Full version: Dagis
ester
Lillan ska börja på dagis om två veckor! blink.gif Jag tror att hon kommer att tycka att det är roligt, men det kommer att bli svårt att skola in oss föräldrar huh.gif

Vad behöver vi ha för "tillbehör"? Napp och blöjor ska vi ha på dagis, men vad mer? De andra barnen hade små ryggsäckar och lådor med grejer. Ska man ha extra regnställ + stövlar eller ta med varje gång? Nåt speciellt vi ska tänka på att införskaffa inför starten? Namnetiketter har jag redan köpt.

Nu har mamma börjat att bli nevös... wacko.gif
malin72
du behöver nog inte oroa dig, man brukar ju få bra info i början men räkna med att det ska finnas extra kläder som brukar finnas i barnets egna låda..till mina barn har jag alltid haft regnkläder som finns där man vet ju inte från dag till dag...
du är nog väl förberedd smile.gif smile.gif att ha namn i kläderna är nästan det viktigaste..skriva namn på skor mm
lycka till smile.gif smile.gif
Leia
Jag har haft dubbel uppsättning av alla kläder på Dagis. (2 långärmade 2 byxor 2 par strumpor osv) Vissa perioer tom 3. Det är så lätt att de behöver byta flera gånger på en dag. (kanske spiller mjölk över sig på lunchen och sedan blöter ned sig ute osv) Jag har inte släpat galonisar och stövlar emellan hemmet och dagis. Hade en uppsättning hemma och en uppsättning där. Jag vet att det blir dyrt om man ska köpa allt nytt. Jag har haft turen att ärva en uppsättning av en äldre kusin. Men om du inte har möjlighet att ärva så kanske secon hand om du tycker att du inte har råd med flera uppsättningar.

Hur går det med hundköpet förresten? smile.gif
netaave
Jag har jobbat på dagis i mer än 30 år och kan säga dig att det viktigaste är att du kommunicerar med personalen.
En i personalen kommer att vara ansvarig för ditt barns inskolning och vore jag som du så skriv ner alla frågor och funderingar när dom kommer, ta med det och prata med "din" personal om det. Det är också viktigt att dagis får veta om det är något speciellt ditt barn är överkänsligt mot o.s.v.
Extra kläder går åt både ute och inne, men som Leia skriver så behöver man inte köpa dubbelt av allt. Det går alldeles utmärkt att bära fram och tillbaka eller om man är för bekväm för det, köpa på second hand. Ett tips är dock att i vinter ha flera par vantar. Ett eget gosedjur eller liknande brukar barnen ha med sig också, bra om man drabbas av akut mammalängtan eller slår sig.
Inskolningen går till så att du första dagarna är med mycket sen lämnar succesivt, första gången kanske bara på gården under tiden du går in en stund. Du får ett inskolningsschema första dagen och många förskolor har också en liten broschyr där alla telenr och allt du behöver veta står.
Personalen vet att det är jobbigt att lämna sin lilla älskling men i 99,9% går allt jättebra.
Barn kan gråta när man lämnar dom, men slutar ofta innan du ens är ute ur huset när "det inte hjälper" ett slags test av mamma kanske.
Blir det jobbigt för dig så ring efter 10 min, jag kan nästan lova att allt är lugnt igen då.
Lycka till!
ah56
Min dotter är förskollärare och när föräldrarna undrar om de verkligen måste märka alla kläder brukar hon svara:
Bara de ni vill ha tillbaka. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon