Full version: Kejsarkrona
Charlotte V
Puttade för några år sedan ner kejsarkrone-lökar i min rabatt. Lerjord som inte tillförts något på länge av förra ägaren. Det verkar som om de delar på sig, för det har blivit fler stänglar, men det blir liksom aldrig någon ordentlig blomning. Små pyttiga blommor som inte riktigt vill sig. Vill de ha gödsel? Vad ger man?

Någon som vet hur de vill ha det i livet? Tacksam för tips!

Charlotte
L8 B.
Hänger på frågan... Min mamma har en som förra året pblev helt "upptuggad" av liljebaggar (tror jag?), i är är det som tre stänglar som växt ihop paralella... Det kanske också har med gödning att göra eller smådjuren...
Glada hälsningar
Monica M zon 4
Mer undringar!
Jag grävde ner 2 lökar i ett land i höstas men det kommer ingenting! Vart har mina lökar tagit vägen? sad.gif Borde vara bra förutsättningar för dom i landet för det växer många andra sorters liljor i närheten.
Annika i Korsholm, Finland
Jag hänger också på. Jag satte också lökar både för 3 och 4 år sedan. Den äldre fick flera stänglar redan följande år, men inga blommor alls. I år har den äldsta knoppar, så kanske det blir något... Löken har dock kommit upp till ytan och jag har för mig att de nog ska planteras djupare. Eller kanske de inte ska det? Ska de ha mera fuktigt eller torrt läge?
Åsa, mälardalen zon 2
Kejsarkrona vill gärna växa på en varm och solig plats. Jorden bör vara fet och näringsrik + lucker. Den vill gärna ha någon giva höns/ko/hästgödsel + den vill också ha några gödselvattningar före och efter blomning. Avstånd mellan lökarna 10-20cm. Är jorden lucker kan fullvuxna lökar placeras ca 20-25cm djupt, smålökar kan placeras ca 15cm djupt. Är inte jorden riktigt lätt och lucker så läggs lökarna grundare.

Ifall lökarna står tätt så kan det hämma blomningen, gräv upp plantorna isåfall efter att stjälken vissnat ner och sära på lökarna, jordförbättra och plantera dem sedan med lite avstånd.

För de flesta lökväxter är en väldränerad växtplats att föredra, lökar ruttnar lätt ifall dräneringen är dålig.

Kejsarkronan hör till Fritillariasläktet som liljebaggarna älskar.
Monica M zon 4
Mina Kejsarkronor borde stå superrätt. Lagom jord, bra värme, lagom avstånd. Det är väl bara att vänta och se om de dyker upp då.
Attans lökar om de inte dyker upp eftersom de var rätt dyra! mad.gif tongue.gif
Kajsa
Kejsarkronorna tar paus vissa år och året efter blommar dom
det är nog så att dom är lite nyckfulla.
Liljebaggarna har aldrig varit något problem, första baggen såg jag i
veckan, och Kejsarkronorna har blommat färdigt.
Har dom mot en vägg, tittar upp mycket tidigt.
Ewa L
Jag har kejsarkronor på 2 sidor om huset, dvs både i söderläge och öst-/norrläge.
De på södra sidan kommer visserligen tidigare, men blommar också över snabbare.
De som står i rabatten på framsidan står sig betydligt längre. Har blommat sedan påsk och kommer nog att stå ett par veckor till. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon