Full version: Vinter og pallkrager
Grønnskolling
Hei og takk for en fin side. God hjelp til å komme i gang med pallkrager.

Et spørsmål - hva skjer om vinteren? Kan man bare dyrke ettårige vekster, eller kan man ha flerårige planter stående i pallkragene hele året?

Takknemlig for all hjelp jeg kan få til å starte opp.

Hilsen fra Grønnskollingen
Karrolina
Jag tar upp den här tråden eftersom det är något även jag undrar över.. Kan man odla fleråriga växter i pallkrage?

/Karolina
Margith
Javisst kan du ha fleråriga växter i pallkragen. Pallkragen är som vilken rabatt som helst wub.gif
Du kan väl kanske begränsas lite av hur hög pallkragen är och vad du har under pallkragen. Vissa perenna växter behöver ju mycket djup.
Lena N
Jag har i flera år odlat kryddväxter i pallkrage. De flesta är fleråriga och växer alldeles utmärk år efter år.
titti49zon6
Jag har både perenner och rosor i pallkragar vid mitt sommarställe och dom har klarat sig mycket bra och växer bra



Detta är en höstbild, blommningen var överdådig tidigare,dessa planterades i fjol höstas
muppan
Odlar jorgubbar i hälften av min 6 pallkragar, går jättebra.

// Kicki
kerstin z5-6
Fina kragar ! Jag har rossticklingar på tillväxt , överblivna perenner , och frösådder som behöver växa på sig i pallkragar
Avesta-Mia
hej, jag är ny här. Har precis fått mina pallkragar. Ojjj vad fint det var med blåa. Jag ska måla mina också. Vilken typ av färg använder man???? rolleyes.gif
muppan
Vet inte riktigt, det var med på något trädgårdsprogram förra året eller i våras tror att det var någon linoljefärg av någe slag.

Jag köpte något billigt i en kulör jag tyckte om Lady något hette den och det visade sig senare vara en innefärg men det håller än.

Lycka till
Kicki
Betty
Man kan använda olika typer av färg till kragarna. Jag har målat en del av mina med vanlig utomhusakrylat och en del andra med täcklasyr.
Lisbeth zon2
Nu börjar jag bli otålig, vill börja snart.
Betty
CITAT (Lisbeth zon2 @ 09-02-2007, 08:58)
Nu börjar jag bli otålig, vill börja snart.

Ja vem vill inte det! Huvudet fullt av idéer men månader kvar till vår. rolleyes.gif
Tre decimeter snö och 15 grader kallt hos mig just nu...huh.gif
Lisbeth zon2
Några torvblock har jag också, tö får snart komma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon