Full version: Underbart
Gossen Ruda
Vindrutetorkarna fick vara på hela vägen till jobbet. Stora härliga droppar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fast jag undrar över en del personer. Precis innan jag gick ut till bilen såg jeg en tjej komma cyklande klädd i en liten topp och halvlånga byxor. Hon blev nog våt. Samma vid en busskur, där trängdes lättklädda personer inne i kuren. Kollar dom inte väderprognosen?
Betty
Stort grattis till regnet!
*muttrar avundsjukt*...
Berith
Säger också grattis till regnet. Hoppas det drar sej uppåt under dan innan det tömt alltihop nere hos dej. wink.gif

Kolla väderprognosen? Vad är det för mening med det? huh.gif Tycker att de s.k. meteorologerna hittar på lite som dom tycker. Det är inte ofta som deras prognoser stämmer med verkligheten.
Pirum
Ja, underbart väder att vakna upp till, här började det porla ner en stund efter 06. Får hoppas det håller i sig ett tag. Verkar ha avstannat nu, men, kommer nog igång igen får man hoppas.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2006, 07:56)
Kollar dom inte väderprognosen?

Nej, det gör inte alla... inte ens jag.

Kors i taket, Gossen Ruda gnäller inte över regnet! tongue.gif
Har man inte vattnat lite i sin trädgård, så tar inte regnet på snustorr mark, vattnet bara rinner förbi...
AnitaO
Underbart! Grattis laugh.gif
Vi fick en rejäl rotblöta i förrgår. Det vräkte ner både hagel och regn.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2006, 07:56)
... såg jeg en tjej komma cyklande klädd i en liten topp och halvlånga byxor. Hon blev nog våt. Samma vid en busskur, där trängdes lättklädda personer inne i kuren. Kollar dom inte väderprognosen?

... och vad gör det, att få bli våt i regnet denna varma sommar? laugh.gif Då slipper man gå ner till sjön och bada. biggrin.gif

Fast tack och lov är det svalare nu än förut. Sorry, men jag har så svårt för långvarig hetta, och det har varit så in i nordens varmt och kvavt så det tar musten ur mig.

Har kommit några rotblötor här också. Tack och lov. För herre jösses så snustort det varit! Har åtminstone inte behövt klippa någon gräsmatta, det har bara varit knastrande bruna strån - som jag njutit av, lat som jag är rolleyes.gif .

Och så kom regnet, och gräsmattan grönskar igen. Dan efter!! ohmy.gif Hur är en gräsmatta funtad egentligen? Men jag klagar inte på det heller, det är ju snarare tur att den inte är död bara för att den ser så ut.
mulle
Jag fick också ÄNTLIGEN regn, ett underbart, varmt sommarregn...
Men bara 12 mm, här behövs mycket, mycket mera.
Jag tycker att det är djupt deprimerande att se stora vackra enar (och andra barrträd) bli bruna och tyna bort. Det riktigt skär i mig om naturen lider.
I den egna trädgården kan man ju alltid vattna, den klarar sig nog.

Och, ja, jag följer mycket noga med väderleksrapporterna och tror inte alls på att meteorologerna höftar. I synnerhet satellitkartorna är ju perfekta för att följa med hur molnen rör sig.
Och just nu ser det ut som om det blir mera regn om ett par dagar. Mmmmm...

Mulle
Sollan
35 mm HÄLLREGN.... Hade förberett genom att vattna rabatterna så de tog emot vattnet mer. 1 km längre bort kom det 1 mm, snacka om lokalt!
Men mina floxar slogs sönder... och sanden i vära nya stigar rann bort.
Alexander-VG-zon3
jag vakande av regnet vid 9tidne å det har previs slutat å igår kom där ne rejäl skyur på dan sne när dte blev åskoväder kom där ett skyfall å inann dte har dte regnat . så nu ligger jag på plussidan med vattnet .
fast våran gräsmattor har inte blivit gröna än dom är kanske stendöa för att klara komma tillbaka detta året
Rossi
Det har regnat litegrann här på morgonen och förmiddagen men det syns inte ens i regnmätaren och det är ändå väldigt väldigt varmt. Nu skiner solen igen. Åska har vi inte fått alls. I lördags hörde vi den i bakgrunden men den var långt borta och gick förbi oss.
Heléne_Hbg
Det ösregnar här just nu! Det är alldeles underbart. Samtidigt skiner solen lite lätt, inget bra väder alls för migränen men för allt annat. Tydligen åskade det här tidigt i morse men jag hoppas att det kommer mer. Om inte annat så för att huvudvärken jag har haft i snart tre veckor ska släppa...
Gossen Ruda
Det finns väl bara en kronisk kverulant på detta forum som kan ge sig till att klaga för att det inte klagas. Säger en del om den personens mentalitet men det är ingen nyhet. sad.gif

Här har det kommit 10 mm hittills. Kommer lite stötvis så när jag körde hem från jobbet i en ordentlig skur flöt trafiken dåligt trots allt regn men det var så mycket vatten på vägbanan att alla tog det lugnt.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2006, 12:19)
Säger en del om den personens mentalitet

Grattis!
Man blir bara lite överraskad av det första positiva inlägget på länge länge... tongue.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 31-07-2006, 10:54)
väldigt varmt. Nu skiner solen igen.

här hos mig i skåne är dte inte alls varmnt ca20c å molnigt å regnit .
jag ville med haft lite varmnt imellan regnet
Rossi
CITAT (flaxss @ 31-07-2006, 12:53)
CITAT (Rossi @ 31-07-2006, 10:54)
väldigt varmt. Nu skiner solen igen.

här hos mig i skåne är dte inte alls varmnt ca20c å molnigt å regnit .
jag ville med haft lite varmnt imellan regnet

Och jag hade velat ha lite mer regn! laugh.gif biggrin.gif Som det kan bli!
Tezzla
Ja, det är så härligt! Äntligen kom regnet. Men så värst stora mängder kom tyvärr inte och som jag förstår kommer regnet att fortsätta österut under dagen. Blir till att dra fram vattenslangen ändå tongue.gif
Hannele
Det har regnat 23 mm hittills och regnet fortsätter.
Till och med våra amerikanska blåbär ledsande utan regn, de har återhämtat sej nu.


Alexander-VG-zon3
WOW vilket skyfall av hårt reng det kom nu å kastvindar med som vanligt.

tog några bilder hos min föräldras hus


Snöflinga
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet huh.gif Har en likadan som Hannele ... men den är ju vidare uppåt ... då blir det ju liksom en tratt-funktion ... så då måste det ju bli mer vatten i mätaren än vad det egentligen regnat unsure.gif Någon som fattar vad jag menar blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Snöflinga @ 31-07-2006, 18:16)
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet huh.gif Har en likadan som Hannele ... men den är ju vidare uppåt ... då blir det ju liksom en tratt-funktion ... så då måste det ju bli mer vatten i mätaren än vad det egentligen regnat unsure.gif Någon som fattar vad jag menar blink.gif

haha jag fattade det men kan inte förklara det wink.gif unsure.gif
bårde vara smartar å ha en rakt så det rinner rakt ner å inte extra på sidorna elelr nåt

som nis er försökte jga emd nu men dte gick inte
Gurkan
CITAT (Snöflinga @ 31-07-2006, 18:16)
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet huh.gif Har en likadan som Hannele ... men den är ju vidare uppåt ... då blir det ju liksom en tratt-funktion ... så då måste det ju bli mer vatten i mätaren än vad det egentligen regnat unsure.gif Någon som fattar vad jag menar blink.gif

Ha ha ... rolig du.

Gå ut med en linjal och mät "mm-skalan" så kanske du kan klura ut hur det funkar ...
Hannele
CITAT (Snöflinga @ 31-07-2006, 18:16)
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet huh.gif Har en likadan som Hannele ...

Stämmer bra med det som står i tidningen. sleep.gif
birgitek
CITAT (Hannele @ 31-07-2006, 18:52)
CITAT (Snöflinga @ 31-07-2006, 18:16)
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet  :huh: Har en likadan som Hannele ...

Stämmer bra med det som står i tidningen. sleep.gif

Men kolla skalan!
Birgit Ek
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 31-07-2006, 18:46)
CITAT (Snöflinga @ 31-07-2006, 18:16)
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet  :huh: Har en likadan som Hannele ... men den är ju vidare uppåt ... då blir det ju liksom en tratt-funktion ... så då måste det ju bli mer vatten i mätaren än vad det egentligen regnat  :unsure:   Någon som fattar vad jag menar  :blink:

Ha ha ... rolig du.

Gå ut med en linjal och mät "mm-skalan" så kanske du kan klura ut hur det funkar ...

fast det var ju traten inte skalan .
det känns som om det skulle komma extra imed dne är där . hadde droparna åktrakt ner men nu rinner där extra i traten eller nåt huh.gif biggrin.gif laugh.gif
går inte frklara men jag tänker inte helelr säkert så ni får skratta nu åt mig om ni vill
Hannele
CITAT (birgitek @ 31-07-2006, 18:57)
Men kolla skalan!
Birgit Ek

Tja, i termometrar använder man fortfarande gamla måttenheten kvicksilver per millimeter, fast det är sprit..
Det är anpassat, det räcker för mej.

Tips: Gör en egen regnmätare.

Hur många millimeter har det fallit?
Regn är lika med vattendroppar med en diameter som är större än 0,5 mm..
misSophie
Ehmmm.... finns det nån liten gubbe då som mäter dropparna? tongue.gif
biggrin.gif biggrin.gif




Älska regn!!
Gossen Ruda
Det har börjat klarna nu efter att ha kommit 15 mm regn under dagen. Välkommet. Beträffande kvicksilvret som Hannele svamlar om så var det lufttrycket som tidigare mättes i mm kvicksilverpelare i barometrarna. Numera mäts det dock i millibar. Fast det fanns kvicksilver även i gamla termometrar.
Inga från Närke
CITAT (flaxss @ 31-07-2006, 14:54)
WOW vilket skyfall av hårt reng det kom nu å kastvindar med som vanligt.tog några bilder hos  min föräldras hus


Fina bilder på regnet men jag vill bara göra dig uppmärksam på att redigera din bild på bilens reg.nr. Det kan finnas onda människor som går in kollar och genast har de din adress m.m. Sedan när vi ibland visar hur vi har det hemma så kan det bidraga till eventuella inbrott.
Har varnat för detta tidigare i andra trådar.

Samtidigt vill jag berätta att det har regnat ett fins regn här hos mig i ca 2 timmar men jag vet inte hur mycket det har kommit. Just nu är det uppehåll igen.
Ophelia
Går det verkligen att mäta den lilla skvätt som kommit? wink.gif

Kan dansa regndansen om ni vill (fast har två vänsterfossingar och taktkänsla som en orre) smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Inga från Närke @ 31-07-2006, 20:21)
CITAT (flaxss @ 31-07-2006, 14:54)
WOW vilket skyfall av hårt reng det kom nu å kastvindar med som vanligt.tog några bilder hos  min föräldras hus


Fina bilder på regnet men jag vill bara göra dig uppmärksam på att redigera din bild på bilens reg.nr. Det kan finnas onda människor som går in kollar och genast har de din adress m.m. Sedan när vi ibland visar hur vi har det hemma så kan det bidraga till eventuella inbrott.
Har varnat för detta tidigare i andra trådar.

Samtidigt vill jag berätta att det har regnat ett fins regn här hos mig i ca 2 timmar men jag vet inte hur mycket det har kommit. Just nu är det uppehåll igen.

OMG vilken idot man är inte min bil men ändå huh.gif ohmy.gif
Åsa E
CITAT
Undrar faktiskt lite över regnmätarnas tillförlitlighet   Har en likadan som Hannele ... men den är ju vidare uppåt ... då blir det ju liksom en tratt-funktion ... så då måste det ju bli mer vatten i mätaren än vad det egentligen regnat   Någon som fattar vad jag menar  


Tratten finns där för att det ska bli lättare att läsa av mätaren. Tänk så här:
Du har två glas, det ena är smalt och det andra är brett (och båda har raka kanter). Fyll i lite vatten i det breda glaset. Häll sedan över vattnet i det smala glaset. Vattnet når mycket högre upp i det smala glaset, ändå är det samma mängd vatten.

Tratten fyller regnvattnet från ett brett glas (den breda öppningen) till ett smalt glas (där skalan sitter). På så vis kan man få en millimeter att se ut som kanske tre millimeter. Då blir det lättare att mäta upp små regnmängder. Hoppas det klarnade något? rolleyes.gif

En annan sak när det gäller noggrannheten hos regnmätare är att för att det ska stämma så ska regnet falla lodrätt. Blåser det så att regnet faller väldigt snett så kommer det inte i så mycket vatten i mätaren så att det motsvarar den verkliga regnmängden.
Snöflinga
TACK Åsa E smile.gif Bra förklarat ... trodde att det bara var Flaxss som fattade vad jag menade ... Här småskvätter det idag och luften är skön att andas rolleyes.gif
AnitaO
Nu började det vräka ner här.
Lagom till hundarnas kvällsprommis rolleyes.gif
Nåja, inte gnälla nu. Jag har ju bett om regn länge laugh.gif
Alexander-VG-zon3
åhh nu fattade jag med ju biggrin.gif laugh.gif
för dne som vill ha detmindre bler dte inget spill
Pirum
18mm här...gick ut och grävde lite i åkern, verkar ha nått ner 5cm kanske...behövs ett par regnväder till tror jag smile.gif
amaira
Och nu har regnet nått upp och förbi Stockholm, och strilar här med wub.gif biggrin.gif
Gillan
Jaha, vad ska man säga om detta då......regn......jo, det kom
det faktiskt igår! Det regnade ett alldeles perfekt regn hela
dan igår. Och det är jättebra! Men varför måste det vara så
in i nordens ironiskt blink.gif , Den enda veckan på hela
sommaren som vi inte vill ha regn wacko.gif , ja då kommer det laugh.gif laugh.gif

Ja,ja, växtligheten är i alla fall lycklig, och det betyder ju en hel del smile.gif

Hur många mm det kommit vet jag inte wink.gif , Alla tre mätarna är
trasiga blink.gif laugh.gif
Rossi
Fortfarande inget regn här förutom det lilla som vi fick igår morse. Vi hade en underbar kväll igår. Vi var ute och spelade golf och bara njöt av vädret.

Idag skiner solen och det verkar bli ännu en jättevarm dag. Inte en regndroppe i sikte.

Under de senaste två månaderna har vi kanske fått totalt 5 mm regn. Helt otroligt!
Berith
Tack Åke för att du inte slôrpa i dej allt regn själv. Under eftermiddan-kvällen-natten fick vi 8 mm. Alltid något! wink.gif
Rossi
Nu kan jag äntligen utropa "Äntligen!!!!". Igårkväll vid tiotiden när vi satt och tittade på Morden i Midsomer så började det åska och regna. Det fortsatte hela natten och sista blixten och knallen kom vid halvsju imorse. När jag körde hemifrån imorse hade vi fått 18 mm regn och det håller fortfarande på. Detta regn har vi varit i stort behov av. Som jag skrev tidigare har vi nog haft det torrast i Sverige efter vad tidningarna skriver. Vi har fått ca. 5 mm regn under två månader så nu är det välkommet!
Lady Hamilton
sad.gif Och här är det torrt som i en öken.............gräsmattorna är numera torra o bruna. Inte får vi något regn.....................
Farbror Blå
Hörrni, ni får gärna komma hit och ta med er regnet hem om ni vill!! wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2006, 09:40)
Hörrni, ni får gärna komma hit och ta med er regnet hem om ni vill!! wink.gif

sleep.gif Då måste jag få din adress först...................
mulle
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2006, 09:40)
Hörrni, ni får gärna komma hit och ta med er regnet hem om ni vill!!  ;)

Kommer omedelbarbums!
laugh.gif
Mulle
Betty
Ännu en solig och varm sommardag. Det skulle inte vara helt fel med lite sakta strilande regn nu - fast bara på nätterna helst. smile.gif
Jag ska försöka låta bli att klaga på torkan, ska klaga på vattenräkningen när den kommer i stället... rolleyes.gif Jag ska bara njuta av värmen och solskenet, för innan vi vet ordet av så är det vinter igen. ohmy.gif
tongue.gif
Heléne_Hbg
I går kväll när jag gick och lade mig kom åskan och ösregnet. Det var kvar nu på morgonen och jag ser fram emot en härlig dag med regn, regn, regn. Och det innebär att jag antingen ska ta mig an bokorganiserande eller köksskåpsrensande men det gööööör inget. biggrin.gif

Småfåglarna verkar förresten riktigt glada i paradisbusken. Det är ett väldans skuttande och kvittrande där. Både jag och katterna kan sitta i köket hur länge som helst och titta på fåglarna.
Farbror Blå
Skönt att höra att någon uppskattar rregnet i alla fall, jag vet ju också att det gör gott för våra plantor, insjöar och grundvattnet, men emellanåt kan jag inte låta bli att klaga... smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Hamilton @ 02-08-2006, 10:03)
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2006, 09:40)
Hörrni, ni får gärna komma hit och ta med er regnet hem om ni vill!!  ;)

sleep.gif Då måste jag få din adress först...................

Haha näe du, såå lätt går inte det wink.gif wink.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2006, 10:29)
CITAT (Hamilton @ 02-08-2006, 10:03)
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2006, 09:40)
Hörrni, ni får gärna komma hit och ta med er regnet hem om ni vill!!  wink.gif

sleep.gif Då måste jag få din adress först...................

Haha näe du, såå lätt går inte det wink.gif wink.gif laugh.gif

ohmy.gif Hur? skall jag annars kunna komma och ta med regnet hem? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon