MrNorth
Jag undrar hur ni gör när er handlar? Jag försöker alltid välja ett ekologiskt alternativ när jag är i affären. Rent generellt så tycker jag att det är lättare att hitta sådant hos coop än hos ica, har ni samma erfarenhet?

Jag tycker oxå det är värt 1 krona extra för en liter mjölk om den är krav-märkt, men efter att jag smygkikat lite hur folk handlar så verkar jag vara ganska ensam om det... nu breder ju istället sig den där *inte så goda* "klövermjölken" ut sig i butikerna...

Men allt är inte guld som glimmar, när jag handlade änglamarks tvättmedel så blev jag väldigt fundersam då jag såg att den innehöll fosfater. Jag hade antagit i butiken att den inte gjorde det... synd.

Vad tycker ni? Är det snåljåpen eller miljövännen som bestämmer när ni handlar?

MVH
Henrik
AnitaO
För mig går kvalité före pris.
Alltid svenskt kött. Inte alltid KRAV-märkt dock.
Däremot alltid KRAV-märkta ägg.
Rossi
Vi köper ägg från frigående höns.

Det borde vara mindre moms på kravmärkta och ekologiskt odlade varor.
noora
Vissa grejer handlar jag helst ekologiskt, men för det mesta är det inte något krav. Bananer köper jag i princip inte alls om de inte är ekologiska.

Jag tycker också att det är lättare att hitta ekologiska varor på coop, speciellt bananer.
yenny
Jag skulle inte ha något emot att handla ekologiskt... men jag har faktiskt inte råd. Är man vårdare har man ingen hög lön direkt och jag vill gärna ha råd att unna mej något mer än mat och sånt till hushållet.
Hannele
CITAT (MrNorth @ 25-07-2006, 14:51)
lättare att hitta sådant hos coop än hos ica, har ni samma erfarenhet?

Ja, coop har väldigt fint ekologiskt kött - och mycket annat bra.
KRAV-ägg äter vi enbart, e innehåller ju mer nyttigheter.
Klura
Har inte gjort det tidigare.
Men jag har en dotter som pluggar till husdjursagronom på SLU så det blir allt oftare. Jag får skäll annars unsure.gif
forget-me-not
CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 15:06)
Det borde vara mindre moms på kravmärkta och ekologiskt odlade varor.

Instämmer.
Magdis
Allt som finns att få ekologiskt köper vi ekologiskt. Gärna Rättvisemärkt också.
Pirum
Såsom varande student är man ju fattig, man lever ju mestadels på lånade pengar. Men jag försöker att alltid köpa KRAV-märkt mjölk, där är prisskillnaden så liten. Samt att den smakar godare och kanske även är nyttigare. Samma med bananer, de Rättvisemärkta är ofta lite mindre, men då får man ju fler per kg... rolleyes.gif Och så smakar de bättre samt har inte besprutats med gifter av barnarbetare. Tror generellt sett att vi får i oss för mycket okända kemikalier, så kan man undvika förgiftad frukt så är det ju kanske även en bonus för inte bara miljön och arbetarna utan även för den egna hälsan.

Med andra varor är det lite värre...mjöl etc köper jag i stort sett alltid KRAV-märkt, även där är prisskillnaden försumbar tycker jag. Vill gärna premiera odling i Sverige, speciellt sådan som gynnar öppna landskap. Tyvärr är utbudet på KRAV-kött klenare än önskat :/ Men som sagt, för att hålla landskapet öppet (i den mån det nu bidrar) så föredrar jag en lite mindre svensk köttbit framför en lite större utländsk, för samma pris alltså.
Och jag föredrar att betala nån tia extra för kaffepaketet, jag dricker ju ändå så lite kaffe hemmavid.

Jag försöker att alltid fråga efter Rättvisemärkt kaffe på caféer, prisskillnaden per kopp jämfört med orättvist producerat kaffe är bara några tioöringar. Och sådana finns ju inte ens längre.

Vad gäller "unna sig" så tycker jag att det är precis det jag gör, jag "unnar mig" en lite lyxigare vara bara för att få nöjet att känna mig duktig rolleyes.gif Detta som komplement till övriga goda egenskaper alltså.

Så sent som idag var det ju (återigen) larm om att grönsaker och frukt från Långtbortistan innehöll dåligt med näringsämnen, då de skördas för tidigt samt gödslas för hårt med konstgödsel.
Björken
Jag försöker också handla så mycket som möjligt ekologiskt och rättvisemärkt, med andra ord finns det ett sådant alternativ så väljer jag det.
Kött köper jag bara svenskt, vill gynna den svenska bonden då jag vet att de så gott det bara går lever upp till att ha en god omsorg om sina djur.
För mig som är ensamhushåll numera så märker jag inte av att priset är lite mera på dessa varor, men däremot har jag full förståelse för att det finns de som inte har råd.
Håller med om att det borde vara lägre skatter på sådana varor, kanske något för oss konsumenter att jobba för.
Gurkan
Det där med KRAV-märkning är inte helt okomplicerat trots allt. Att nåt är KRAV-märkt betyder ju inte att det är bra för miljön utan i bästa fall att det är lite mindre dåligt.

Det finns ju också flera faktorer som inte tas hänsyn till i märkningen, t.ex. transporter och förpackning. Jag tror t.ex. att det är betydligt mindre miljöbelastning att köpa ett "konvetionellt" äpple från Österlen än ett ekologiskt från Nya Zealand.

Det bästa är såklart om man kan handla en del av sina varor direkt hos producenterna i gårdsbutiker o.dyl. som faktiskt finns ganska gott om iaf. här i Skåne. Då får bonden behålla hela marginalen själv istället för att grossister, butiker och andra skall ta det mesta. Förutsättningen är ju att man inte behöver köra miltals för att komma till gårdsbutiken, då sparar man ju inte nåt på transporten jmf. att köpa sånt som transporterats landet (eller EU eller världen) runt.

Det finns också många ekologiska odlare (och mindre livsmedelsproducenter) som inte är ansluta till KRAV (eller Demeter) för att det är så pass dyrt om man inte har en stor produktion att sprida kostnaden över.

Frågan är svår och det ställs höga krav på konsumenten om man skall kunna ta beslut som faktiskt påverkar.

Jag försöker köpa så mycket KRAV-produkter jag kan, alltid ägg och för det mesta övriga basvaror som mjöl och grönsaker/rotfrukter. Hoppas på egna ägg nästa år och då kanske jag t.o.m. börjar äta kött (tupp wink.gif ) så smått igen.

Rättvisemärkning tycker jag är sällan man ser men skall såklart uppmuntras så mycket man kan. Det borde gälla även andra produkter än livsmedel såklart men jag kan inte minnas att jag sett det på annat än möjligen kläder i nån liten "världsbutik".
Farbror Blå
[B]Köper alltid ekologisk mjölk om det finns, vill tro att det så småningom gör skillnad!

OM vi alla nån gång frågar efter/köper/klagar att det inte finns rättvisemärkta varor, så måste ju affärerna ta fram sådana =)

Näe, säjer du inte har det nån påverkan vad jag gör inte!

Glöm såna tankar!!
OM Hooverdammen i USA brast och nån kommer dit för att ösa med en hink, så kanske det verkar lite korkat, men den personen GÖR något och resultatet kan aldrig bli sämre än ingenting ju =)

( på dalmål : Int nô är sämer än ass int)
Anki V
Som ensamstående mamma till två hungriga ungar ( tidigare i livet) och relativt lågavlönad så fanns det inte så många alternativ…”billigast är bäst” oavsett hur varan är odlad eller producerad.

Idag när barnen är vuxna och självförsörgande har den relativt låga lönen plötsligt blir tillräcklig för en person så handlar jag naturligtvis både ”ekologiskt och rättvist”.

Som försvar har jag aldrig haft råd att ha bil!!!!!!!!

/Anki
Gossen Ruda
För min del tänker jag aldrig på det, jag ser mest till pris och kvalitet. Eko-varorna lever oftast inte upp till något av detta. jag hamdlar mest på Hemköp och där ser man fö inte så mycket såna varor.

Gurkan tar dessutom upp vissa saker som man i så fall bör väga in och då blir varje inköp en svår balansgång. Sen är det flera som vill ha lägre skatt på dessa varor för dom är ju dyrare redan från början. Jag är mycket tveksam till detta. Om man nu låtsas att nån eko-vara lyckats ta över nästan hela försäljningen, skall man då återgå till normalskatt? När i så fall? Väldigt svårt att administrera sånt också.

Vi får nog vara glada att dom flesta inte köper eko-varor pga det högre priset. Skulle alla göra det påverkas förmodligen vår BNP negativt eftersom hushållen skulle få mindre pengar att röra sig med. Pengarna fastnar istället hos bönder som går och rensar manuellt och är allmänt improduktiva. rolleyes.gif
*Felix matte*
Eftersom ekologiskt odlade produkter innehåller minst lika mycket miljögifter som traditionellt odlade...så köper jag det tradionella smile.gif utan minsta samvetskval.
Inte pga det är billigare, men för att det inte är mindre hälsosamt.
Däremot köper jag alltid (så långt möjligt) Svenskt och också närproducerat.
smile.gif
Betty
CITAT (AnitaGg @ 25-07-2006, 14:53)
För mig går kvalité före pris.
Alltid svenskt kött. Inte alltid KRAV-märkt dock.
Däremot alltid KRAV-märkta ägg.

*nickar instämmande*...
Pirum
"Pengarna fastnar istället hos bönder som går och rensar manuellt och är allmänt improduktiva. rolleyes.gif "

He, ja, där ser man...smile.gif Men alltså, vissa eko-varor är inte så dyra. Och Sverige ligger långt efter många andra europeiska länder. Vi har rätt ok andel ekologisk åkermark, men Rättvisemärkt, och import av ekologiska produkter, där ligger vi i lä. Jag tycker mycket är fel med jordbrukspolitiken, men det kanske inte är rätt tråd för det. Känns som att vi saboterar onödigt mycket bara för att pressa de sista procenten på priset.

Tillägg : Sveriges Konsumenter i Samverkan brukar skriva mycket om mat, gifter, etc. Underhållande och skrämmande. http://www.konsumentsamverkan.se/ De har ett bra nyhetsbrev också, jag prenumererar på det.

Konsumentverket visar i ett tankeexempel hur vi kan påverka för några hundralappar i månaden. Jaja, alla har inte råd med det, men för egen del är det ren vinst att köpa ekologiskt eftersom jag då ofta struntar i att köpa något mer snabbt, lättlagat och dyrt smile.gif http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gArticleId=4804
birgitek
Tror inte alltid att KRAV-produkter är bäst, för konstigt nog räcker det inte att uppfylla vissa krav utan producenten måste betala stora avgifter för att få använda sig av kravmärket. Samnma gäller för svanen-märkningen, det är inte de bästa produkterna som har märket eftersom många mindre företag helt enkelt inte ha råd att köpa rättigheten att använda märket.
Tycker inte heller att kvaliten är särskilt bra på de kravgrönsaker som finns i butikerna och bryr mej inte ett dugg om kravmärkning när jag handlar.
När det gäller kött föredrar jag irländskt framför svenskt eftersom det håller betydligt högre kvalité, dessutom vet jag att kossorna har det bra på Irland. Mjölk, ja det blir tysk H-mjölk efter som det är väldigt praktiskt att köpa hem fem liter som är en månadsförbrukning för oss
Birgit Ek
Hannele
CITAT (birgitek @ 25-07-2006, 22:56)
tysk H-mjölk

H-mjölk smakar blä.. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon