Ti bee
Har ett hus med trädgård inköpt för ett par månader sedan - vi ska ha affär och kontor där så småningom, vi bor inte där.
Och idag har jag inventerat lite i den vildvuxna trädgården. Det är så spännande. En gång för länge sedan så brydde sig någon om trädgården (och huset), det tror jag verkligen för man kan se rester av dess "forna glans" överallt. Ingen har bott i huset på mer än tio år och jag tror inte att någon skött trädgården på säkert mer än tjugo år.
Under gräs och ogräs skymtar stenplattor fram som jag följt runt i trädgården genom att banka mig fram. Jag har räddat ett antal vackra violer ur kirskål och brännässlor idag, och skall plantera om dem imorgon. Här och där ser jag spännande blad som ser mer perenniga ut än ogräsiga, fast det återstår att se. Några definitiva perenner har stuckit upp näsorna och lovar blomning. Det finns ett otal rosor överallt - nu har jag inte riktigt förstått mig på rosor än (det kanske kommer, jag har just börjat med trädgårdsmakeri) - vi fick ta bort en hel törnrosahäck för att över huvud taget ta oss in i trädgården (alla dessa taggar!). Överallt finns smultronplantor. Men mest av alllt finns kirskål och brännässlor.
Ja, det är spännande! Man skall ju helst leva med trädgården i ett år för att se vad den bjuder på och till, så jag tänker inte göra mer än att rensa upp, några räddningsaktioner och möjligen ersätta en brännässlehög med ett mindre träd/buske.
I min "bostadsträdgård" som jag ägt ett år, hittar jag fortfarande nya växter, två fänrikshjärtan t ex häromdagen och inne i buskarna en liten liten spenslig ros.
smile.gif
Hannele
Grattis! Låna eller köp
'Bevara och sköta en gammal trädgård' av Christina Ilminge, Prisma:

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-518-3467-7.shtml


Hav tålamod! Två år är kort tid att vänta, vissa växter kan det ta ännu längre tid att poppa upp.
Ewa L
Som sagt: Grattis! Mycket spännande jobb att se fram emot. Håller med om att ett år kan vara lite lite.
Väntade själv bara ett år och tyckte det var OK, det är bara det att när jag hade tagit bort något som växte, ex.vis ogräs, fick ju något annat en chans. Det gör att jag fortfarande (3:e året) blir överraskad. Hittade bl.a. ett litet stånd med Blåsippor i år på absolut oväntat ställe! wub.gif
Det som såg ut att vara blad från överblommade lökar visade sig vara fullständigt ljuvliga Spanska klockhyaciter i vardande. wub.gif
Kerstin i Malmö
Det låter ljuvligt med en sådan trädgård! Men förstås ett oerhört jobb!!
Finns där så mycket som kommer är det ju all idé att vänta och se och under tiden ta bort ogräs och annat som ser livlöst ut.

Själv fick jag en gammal icke anlagd trädgård... Men se, även där har vi gjort fynd! Jag satte dock igång förvandlingen i princip omedelbart för det som syntes var bara gräs, tråkiga rabattrosor och buxbom och ett par träd... Men jag hittade luktvioler. Nästan ett ogräs men ack så vackert sådant! Förra våren kom ett fåtal mycket vackra stora röda tulpaner upp. En hel del snödroppar. Det är kul med överraskningar även ifall dom jag fått inte varit så många.

Var någonstans ligger dina trädgårdar?

Kerstin
Fialotta
När jag läste ditt inlägg...kom jag ihåg en engelsk
söt film jag såg ihop med barnbarnen om några flickor
som kom in i en rosenträdgård som va vildvuxen och
bakom öppnade sig en härlig fantasifull äng med massor av olika blommor..
damen som hade bott där va död och fåglarna hade själva byggt sig ett paradis
och en massa vilda djur trivdes där rolleyes.gif
Lycka till med din spännande trädgård wub.gif
Sylvia
Lycka till med trädgråden! Du går en spännande men arbetsam tid till mötes!
Att det finns kirskål o brännässlor skvallrar om att jorden är kraftig och bra. Försök att bli av med ogräset först så kanske kommer det upp överrakningar (gamla pioner t.ex) som inte har en chans så länge ogräset kväver dem!
Ti bee
Ja, det är verkligen roligt!
Kerstin - mina trädgårdar ligger på Österlen, mitt bland traktorer och sädesfält (fast i bymiljö). Marken är väldigt bördig, köpejorden känns alltid som ett nedköp och jag försöker rädda så mycket jord jag kan från grästuvorna när jag anlägger rabatter i trädgården vid min bostad. Fast jag antar att jag på så vis drar på mig ogräsproblem eftersom rotdelar hamnar i rabatten. Men jorden är ju så fin....
Vi har en trädgård till, som också är så där lite trist, som er var. Den försöker jag också förvandla, men i brist på tid så blir det inte riktigt som jag vill än. Men det har bara gått ett år, jag får ha tålamod. Snödroppar fick vi också som en glad överraskning i år, och vintergäck som var väldigt fina. Hur skall du förvandla din trädgård? Jag vill ha min frodig och blomstrande, och spännande.
Maudan - Häromdagen så låg en liten igelkott och sov i ett hörn av gräsmattan, mitt på dagen i solen. Senare på eftermiddagen sprang han/hon framför fötterna på mig när jag var ute och vattnade.
Det är härligt!
Hannele - skall definivt inhandla boken. Jag känner mig lite vilse.
Sylvia - jag antar att ogräset skall grävas upp på det gamla goda viset? Ingen Rambo m a o? För då riskerar jag väl övriga växter? Puh och suck - visst gäller väl handskar och spade?
Ewa - mmm, jag anar att ett år är för lite nu, vem vet vad som gömmer sig i myllan. Ogräset måste bort, sen får jag se vad som sker. Kul (i alla fall efter ogräsrensningen)! Det är så mkt ogräs efter alla år att grannen häller Roundup längs sitt plank vid tomtgränsen för att slippa få in eländet till sig.
ohmy.gif smile.gif
Sylvia
CITAT (Ti bee @ 22-05-2003, 23:03)
Sylvia - jag antar att ogräset skall grävas upp på det gamla goda viset? Ingen Rambo m a o? För då riskerar jag väl övriga växter? Puh och suck - visst gäller väl handskar och spade?

Tyvärr, det är råstyrka som gäller här, inget Rambo o Roundup så länge du inte vet vad mera än ogräs där kan dölja sig!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon