Full version: Blek men skön
Lavendela
Hallå!

Råkade nyss starta ett nytt inlägg ist f att svara på det jag menade... Hoppsan!

Nu menar jag i a f att fråga om variegerade växter är omtåligare. Det skulle de ju kunna vara.
Min fantastiskt vackra, men litet ynkliga, pelargon Prinsessan Alexandra (kanske på engelska?) har grön-vitmönstrade blad och rosa blommor. Nu blir flera av de nya bladen helvita och hon ser väldigt skör ut där hon står i slösande sol på den inglasade balkongen. Blommar pyttelite för att vara en pelargon och får lite brunkantade blad. Bör den stå nån annanstans?
Är det nåt som gäller alla variegerade? Har ju även annat variegerat men som verkar klara sig bättre.

Prinsessan är blek men skön och behöver er hjälp!
Tusen tack!

Ulrika
Ingrid på Västkusten
Ja ofta är de långsammare och ltie ömtåligare - men det finns alltid piggingar :-)

Hälsar Ingrid
Nutten
Att de är blekare innebär bara att de har mindre klorofyll i sig och behöver därmed ordentligt med ljus för att må bra. Därmed inte sagt direkt sol... Ställs de mörkare brukar de ofta återgå till att bli gröna, för det är enda sättet för dem att klara sig i dåliga ljusförhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon