Full version: Getingar
netaave
Vi var på stranden idag och det var invasion av getingar där, när vi skulle fika fick vi nöja oss med mariekex och vatten, saft till barnen var inte att tänka på inte glass heller.
Någon hade spillt eller hällt ut saft på gräsmattan och det surrade säkert 20 getingar där ovanför. Överallt såg man människor viftandes med handdukar m.m.
I morgon ska jag ta med mitt "tennisracket" som grillar både flugor, mygg och getingar.
Annars kan man göra en getingfälla av saft med några droppar diskmedel i, ytspänningen försvinner i och med diskmedlet så dom drunknar. Går dock ej med lightsaft.
Hannele
Jag blev getingbiten för första gången i går,
blev lite förvånad, för de bryr sej inte om mej i vanliga fall.
Jag kom på seda, att jag hade tagit handkräm, luktar väl sött.

Som biodlare fick jag lära mej att använda oparfymerat schampoo, inga lukter,
karlar skulle inte använda rakvatten, det retar bin. Gäller nog getingar också.
ester
Vi har hittills tagit bort 6 stora bon hemma. Ett i storlek av en badboll. Maken fick äran att spraya getingbona med Kill It och det var verkligen effetivt. Men de bon vi fick bort var lätta att komma åt. Nu har vi ett stort som verkar sitta inne i fasaden högst upp på gaveln. Det blir till att ringa Anticimex denna gången för nu har de börjat flyga in i huset.
Usch för getingar!!!
netaave
Vi har dammsugit bort några små bon idag, är ägare av en s.k. industridammsugare och då går det bra. När man sugit upp boet sprayar man radar i röret en stund medans dammsugaren fortfarande går. Effektivt och bra.
Margaretha
Stackars er! Vi väntar på invasionen. Man har sagt att den finns i södra Skåne, men vi har knappt sett mer än två, tre getingar på hela sommaren. Vilket vi är tacksamma för!
Usch för getingar, säger jag också! mad.gif
LadyG
Baseballträ fungerar på getingar, om man inte har något emot att laga lite saker sen biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
när jag jobbade i trädgårdne i da var där getingar många som blev sura av att jga grävde å slog med stenar efter dom . men blev inte stucken
Gossen Ruda
Jag har inte sett så mycket getingar tidigare i år men nu är spireahäcken på landet översållad med getingar. Förmodligen är det arbetare som börjar bli arbetslösa och nu lever livets glada dagar när samhällena upplöses. Jag har fångat en hane så könsdjuren börjar kläckas.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2006, 07:53)
Jag har fångat en hane så könsdjuren börjar kläckas.

ohmy.gif
KURT
CITAT (Berith @ 08-08-2006, 07:59)
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2006, 07:53)
Jag har fångat en hane så könsdjuren börjar kläckas.

ohmy.gif

Anticimex har en bra sammanställning över getingarnas livscykel.
Berith
CITAT (KURT @ 08-08-2006, 09:47)
CITAT (Berith @ 08-08-2006, 07:59)
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2006, 07:53)
Jag har fångat en hane så könsdjuren börjar kläckas.

ohmy.gif

Anticimex har en bra sammanställning över getingarnas livscykel.

Tack för länken sleep.gif men min "kommentar" var mer menat som ett skämt, det är väl ganska känt att Åke är reserverad mot vissa hanar. Liksom... rolleyes.gif wink.gif
Gossen Ruda
Gäller bara för Homo sapiens. rolleyes.gif Jag är däremot ganska het på gröten beträffande hanar av Hymenoptera, honor också förresten. Fast våra möten brukar sluta med den enes död. I´m still alive. laugh.gif
Berith
tongue.gif
Kakaduan
Vi har FRUKTANSVÄRT mycket getingar! De verkar dessutom mer "vänskapliga" än vanligt. De är i ansiktet och på kroppen på oss hela tiden - vad vi än gör. Stod och målade ett fönster och blev stucken på insidan av låret helt plötsligt. Att man blir stucken om man sätter sig på en eller om man håller på och viftar efter dem är väl en sak, men det behövs visst inte i år.

Fick ett tips: häll en blandning av saft och öl i en vinflaska och ställ en bit ifrån den plats ni själva är. Getingarna älskar tydligen doften av den blandningen och trillar i utan att kunna ta sig upp. Har inte provat själv men skall göra det.

Kakaduan
AnitaO
Jag ska nog göra en sån där getingfälla med saft och diskmedel.
Är gruvligt trött på dom just nu.
Dom flyger omkring och verkar allmänt förvirrade och utan nåt mål. sad.gif
misSophie
Vi ska ha födelsedagskalas på lördag och jag vet inte vad jag hoppas på. Sol, så man kan sitta ute o schasa getingar eller regn, så vi trängs inne med allmänt kaos... rolleyes.gif

Fick två getingstick i lördags em. Bla trillade en rätt ner i dekolletaget, så jag lyckades flasha inför hela fikabordet. Som tur var endast familjen. Dock såg morfar 80 år, smått förvirrad ut. Han satt bredvid och undrade vad jag pysslade med. unsure.gif Sticket kändes, kan jag lova! biggrin.gif

Men jag ska testa saft o diskmedelstricket. Kanske oxå saft och öl, om maken tillåter! smile.gif Tack för tipsen! wub.gif
Pirum
Ja, stark söt saft ska det vara smile.gif Det funkar iaf på sensommaren, tidigare på sommaren är getingar mer ute efter protein tror jag.

Eländiga djur, vars brist på existensberättigande endast överträffas av fästingens.
Kakaduan
Kan komplettera mitt tidigare inlägg med ytterligare ett tips.

Fick en suverän present av min väninna tidigare i somras. Ser ut som ett litet tennisracket för barn men med metalltrådar. Man laddar med batterier och håller in två knappar på skaftet. Man behöver bara komma åt insekten med den så får de en stöt och faller till marken. Mindre flugor dör, men getingarna svimmar bara en stund - då hinner man slå ihjäl dem.

Mycket bättre än en flugsmälla om man sitter och äter tex - man måste ju röja för att komma åt med smällan. Dessutom stor träffyta - bara att vifta lite så träffar man sannolikt. Såg att de såldes på överskottsbolaget för 39:-

Rekommenderas varmt! Vi har spelat getingtennis hela sommaren.

Kakaduan
netaave
CITAT (Kakaduan @ 08-08-2006, 15:25)
Kan komplettera mitt tidigare inlägg med ytterligare ett tips.

Fick en suverän present av min väninna tidigare i somras. Ser ut som ett litet tennisracket för barn men med metalltrådar. Man laddar med batterier och håller in två knappar på skaftet. Man behöver bara komma åt insekten med den så får de en stöt och faller till marken. Mindre flugor dör, men getingarna svimmar bara en stund - då hinner man slå ihjäl dem.

Mycket bättre än en flugsmälla om man sitter och äter tex - man måste ju röja för att komma åt med smällan. Dessutom stor träffyta - bara att vifta lite så träffar man sannolikt. Såg att de såldes på överskottsbolaget för 39:-

Rekommenderas varmt! Vi har spelat getingtennis hela sommaren.

Kakaduan

Har också en sådan men med bara en knapp som man laddar trådarna med.
Sen kan man lägga ifrån sig den, eftersom den är gul dras insekterna till den, det smäller till lite sen finns inte den flugan mer och getingarna grillar vi lite extra genom att trycka extra på knappen sen dom svimmat av.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (netaave @ 08-08-2006, 17:15)
CITAT (Kakaduan @ 08-08-2006, 15:25)
Kan komplettera mitt tidigare inlägg med ytterligare ett tips.

Fick en suverän present av min väninna tidigare i somras. Ser ut som ett litet tennisracket för barn men med metalltrådar. Man laddar med batterier och håller in två knappar på skaftet. Man behöver bara komma åt insekten med den så får de en stöt och faller till marken. Mindre flugor dör, men getingarna svimmar bara en stund - då hinner man slå ihjäl dem.

Mycket bättre än en flugsmälla om man sitter och äter tex - man måste ju röja för att komma åt med smällan. Dessutom stor träffyta - bara att vifta lite så träffar man sannolikt. Såg att de såldes på överskottsbolaget för 39:-

Rekommenderas varmt! Vi har spelat getingtennis hela sommaren.

Kakaduan

Har också en sådan men med bara en knapp som man laddar trådarna med.
Sen kan man lägga ifrån sig den, eftersom den är gul dras insekterna till den, det smäller till lite sen finns inte den flugan mer och getingarna grillar vi lite extra genom att trycka extra på knappen sen dom svimmat av.

Vo som hade ett sånt Racket i handen i veckan men köpte det inte.

Och så blev jag stucken av en geting igår. I köket kom det fram en under köksbordet.

Fick tillbringa 2 timmar hos läkaren. När det började att bli tjock i halsen blev jag lite rädd.

Och finns det en geting så nog hittar den mig.

Elisabeth
kristerh
CITAT (misSophie @ 08-08-2006, 12:50)
Bla trillade en rätt ner i dekolletaget, så jag lyckades flasha inför hela fikabordet.

laugh.gif laugh.gif ursäkta men det måste sett roligt ut laugh.gif

En kompis till mig köpte en getingfälla som hon blandade saft, socker och upplösta provadopinnar i wink.gif hon sa att getingarna dör nästan knall o fall, istället för att sakta drunkna i getingsörjan.
värt att testa för er som har getinginvasion, själv har jag inte så många getingar kanske pga att jag tar livet av de drottningar som surrar runt på våren.
zaaritha
Jag blev stucken i söndags--det var mitt eget fel!
Visst kan de va´besvärliga--men de är ju oftast nyfikna, bara!
Vi har ett bo i uterummet, de stör oss inte alls--fast vi fikar o äter där!
Synd att "allt" ska dödas, för människans skull.
netaave
CITAT (zaaritha @ 11-08-2006, 22:04)
Synd att "allt" ska dödas, för människans skull.

Jo men visst har du en poäng där och man kan ju ta bort boet på vintern sen.
Men har man som vi en dotter som omedelbart måste till sjh om hon får ett getingstick då gör man allt man kan.
LadyG
De är extra besvärliga nu när de inte längre behöver mata några laver. En massa sysslolösa getingar, det är som att be om problem.

Ska man göra något åt boen är det på våren eller vintern, innan boet har så många invånare.

Tacka vet jag Anticimex, de "geting-skyddade" min balkong så att inte en enda geting kom i närheten. De sprutade någon form av gift i balkonens springor, och efter det vill getingarna inte ens komma i närheten. wub.gif
zaaritha
Netave: i ditt fall är det klart att getingarna måste bort!
Men; för oss övriga, som bara vill ha bort dem, för att vi störs av dem--NIX! unsure.gif
Pirum
Finns det inga fåglar som äter upp avskummen? Så att man genom att sätta upp lämpliga holkar kan bli av med de randiga flygande kräken?
Månskensbonden
Knepigt, för här finns det inte en enda geting! Till och med de harmlösa blomflugorna som imiterar getingarnas färgsättning för att få vara i fred för fåglarna funderar nog snart på att byta taktik... tongue.gif

Däremot har jag haft den årliga svärmningen av svartmyror i kammaren i min stuga. De lever någonstanns i stockväggen hela året i omärksamhet, och en varm sensommardag blir det flygmyror, och de kryper upp någonstanns längs golvsockeln och flyger mot fönstret.
Jag vräker alltid ut Myrr längs sockeln, och myr-massakern blir kort och intensiv, men själva boet kommer jag inte åt, så 'problemet' kvarstår tills nästa år igen....

Men som sagt, de gör ju ingen skada, och det ger mig ju i alla fall en anledning att dammsuga åtminstone en gång per år... biggrin.gif

Men getingar.....näe....de har vi inga här i år... rolleyes.gif
Leia
CITAT (zaaritha @ 11-08-2006, 22:04)
Visst kan de va´besvärliga--men de är ju oftast nyfikna, bara!

Håller inte med dig där. Och inte heller alla som påstår att de inte sticker utan anledning, eller att bara man står helt stilla sticker de inte osv. Har fått två stick, trots att jag frös mig själv som en staty, helt oprovocerat alltså. Samma sak för sambon häromdagen, han låg helt stilla och vilade med händerna upp bakom huvudet, när en geting stack honom på insidan av överarmen, helt oprovocerat alltså! Så här i slutet av sommaren gillar jag dem inte! mad.gif
KURT
CITAT (Pirum @ 13-08-2006, 00:32)
Finns det inga fåglar som äter upp avskummen? Så att man genom att sätta upp lämpliga holkar kan bli av med de randiga flygande kräken?

Man kan ju försöka locka till sig bålgetingar. De äter ju andra getingar och de besvärar inte människor.
Biggan_
CITAT (KURT @ 13-08-2006, 12:13)
CITAT (Pirum @ 13-08-2006, 00:32)
Finns det inga fåglar som äter upp avskummen? Så att man genom att sätta upp lämpliga holkar kan bli av med de randiga flygande kräken?

Man kan ju försöka locka till sig bålgetingar. De äter ju andra getingar och de besvärar inte människor.

Praktiskt! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Leia @ 13-08-2006, 10:05)
CITAT (zaaritha @ 11-08-2006, 22:04)
Visst kan de va´besvärliga--men de är ju oftast nyfikna, bara!

Håller inte med dig där. Och inte heller alla som påstår att de inte sticker utan anledning, eller att bara man står helt stilla sticker de inte osv. Har fått två stick, trots att jag frös mig själv som en staty, helt oprovocerat alltså. Samma sak för sambon häromdagen, han låg helt stilla och vilade med händerna upp bakom huvudet, när en geting stack honom på insidan av överarmen, helt oprovocerat alltså! Så här i slutet av sommaren gillar jag dem inte! mad.gif

Det där har jag också märkt. De är inte alls fredliga och "bara nyfikna" imho. Hade besök av en geting mitt i natten - en sur och aggressiv sådan - vad gör getingar vakna klockan 4 på morgonen??? ohmy.gif
netaave
CITAT (LadyG @ 13-08-2006, 13:22)
-vad gör getingar vakna klockan 4 på morgonen??? ohmy.gif

Letar efter en människa att sticka bara för att dj-as. tongue.gif
Leia
CITAT (netaave @ 13-08-2006, 14:40)
CITAT (LadyG @ 13-08-2006, 13:22)
-vad gör getingar vakna klockan 4 på morgonen???  :o

Letar efter en människa att sticka bara för att dj-as. tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (KURT @ 13-08-2006, 12:13)
Man kan ju försöka locka till sig bålgetingar. De äter ju andra getingar och de besvärar inte människor.

Aha! Måste vara därför jag så sällan ser en vanlig geting. Har inte mycket av bålgetingarna heller, men är det en geting så är det en bålgeting som kommer.
Anki
LadyG
CITAT (netaave @ 13-08-2006, 15:40)
CITAT (LadyG @ 13-08-2006, 13:22)
-vad gör getingar vakna klockan 4 på morgonen???  :o

Letar efter en människa att sticka bara för att dj-as. tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Skrämde katten gjorde den också, så den fick jackpott då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon