Christa
Vi har skaffat 3 pallkragar för att odla Västeråsgurka i. Nu skall vi tillverka ett locka av träram och bubbelplast. Dock finns ju risken att vatten tynger ner den på mitten och kanske rämnar alltihop och plattar till mina plantor ohmy.gif . Nu funderar vi på att spänna någor under plasten så den blir kupig men det skulle vara fint att få lite tips och synpunkter.
Christa
spänna något skall det naturligtvis vara. Vi funderade f öv mycket över om vi skulle ta 2 eller 3 pallkragar men det blev 3. Vi tänker fylla jord upp till 1,5 krage. Det kanske blir lite mörkt därnere men plantorna är redan högre än 1 kraghöjd. De lägger sig ju ner sedan men jag vet inte hur höga de blir innan dess.
Inga från Närke
CITAT (Christa @ 29-07-2006, 09:54)
Vi har skaffat 3 pallkragar för att odla Västeråsgurka i. Nu skall vi tillverka ett locka av träram och bubbelplast. Dock finns ju risken att vatten tynger ner den på mitten och kanske rämnar alltihop och plattar till mina plantor  :o . Nu funderar vi på att spänna någor under plasten så den blir kupig men det skulle vara fint att få lite tips och synpunkter.

Kolla i detta albumet bl.a.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=426&uuid=betty
Gillan
Vi gjorde en " krage " extra, som vi satte växthusplast på. smile.gif
gammelnalle
(Om jag förtått ditt problem rätt...Men tycker ändå att Ingas ide är bättre..))

Gör en enkel ram av trä som passar på pallkragen. Fäst den gärna med gångjärn.
När du skall täcka med plasten lämnar du (dvs spänn inte så hårt) LITE utrymme för en "ås".
Åsen gör du av tex en 50-100mm HÖG bräda. Låt även plasten hänga ner på "gaveln" så att locket blir hyfsat tätt (behöver inte vara HELT tätt. Ditt lock bör nu se ut som ett mycket lågt tält.


lycka till

b
Sollan
Det kanske skulle fungera med att böja VP rör över kragen och lägga plast över? I kors.
Gittan i Zon5
Jag sådde frön i en av mina pallkragar hösten-05 (stockrosor bla) och då hade jag bara vanlig plast över (lite kraftigare än plastpåsplast) men kom på att jag kunde lägga armeringsmatta under och över. Finns i samma storlek som den stora pallkragen. Fungerade jättebra, och så kan man använda armeringsmattorna som luktärtsställningar på sommaren.
åsgård
Är man slö så åker man till Granngården dom har färdiga lock med gångjärn,.
Lena N
Så här gjorde jag en ställning av elrör för att kunna lägga på fiberduk. Rören som går längs med överst sitter fast med plastad ståltråd som är trädd inuti. Ställningen fungerar lika bra för bärnät eller byggplast.

Det växte fantastiskt bra under fiberduken, varma dagar fick jag ha öppet i kortsidorna. Nu får jag inte på fiberduken längre som ses. tongue.gif

Gurkan
Lena N ! Jag har gjort precis som du men utan det längsgående röret i toppen, bara bågarna. Tycker bågarna är stadiga ändå och i kanterna på duken har jag rullat in tunna trälister som håller den nere även när det blåser.Satte ut mina paprikaplantor där i maj och fram i mitten på juni fick jag ta bort fiberduken för att plantorna var för stora. Elrör är toppen !!!

Christa
Upptäckte min gamla fråga och lite nya svar. De här två sista ser ju fina ut men var är pallkragarna? Är det bara en krage och sedan växer växterna ovanför? Om man skall ha lock så måste kragarna gå över växterna och det blir ju inte riktigt samma sak men då måste det ju också finnas risk att det blir för mörkt. (Se min nya fråga.)
Lena N
CITAT (Christa @ 12-08-2006, 21:34)
Upptäckte min gamla fråga och lite nya svar. De här två sista ser ju fina ut men var är pallkragarna?

tongue.gif Pallkragarna är inuti grönskan. Gurka, squash och pumpa väller ut över sidorna och fortsätter på marken. Det är 2 pallkragar högt och jord upp till 5 cm från kanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon