Full version: Balkong odling
myra
Jag söker kontakt med någon balkongodlare. Jag har en inglasad balkong i västerläge. Vill ha tips på hur jag kan få den grön och fin. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar inte på balkong för närvarande men här kommer ett litet tips ifall man vill träffa andra glada balkongodlare, nämligen balkongodlarföreningen som är en ganska ny förening som är knuten till RST (Riksförbundet svensk trädgård), föreningen är inte så stor ännu men den kan ju bli, det finns ju många människor som odlar på balkong:

http://gronabalkonger.hemsida.net/
Nutten
Min inglasade balkong är för närvarande som en liten trädgård, men så är jag ju tokig i växter också! Har klätterväxter, perenner, små träd, buskar, krukväxter, vattenväxter, sommarblommor. Helt enkelt det mesta!!!! laugh.gif

Bor i zon 1, vart bor du?
Kana
Jag har vilda odlarplaner för min balkong som dock inte är inglasad! Titta gärna in på min hemsida! smile.gif

K.
Erika zon 4
Kana! Vilken gullig liten fontän! Vilken bra idé! Den kanske jag snor till vår balkong, vad har du för pump?
jenna
här är en balkongtok till... jag har bara ätbart på min balkong. har under våren drivit upp plantor i sovrummet (ca 12 grader, vilket har gjort att sambon har gnällt över att det varit kallt med plantorna är knubbiga o fina) har skaffat en lagerhylla för att få upp dem så att alla ska få så mycket ljus som möjligt. har gurka, tomater, chilli och paprika. i balkonglågorna har jag örter, sallad, rädisor och spenat! det är underbart att sitta där ute på somrarna och titta på hela härligheten
Kana
Erika, det är Edens micropump, en pytteliten sak som vi köpte på Blomsterlandet för strax under 300 kr. Enligt utsidan av kartongen ska den vara för utomhusbruk men på insidan står det att själva jacket kan vara "utomhus under tak" vad det nu betyder. Hur som helst så går den delen att förvara inne, vi har den ju ändå bara igång när vi är hemma och ute på balkongen, så det ska nog gå bra. Funderar lite på att fixa någon vatteväxt att stoppa i också smile.gif Grannarna tycker nog att vi är heltokiga nu, men det är ju så kul! tongue.gif

K.
karin på balkongen
Har också en balkong med diverse grönt på, dock är balkongeländet så litet så det får inte plats hälften av allt jag önskar.

Har en skyddad pyttebalkong i söderläge för andra året, förra året var det mest penseer och lite amplar med pelargoner och surfinior, men i år blir det desto mer. Små tomater, solros, änglatrumpet, luktärt, surfinior, lobelior, pelargoner och en hängjordgubbe är en del av årets urval.

Otroligt skön avkoppling att pilla med, eller för att rensa tankarna när man kodat för mycket rolleyes.gif
Annki
Djungeln anropar! Ja, det är inte djungel ännu - men det blir!! Här är det så tätt med växter på sommaren att man måste strippa för att kunna vattna dem. Annars fastnar man i nå't och drar ner det... Våra vänner brukar fråga om vi inte vill ha besök på balkongen. Då ler jag elakt och säger - "Nää, just det! Det här är vår efter-jobbet-oas. Men ni får titta". Det här är ett blåshål på 7:e våningen utan glas. Kanske kan jag inte hjälpa till?

Odlar dock allt från solrosor till sallad, rosenbönor till heliotroper, tomater, rosmarin, temynta, luktärtor, jordnötter, änglatrumpet... you name it! Just nu bebos balkongen av kronärtskockor som flyttar ut och in varje dag. Och diverse annat som ska landa i kolonilotten.

Vi får faktiskt plats med två stolar på sommaren också. Men man bör ha skohorn med sig! wub.gif
Nutten
CITAT
Vi får faktiskt plats med två stolar på sommaren också.


Tänka sig, det får jag med! Samt ett liiiiiiitet litet bord, där det givetvis står växter också. En kopp te ska väl i alla fall gå att klämma in där tongue.gif
I år tycker jag ändå jag har varit riktigt återhållsam, för det går att gå i mitten av balkongen. Det är klart, man får inte vara alltför bred, för då trasslar man nog in sig i både det ena och det andra biggrin.gif

Såg igår att den av mina passionsblommor som har flytt en bit utanför balkongen, har fått knoppar nu! Kul, för den har inte blommat tidigare (den är inte så gammal)!! Tyvärr blir det krångligt om man skulle vilja stänga till fönstret vid kallt och blåsigt väder, men vi får väl hoppas att jag slipper det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon