forget-me-not
Jag ska inviga internetbanken och första fakturan är en från Norsk Hydro.
Jag hittar inte OCR-numret, har försökt allt.
Ringde supporten på internetbanken och hon kunde inte hjälpa mig heller, ingenstans där hon föreslog fanns numret att hitta.
Någon som får fakturor från Norsk Hydro och kan hjälpa mig var jag hittar OCR-numret på fakturan?
Annars får jag ringa dem imorgon och fråga, men hade helst velat göra detta klart ikväll.
*Felix matte*
Om du har bara faktura så har du inget OCR nummer.
Det finns bara på inbetalningskorten.

Du kan istället för OCR skriva meddelande, namn och adress.
Lycka till! wub.gif
forget-me-not
Jag har inbetalningskort, men det är inget belopp på det utan man fyller i beloppet själv. Alla andra uppgifter finns dock på inbetalningskortet. Vi provade att skriva meddelande i stället för OCR men "datorn" vägrade godkänna detta.
*Felix matte*
CITAT (forget-me-not @ 27-07-2006, 23:06)
Jag har inbetalningskort, men det är inget belopp på det utan man fyller i beloppet själv. Alla andra uppgifter finns dock på inbetalningskortet. Vi provade att skriva meddelande i stället för OCR men "datorn" vägrade godkänna detta.

Om du har ett inbetalningskort så borde OCR numret finnas där.
Det står i så fall till vänster om kolumnen där du skriver in summan du skall betala.
Oftast är det en lång radda med siffror.
Piccante
Antingen får man göra som Felix matte skriver att skriva dit namn och adress i stället. På min internetbank SEB så kan man kryssa i en ruta så får man upp fler rader att skriva på. Det står till vänster om raden för OCR-nr.

Annars kan det finnas ett fakturanummer på din räkning. Det kan man ta och skriva i medelandefältet istället för namn+ adress. Så har jag fått göra ibland för det är inte säkert att Hydro vet vem herr/ fru forget-me-not är däremot kan fakturorna vara numrerade med löpande nummer, så de identifierar dig på fakturanummret. Det brukar inte stå nederst på räkningen där man hittar ocr-nr normalt. Men jag vet inte hur hydro gör, om det finns något fakturanr?
*Felix matte*
Så här ser det ut på mitt hyreskvitto... siffrorna till vänster är OCR
kristerh
Om det inte finns ocr nummer ska du skriva fakturanummer eller räkningsnr följt av kundnummer, ev namn bör undvikas, de kan iallafall inte placera pengarna med bara ett namn.
Eva i Skåne
Jag brukar betala bensinräkningar till norsk Hydro och deras inbetalningskort har alltid sett ut som "alla andra" med ocr-numret längst ner till vänster. En lång rad med siffror i samma höjd som summan du ska betala kunde varit inskriven.

Hoppas du hittar rätt smile.gif
Gossen Ruda
Betvivlar att det finns OCR-nummer på inbetalningskort där man skall fylla i beloppet själv. Det skulle inte funka eftersom den maskinella inläsningen oftast inte klarar manuellt skrivna siffror.
Anki på Öland
Jodå, det finns OCR-nummer på sådana inbetalningskort också fast på mina Q8-räkningar där jag själv fyller i summan skrivs den i en ruta högre upp på inbetalningskortet. Men OCR-numret står längst ner till vänstrer som det brukar.
Anki
forget-me-not
Alltså, tjejen på supporten måste inte ha vetat vad hon pratade om. Det numret du visar bild på Agneta, det har jag på mitt inbetalningskort också. Ja, inte just det numret, men ett annat biggrin.gif men hon på supporten sa hela tiden att jag läste för långt ner när jag sa att det fanns siffror där. blink.gif Flera gånger påpekade jag detta, men hon sa bara "Nej, nej" så just detta numret provades aldrig. Så dumt! mad.gif

Stort tack för hjälpen! wub.gif
forget-me-not
Klart! smile.gif
AnitaO
Bra att det löste sig.
Jag har råkat ut för detta ett par gånger.
Det är helt enkelt fel på OCR-numret som är tryckt.
Och vissa pg-nummer går inte att få igenom utan det så man kan inte bara skriva ett meddelande heller.
Rossi
Jag har Norsk Hydro och får inbetalningskort varje månad där jag själv ska fylla i beloppet (eftersom man kan delbetala om man vill). Det står alltid angivet OCR-nummer på inbetalningskortet. Fördelen med Norsk Hydro är att de har samma OCR-nummer varje månad så jag har t.o.m. lärt mig mitt utantill! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon