analogi med att att det heter förätit sig när man ätit för mycket? Kan man bli förgiftad sen?  :rolleyes:

Förlovad, kan det inte vara att man redan (för=före/redan tänkte jag) är bortlovad (lovad=bortlovad). Alltså "redan bortlovad" typ ;p
linn
Jag tror skottkärra kommer från att man skottar/skyfflar upp något och kör det i kärran smile.gif
storm
Separatister?Går dom omkring och särar på folk,eller delar folk på mitten ohmy.gif ohmy.gif
Betty
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 15:32)
CITAT (Betty @ 13-07-2006, 11:48)
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  blink.gif  laugh.gif  laugh.gif

Lika störigt är svaret "Me too" när någon säger: "I love you". wacko.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

CITAT (misSophie @ 13-07-2006, 15:15)
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 11:39)
Ja, men hallå! Visserligen inte svenska, men dock nåt som
jag alltid stört mig på......Du säger på
engelska, Thank You...  och får naturligtvis till svar...You´r welcome blink.gif  blink.gif

Välkommen! Vart i H*****e är jag välkommen nånstans  blink.gif  laugh.gif  laugh.gif

jag har direktöversatt det uttrycket, med den följden att jag får lite undrande blickar. huh.gif " Tack så mycket! " " Du är välkommen!" smile.gif
Annars är ju " Väl bekomme" en annan variant...

laugh.gif
Jag tycker det är ganska kul när man översätter rakt av så
där. För det är ju faktiskt inte så att man inte vad de menar sleep.gif
Det blir bara så helknäppt när man ska översätta det rolleyes.gif

Tack Gillan, det var precis så jag menade! wub.gif
Betty
Helt OT; Vet ni om att man "bara" får använda 20 st smilisar/postat inlägg? huh.gif
Diabolique
CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 15:32)
laugh.gif
Jag tycker det är ganska kul när man översätter rakt av så
där. För det är ju faktiskt inte så att man inte vad de menar sleep.gif
Det blir bara så helknäppt när man ska översätta det rolleyes.gif

Min mormor brukar slänga sig med detta på skämt... smile.gif

What is it with you?
I don´t feel again you!

(Vad är det med dig? Jag känner inte igen dig!)
Gillan
CITAT (Betty @ 13-07-2006, 15:57)
Helt OT; Vet ni om att man "bara" får använda 20 st smilisar/postat inlägg? huh.gif

Jag tror faktiskt att det är så. Du fick plocka bort en massa
va? Det har hänt mig med tongue.gif
andersen
Man borde bara få ha en smilies per inlägg, tycker att dom flesta som postar inlägg här har smilies missbruk, det uppskattas inte på andra forum som jag besöker utan om det är så som det är här så brukar det blir permanentat bann på ipnr.
Gossen Ruda
Bättre en smilie för mycket än en för lite. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

På tal om skottkärra så hade vi på Televerket en gång en hel katalog med olika verktyg och annat material att beställa. Det lär ha funnits olika typer av kärror så dom var sammanförda under en rubrik och där fanns bl.a:

kärra, skott-

Det kan vara en skröna men jag är ganska säker på att jag sett:

yxa, hugg-

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Ramoth
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 17:13)
Bättre en smilie för mycket än en för lite. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

På tal om skottkärra så hade vi på Televerket en gång en hel katalog med olika verktyg och annat material att beställa. Det lär ha funnits olika typer av kärror så dom var sammanförda under en rubrik och där fanns bl.a:

kärra, skott-

Det kan vara en skröna men jag är ganska säker på att jag sett:

yxa, hugg-

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Yxa, hugg
Spade, gräv
låter som något kompisar pratade om när de gjort lumpen laugh.gif

Har varit ute på en hel del forum, men aldrig hört något om förbud mot många smilisar.
Smila på säger jag bara laugh.gif tongue.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 17:13)
Bättre en smilie för mycket än en för lite. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Åke är du inte med på det här forumet där har samma sak dryftats reptiler mm
Gossen Ruda
Nä. Det räcker med att jag kallas "Ake the Snake" ibland. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har inga reptiler hemma och har just avslutat min akvarieperiod efter 35 år.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 20:33)
Nä. Det räcker med att jag kallas "Ake the Snake" ibland. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har inga reptiler hemma och har just avslutat min akvarieperiod efter 35 år.

Ok. Jag tänkte mest på att du är kunnig på djur och andra småkryp.

Men jag tycker att många smilies tar bort själva innebörden av texten sedan blir det ju inte bättre av att endel har hundar och blommor som rör sig i nedre delen av inlägget. Är det bara jag som har svårt för det eller hör det kanske ihop med mina skriv och läsproblem?
linn
det här med smilies.. jag tycker såhär... rolleyes.gif

Eftersom man inte kan använda sig av sina egna ansiktsuttryck på internet som man annars gör,
tycker jag smilies är rätt alldeles yypperliga att använda... viktiga rentav.
Jag menar, våra ansiktsuttryck säger ju iblad mer än ord.
Dessutom blir konversationerna mer vardagliga, inte så stela.
Fast, (!) om de "missbrukas" (typ ofta fleraflera likadana på rad eller en efter varje mening....)
känns det som de tappar sin betydelse och inte får nån effekt till slut wink.gif

ville bara säga det^^
Betty
CITAT (andersen @ 13-07-2006, 16:15)
Man borde bara få ha en smilies per inlägg, tycker att dom flesta som postar inlägg här har smilies missbruk, det uppskattas inte på andra forum som jag besöker utan om det är så som det är här så brukar det blir permanentat bann på ipnr.

CITAT (andersen @ 13-07-2006, 20:41)
Men jag tycker att många smilies tar bort själva innebörden av texten sedan blir det ju inte bättre av att endel har hundar och blommor som rör sig i nedre delen av inlägget.  

... Förlåt att jag säger det här rakt ut men - Oh vad jag tycker att du är tråkig nu Andersen! ohmy.gif
CITAT
Är det bara jag som har svårt för det eller hör det kanske ihop med mina skriv och läsproblem?

Jag har varit tillsammans med en dyslektiker i 13 år och han åtminstone har inga som helst problem med att läsa det skrivna ordet även om det finns bilder under texten. rolleyes.gif (vet inte om din ovilja beror på din dyslexi eller nåt annat, det vet nog bara du...)

Att jag över huvud taget skrev inlägget om att man inte kan ha fler än 20 smilisar i samma inlägg här på Odlas forum beror på att jag gjorde flera citat i samma inlägg och då blev det en smiley för mycket, så det gick inte att skicka inlägget med mindre än att jag tog bort en gladgubbe - det var en nyhet för mig - därav inlägget.
Jag tycker att det är bra att det finns smilisar som förstärker det men menar i inläggen! tongue.gif biggrin.gif
starlady
Fotogenisk tycker jag är ett sånt här ord också, även om jag vet vad det betyder...

Tänker ÄNDÅ Foto + Geni?

Krävs ju verkligen INTE något geni för att vara fotogenisk.
Lilla Selma
Hammare, kul, modell mindre....

Skit i smileyförbuden - jag tycker att de små rundisarna förstärker texten och gör det mer levande! tongue.gif

Tycker trötta Selma
Betty
CITAT
Tävling: Besynnerliga ord

Jag tycker att ordet besynnerlig är jättekonstigt, ja rent ut sagt besynnerligt! blink.gif wink.gif
starlady
CITAT (linn @ 13-07-2006, 15:38)
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 10:40)
Jag kan dock fylla på med ordet förlovad. Är det i analogi med att att det heter förätit sig när man ätit för mycket? Kan man bli förgiftad sen?  :rolleyes:

Förlovad, kan det inte vara att man redan (för=före/redan tänkte jag) är bortlovad (lovad=bortlovad). Alltså "redan bortlovad" typ ;p

Har man förätit sig så har man ju ätit för mycket.. så då blir det ju bara logiskt att när man förlovat sig så har man... ja, just det - lovat för mycket! tongue.gif
Pirum
Jag drar till med min gamla käpphäst (??), heter det innehållsförteckning eller innehållsförtäckning? Man kan tro på det senare när man läser på varorna i butiken.
Lady Hamilton
Hovtång?
Ja, jag har anvät den att dra ut spikar ur hästhovar men det är ju inte det huvudskliga ändamålet man använder tången till.............
Lady Hamilton
huh.gif Smörgås? Hur hänger det i hop?
Lady Hamilton
Fotografi? Är det ett fotograf i då? wink.gif
Månskensbonden
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 20:33)
...Jag har inga reptiler hemma och har just avslutat min akvarieperiod efter 35 år....

blink.gif
Välkommen upp på torra land i så fall!!
biggrin.gif
*håller fram en handduk*
laugh.gif
*Molly*
Bärsärkagång tycker jag är ett väldigt underligt ord wacko.gif
Merlin
Pilaster är mitt bidrag ... [U]
Månskensbonden
CITAT (Hamilton @ 13-07-2006, 21:44)
huh.gif  Smörgås? Hur hänger det i hop?

Ha! Det vet faktiskt jag! biggrin.gif

Som jag fått det förklarat, så är en 'gås' i det här fallet ett gammalt mängdmått! 'En gås smör' var alltså en bestämd mängd smör i gamla tider. -Det fanns ju många i våra ögon konstiga mått förr, t ex en jungfru brännvin mm.
Antar att en 'gås' smör var ganska liten mängd, eftersom begreppet senare överförts till att beskriva en skiva bröd med smör på.

Tja, så har i alla fall jag hört det förklaras, och det är hittills den mest troliga förklaring till vårt märkliga ord 'smörgås' jag hört...

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon