Full version: Brutal-nybörjare...
Sandis
Har fått tipset inne på en annan avdelning att odla i pallkragar, så jag tänkte fråga er härinne om ett par grejer. Ska nämligen försöka att liva upp svärföräldrarnas sommarstuga eftersom dom själva har gett upp. Stugan ligger på en kolbotten och är svårodlad, dessutom sluttar det lite, och all bra jord rinner bort vid regn.
Har inte tänkt använda mig av några traditionella pallkragar, utan snarare bygga egna lådor som passar till stugan och den lilla tomten. Nu undrar jag:

-Är det någon idé med lådor om man inte är där och vattnar så ofta?
-Kan man låta lådorna/pallkragarna stå ute året om?
-Vad för sorts jord ska man använda? Gödsel?
Tapio
Halaj!

- om kragarna inte står i vrålsol så borde det gå. En jättestor hjälp är det om du täckodlar. Det känns nästan som ett måste om du inte kan vara där och vattna vid behov. Själv använder jag granbarr till surjordsväxter (mina am. blåbär) och slyflis från kompostkvarnen till annat. barren håller vattnet bättre än slyflisen. Jag tror att det är för att barrtäcket är tätare.

-Javisst. Man kan linolja dem om man vill.

- Jag använder brunnen stallgödsel på påse. Det funkar bra.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon