Full version: Nybörjarmissar
ulaa
Mina pallkragar står fortfarande orörda. Har haft hela dagen på mig att sätta igång, har allt hemma... men så är jag så rädd att göra fel o behöva göra om allt igen...

Vilka missar gjorde du?
Nån som har lust att dela med sig?
Betty
Äsch, det går knappast att göra fel, sätt igång du bara! biggrin.gif
Kom bara ihåg att om det finns rotogräs där du ställer dina pallkragar så är det lämpligt att lägga markduk eller tjockt lager tidningar i botten så att ogräset inte växer upp i kragen. Lycka till med odlandet! smile.gif
Betty
Glömde säga att kragarna håller längre om man häftar fast plast på insidorna innan man fyller dem med jord. smile.gif
Lena N
Lägg 5-7 cm grovt grus under pallkragen så ökar hållbarheten. Du behöver inte lägga under hela, utan bara en sträng direkt under träet.
linvik
Jag har odlat i en pallkrage för första gången i år. Jag satte persilja, rädisor, rucola, sockerärtor, bönor och så blommorna: ringblomma, krasse och blåklint. Mitt misstag var att jag sådde alldeles för mycket blommor. Det var lugnt fram till mitten av sommaren, men nu har de svämmat över. Jag skulle ha gjort en särskild blompallkrage.

Till nästa år ska jag ge mer plats för sallad. Gärna fler salladssorter. En bra grej är att så en rad sallad med några veckors mellanrum. Detsamma gäller rädisa för de växer väldigt snabbt. Det har varit helt underbart att kunna gå ut och plocka sin egen sallad. Det har jag gjort sedan midsommarveckan.

Vad tänker du ha i dina pallkragar?
Irene_L
Det är första året som jag har pallkragar. Det jag har märkt att det växer så det knakar! Jag har 4 st i rad, med 2st kragar på varje. I en har jag planterat jordgubbar (flyttat från ett trädgårdsland). I de andra satte jag sommarblommor.
Så här: första pallkragen - Ballongblommor+ andra blommor, andra kragen - jordgubbarna, den tredje och fjärde pallkragen -blomstertobak, rosenskära+ andra blommor.
Nu kan man inte se jordgubbsplantorna för ballonblomman, blomstertobaken och rosenskäran har blivit SÅÅÅ stora och breder ut sig väldigt mycket.
Nästa år ska jag sätta plantorna lite annorlunda!!!
rolleyes.gif
mvh
Irene
ulaa
Jag har sallad, rädisor och spenat. Insåg snabbt att jag satt alldeles för tätt. Nästa år ska jag ha en pallkrage med enbart sallad och göra så som tipset ovan, så med några veckors mellanrum.

En annan nybörjarmiss jag gjorde är att jag missade att märka upp vart jag sått vad. Riktigt pinsamt, men jag drog upp spenaten o undrade varför det inte blev några rädisor o så käkade jag rädiseblast i några dagar laugh.gif
(den bjuder jag på)
catlady
Jag kanske är heldum men jag har länge undrat på något: Är det inte ungefär samma sak att odla i pallkragar som i krukor - förutom storleksskillnaden?
(Ledsen att jag hijackade denna tråden, men jag var tvungen att fråga någongång...)
noora
CITAT (catlady @ 20-08-2006, 16:47)
Jag kanske är heldum men jag har länge undrat på något: Är det inte ungefär samma sak att odla i pallkragar som i krukor - förutom storleksskillnaden?
(Ledsen att jag hijackade denna tråden, men jag var tvungen att fråga någongång...)

Jorden i pallkragen kan ha kontakt med jorden under. Det har både för- och nackdelar - fördelen är väl främst att fukt kan vandra fritt både upp och ner. Nackdelen är att rötter, ogräs, myror och annat kan ta sig upp i pallkragen.

Och storleksskillnaden gör att pallkrage känns mer som ett upphöjt land än en stor kruka. Krukor behöver vattnas mycket oftare om dom inte är enorma.
Miaa
Nu har jag läst inlägg på pallkrageklubben i snart ett års tid. Pallkragarna ligger och väntar på att jag ska måla dem och när våren kommer så ska allt vara klart. Det verkar ju kanon det här med pallkragar!! =)

Jag har förstått att det är bra med markduk under (införskaffad -ligger också och väntar), men fungerar det även bra att klä insidorna med markduk? Jag antar det men frågar så jag är på säkra sidan.

Att det är bra att lägga en sträng grus eller något annat skydd för trät under är också bra har jag förstått.

Jag har tänkt att dela upp odlingen i ätbart, perenner och ettåriga blommor och växter. Jag har också fått tag i minde kragar som jag tänkte ha kryddor i. Det är första gången jag har möjlighet att odla något i en egen trädgård och jag längtar!!

Nu till min stora fråga. Jag ska sätta pallkragarna på en gräsmatta som vi sått in nu i höst. Gräsmattan är jätteporös och jag vill inte riskera att jag förstör gräsmattan med att sätta på pallkragar (eftersom jag tänkt att jag ska kunna flytta på dem då och då). Tror ni det är bättre att jag låter gräsmattan härdas längre än till våren och sätter kragarna någon annanstans så länge -eller är det bara att köra på? Jag bor i zon 5 i norrland så snön kommer garanterat ligga ett tag här och tynga ner gräsmattan.

Tacksam för alla tips!!

/Mia
kerstin z5-6
Snart kommer du inte att vara särskilt bekymrad över din gräsmatta laugh.gif
men gräset under pallkragen dör ut i vilket fall som helst , när du flyttat den växer det tillbaka in igen .. se bara på hur rabatter utan kanter invaderas av gräs på nolltid ....
smajlizz
Odlade i pallkrage första gången förra året.. Tyckte inte det behövdes lägga något i botten utan fyllde bara på med jord. Trots att jag täckte över med fiberduk lyckades jag få salladen full med sniglar, som antagligen kommit upp ur jorden? Sedan hade jag för lite jord i den också, det sjunker undan en hel del..
Så det var väl mina misstag.. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon